Zoeken in collecties

Uw zoekacties: Voorwerpencollectie

Voorwerpencollectie

Als u op een afbeelding klikt, vind u meer informatie over het voorwerp. U kunt zoeken door: 

 

  • Het intypen van een woord in het zoekveld. U vindt dan resultaten als het woord letterlijk in de catalogus voorkomt.
  • Met behulp van de selectiefilters die onder het zoekveld staan (kloosterorganisatie, trefwoord).

 

 
 

Handig om te weten: als u beschrijvingen wilt zien in plaats van afbeeldingen, klik dan bij 'weergave' op: Tabelweergave. 

 

Filter: Beeldenx
beacon
177  voorwerpen
gesorteerd op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Le0148 Beeld H. Odilia
Toelichting:
Odilia, gekroond en staande met palmtak in de linkerhand, in de rechterhand een koperen kruisstaf met ijzeren vaan, waarop het Kruisherenkruis is geschilderd. Op achterzijde gesigneerd: "P. Verbraak / Tilburg. Op 15 maart 1956 werd door Verbraak te Tilburg een beeld van Odilia geleverd aan het klooster in Amersfoort, waarvan de rekening bewaard is gebleven (archief Maaseik)
Datering:
1956 (?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
P. Verbraak
Plaats vervaardiging:
Tilburg
Materiaal/techniek:
Gips (gepolychromeerd), koper, metaal (gepolychromeerd)
Hoogte in cm:
100
Documentatie:
Literatuur: M.M. van Zanten, "Inventarislijst Kruisherenklooster Leuven, Convent van de H. Augustinus" (St. Agatha 2005)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z079-229 Beeld H. Teresa van Ávila
Toelichting:
De H. Teresa, stichteres van de orde der Ongeschoeide Karmelietessen, is afgebeeld in de kleding van de Ongeschoeide Karmelietessen. Ze staat met de linkervoet naar voren en heeft de ogen hemelwaarts gericht. De rechterhand is op de borst geplaatst, in de linkerhand houdt ze een bijbel en een schrijfveer vast. Langs de rechterkant van het habijt hangt een rozenkrans.
Deelcollectie:
Ongeschoeide Karmelietessen
Vervaardiger:
La statue religieuse
Plaats vervaardiging:
Paris
Materiaal/techniek:
Gepolychromeerd gips
Lengte in cm:
23,5
Breedte in cm:
22,5
Hoogte in cm:
91
Opmerkingen:
Een rechthoekige reliëfstempel van de vervaardiger staat op de linker kant van het voetstuk. Een ronde reliëfstempel van de vervaardiger staat op de achterzijde van het beeld, aan de onderzijde van de mantel.
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z152-041 Beeld H. Vincentius
Toelichting:
Vincentius a Paulo is de patroon van de congeragtie. Vincentius slaat zijn handen om de schouders van twee kleine kinderen.
Datering:
z.j.
Deelcollectie:
Zusters van Liefde (Schijndel)
Materiaal/techniek:
In de kleuren wit, grijs, goud, roze en blauw beschilderd gips
Lengte in cm:
36,5
Breedte in cm:
23
Hoogte in cm:
81
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P042-010 Beeld H. Willibrord
Toelichting:
Beeld geplaatst op een smalle voet. De H. Willibrord staat op de voorsteven van een schip dat op de golven vaart. Voor hem staat een kruis dat hij met zijn linkerhand omvat. Zijn rechterhand is met de palm naar buiten gekeerd voor de borst. Hij draagt een pij en een mantel en staart in de verte links voor hem. Het beeld was geplaatst in het provincialaat van de Salesianen te Soest.
Datering:
1954
Deelcollectie:
Salesianen van Don Bosco
Vervaardiger:
Cornelius Josephus (Cor) Goorts sdb (1917-2018)
Materiaal/techniek:
Marmer
Lengte in cm:
19,5
Breedte in cm:
15
Hoogte in cm:
77
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Am0024 Beeld Jezus de goede herder
Toelichting:
Christusfiguur in de combinatie van 'Heilig Hart' en 'Goede Herder', staande in contraposthouding; op de linkerarm een schaap, de doorboorde rechtergand opgeheven. Ongeschoeid en blik gericht op schaap. Dit heeft de kop gewend naar het door een stralenkrans omgeven, doorstoken hart met kruis, dat op het roodbruine kleed is aangebracht. Blauwe mantel.
Datering:
ca. 1950
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
fa. St. Joris te Beesel (L.)
Materiaal/techniek:
Geglazuurd aardewerk
Breedte in cm:
27 x 17 (voet)
Hoogte in cm:
90
Documentatie:
Inventaris SKKN 1995, p. 14
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z079-131 Beeld Jezus op de koude steen
Toelichting:
Dit beeld toont Jezus zittend op een steen, na de geseling door de soldaten, in afwachting van zijn kruisdood. Hij draagt de rode soldatenmantel en de doornenkroon waarmee hij is bespot als koning. Het beeld stond in de Karmelkloosters op Goede Vrijdag in het koor van de zusters, evenals tijdens de carnavalsdagen. De communiteit bad dan het 'veertig-urengebed' om eerherstel. Dit gebruik heeft bestaan vanaf (ongeveer) 1925 tot 1980.
Datering:
ca. 1925
Deelcollectie:
Ongeschoeide Karmelietessen
Materiaal/techniek:
Polychroom gipsen beeld
Breedte in cm:
18
Hoogte in cm:
46
Diepte in cm:
21
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0030 Beeld Johannes Nepomuk
Toelichting:
De heilige is gekleed als kanunnik, in toog, superplie, stola en hermelijnen schoudermantel. Op het hoofd een bonnet. Zijn attribuut is een kruisbeeld. Het corpus heeft de rechtervoet diagonaal over de linkervoet genageld, rustend op een voetblok. Het hoofd met doornenkroon een weinig naar links, de ogen geloken, de mond licht geopend. De lendendoek op de rechterheup is opgeknoopt. Het kruis heeft goudkleurig beschilderde armeinden. Uitbeeldingen van Johannes Nepomuk zijn in verschillende (oud)kloosters van de kruisheren te vinden, zoals ondermeer Klooster bentlage in Rheine. Waarschijnlijk vanwege plaatselijke devoties, dan wel vanwege het feit dat Nepomuk een kruisdragende kanunnik is, zoals de kruisheren zelf ook zijn
Datering:
1875-1900, crucifix: 1800-1850
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
(Naaldbomen?)hout, gepolychromeerd
Hoogte in cm:
138, voetstuk 39 x 28,5, crucifix: corpus 26,5 x 24,5 cm, kruis 50 x 30,5
Opmerkingen:
Een nog aanwezige eikenhouten console (28,5 x 39 x 28,5 cm) is waarschijnlijk vervaardigd of gebruikt voor het hier beschreven beeld. Deze console bestaat uit twee delen hout, die beide zijn gebarsten. Het beeld stond in de jaren '20 op de zolder van het pesthuisje; ca. 1942 "zwierf het rond op de fraterskamer" (dossier Elsen)
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 30
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0032 Beeld Jozef
Toelichting:
Jozef, staande in contraposthouding, houdt zijn rechterhand op de schouder van het Kind aan zijn rechterzijde, de linkerhand houdt hij op zijn hart. Het Kind maakt het spreek- of zegengebaar en houdt de linkerarm uitnodigend zijwaarts gestrekt. Beiden dragen een gegord kleed en een over de schouders geslagen mantel en hebben de blik gericht op de beschouwer
Datering:
ca. 1950
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Lindenhout
Hoogte in cm:
135
Opmerkingen:
Misschien is dit het beeld waarvan in dossier Elsen wordt gezegd dat het, samen met een Odiliabeeld (zie ook onder inv.nr. Ag/0027), werd vervaardigd door ene Van Rooyen te Kleve tijdens het prioraat van pater P. Selten
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 32
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0022a Beeld Jozef
Toelichting:
Jozef staat in contraposthouding met naar voren gestrekte rechterhand. In de linkerhand houdt hij een gesloten boek. Hij is gekleed in een tot over de knieën vallend gewaad en een over de linkerschouder geslagen mantel. Het beeld is wit geschilderd. Een Mariabeeld vormde de pendant. Beide beelden stonden in een nis in het poortgebouw. Het beeld tussen hen in was een putto met een kruisbeeld in zijn hand, welke het Christuskind moest voorstellen. Het Mariabeeld is gestolen in de zeventiger jaren van de twintigste eeuw
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Hout, verf
Hoogte in cm:
61
Opmerkingen:
Behoorde tot set van drie beelden in de drie nissen van het poortgebouw. Momenteel zijn de nissen gevuld met beeldjes van de drie Koningen van de hand van pater Sebastiaan (Chris) van Beurden osc (zie inv. nr. Ag0036)
Documentatie:
Literatuur:"Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 1996, 2 delen: tekst en foto's, inv. nr. 22 ; "Kijk op Noord-Brabant", 1977, p. 332: twee foto's van het poortgebouw met Jozefbeeld, Mariabeeld en Kind in het midden; J. Scheerder osc, “Henricus Martinus Franciscus Hollmann, tweeën-vijftigste magister generaal der orde van het H. Kruis”, 1853-1927, Diest 1966 (oude foto t.o. p. 64). Momenteel zijn de nissen gevuld met beeldjes van de drie Koningen van de hand van pater Sebastiaan (Chris) van Beurden osc (zie inv. nr. VW-P017-Ag0036)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z052-018 Beeld Lam Gods
Toelichting:
Met kruisvaan, liggend op het boek met de zeven zegels. Achter het lam een stralenkrans.
Datering:
1875-1925
Deelcollectie:
Franciscanessen van Charitas
Materiaal/techniek:
In grijs en goudkleur geschilderd vurenhout. Onderdelen zijn aan elkaar bevestigd met schroeven en spijkers
Lengte in cm:
40
Breedte in cm:
22
Hoogte in cm:
19
Documentatie:
SKKN-inventaris (2006), inv.nr. 86 (aanwezig in het archief van de zusters, AR-Z052, inv.nr. 935)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0029 Beeld Maria Immaculata
Toelichting:
Maria Immaculata, staande op de halve wereldbol, terwijl ze met de rechtervoet de kop van de slang, met appel in de bek, vertrapt. Ze is gesluierd, draagt een ruim vallende mantel over haar kleed en houdt de handen geopend naar de beschouwer. Dit type beeld van Maria is gebaseerd op de verschijning van een vrouw zoals deze in Openbaring 12: 1-18 is beschreven. De RK kerk heeft dit beeld verbonden aan haar dogma van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria
Datering:
1875-1900
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Ongesigneerd
Materiaal/techniek:
Lindenhout
Hoogte in cm:
143
Opmerkingen:
In 1873 schonk Petronella Toonen ƒ 200,-, te besteden aan een beeld van Onze Lieve Vrouw (dossier Elsen, LL 167, p.41). Mogelijk is het hier beschreven beeld ervan aangeschaft en heeft het blijkens een oude interieurfoto destijds gestaan op het neogotische Maria-altaar (Kuilenburg 1983, p.30, afb.16)
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 1996, 2 delen: tekst en foto's, inv. nr. 29
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0023 Beeld Maria Immaculata
Toelichting:
Maria Immaculata, staande op een wereldbol met maansikkel. Zij vertrapt de slang, die een appel in de bek heeft. Op haar rechterarm het in een zwierige lendendoek geklede Kind wiens blik op Maria is gericht. Maria houdt in de rechterhand een met een vijfpuntige ster bekroonde scepter en op het hoofd draagt zij een verguld koperen kroontje met acht sterren. De wereldbol wordt omgeven door vijf cherubs en is versierd met een bloemenguirlande. Dit type beeld van Maria met de slang, de wereldbol en de sterren, is gebaseerd op de verschijning van een vrouw zoals deze in Openbaring 12: 1-18 is beschreven. De RK kerk heeft dit beeld verbonden aan haar dogma van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria. De bijbehorende beugelkroon heeft 'stenen' in de rand, zes fleur-de-lysmotieven met gelobde beugels afgewisseld door bolvormige ornamenten, centraal wereldbol met krukkenkruis
Datering:
ca. 1725; kroon 1850-1900
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Hout, verf
Breedte in cm:
Console 26,3 x 56,5
Hoogte in cm:
150, kroon 4,5
Opmerkingen:
Hermans vermeldt een Lievevrouwebeeld "satis venusta" en dateert het als vijftiende-eeuws. Vermoedelijk slaat dit gegeven op het hier beschreven beeld en heeft de toenmalige chroniqueur de (foutieve) datering met enige nuancering overgenomen. Het beeld stond eertijds in het uit 1859 daterende reliquiarium, dat tijdens de brand op 9 mei 1944 is verwoest. Het archiefgegeven "Eene nieuwe kroon voor onze Lievevrouw en Kindeken met scepter, Koper verguld, aangekocht van L. Boermans, Zilversmit te Roermond ƒ 19,-" moet waarschijnlijk in verband worden gebracht met het hier beschreven beeld. Deze L. Boermans staat niet in 'Meestertekens' vermeld. Meerdere zilversmeden, genaamd Boermans, werkten wél te Venlo. In Roermond/Venlo was van 1830 tot 1889 het atelier Wed. W. Boermans gevestigd. Mogelijk zijn de genoemde kronen en scepter uit dit atelier betrokken. Volgens archiefgegevens is in 1858 het Lievevrouwebeeld, dat uit 1500 dateert, opnieuw beschilderd door C. Grips. Waarschijnlijk betreft dit het hier beschreven beeld, aangezien er gesproken wordt over het Lievevrouwebeeld en er momenteel slechts één gepolychromeerd Mariabeeld aanwezig is. Uit een rekening van Gerhard Janssen te Den Haag van 5 maart 1951 blijkt, dat het beeld toen is gerestaureerd en wel voor ƒ 340,-. Elders in het dossier Elsen wordt gesproken over ƒ 450,-; mogelijk was dit de geraamde prijs. Van den Elsen noteert verder "Ook de kroontjes zijn mee naar Den Haag geweest". Volgens een aantekening van pater Van den Elsen op het doosje voor het beugelkroontje vermoedde hij dat het beeld gemaakt was door Gabriël Grupello (1644-1730)
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 1996, 2 delen: tekst en foto's, inv. nr. 23; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III, Silvae-ducis 1858, I (2), p. 208, nr. 6 (XV); "De Echo van het Land van Cuijk", 19 maart 1918, p.1; “Voorloopige lijst der Nederlandsche Monumenten van Geschiedenis en Kunst”, De Provincie Noordbrabant, Deel X, 's-Gravenhage 1931, p. 232 (XVIId); W. van Leeuwen, “Langs de oude Brabantse kerken; Westelijk Brabant”, Baarn 1974, p.110; J.C.T.M. van Laarhoven, “Kloosters in Brabant”, tentoonstellingscatalogus ’s-Hertogenbosch 1977, Noordbrabants Museum ( 's-Hertogenbosch 1977) , p. 28, cat. nr. 25 (XVIII); L.C.B.M. van Liebergen red., “Modeste Barok, Beeldwerk in Brabant in de zeventiende en achttiende eeuw”, tentoonstellingscatalogus Uden 1994, Museum voor Religieuze Kunst (Uden 1994), p. 16, en afb. 11
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-We0038 Beeld Maria met Kind
Toelichting:
Barok beeld, staande op een sokkel, van gekroonde Maria met Kind
Datering:
1950-1975 (?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Brons
Breedte in cm:
22,5
Hoogte in cm:
65
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0031 Beeld Maria met Kind
Toelichting:
Maria met Kind, staande op de maansikkel, het vrijwel naakte Kind op de met de mantel bedekte linkerarm. Het Kind drijft een met bol en Kruisherenkruis getopte lans in de kop van de slang, die over de maansikkel kronkelt. In de bek een appel. Beider blik is gericht op de slang. Maria draagt over haar kleed een ruime, boven met een gesp gesloten mantel, die zij met haar linkerarm ophoudt. Het haar is in het midden gescheiden en valt naar achter. Beiden dragen een metalen kroon. Lans in de vorm van een metalen buis
Deelcollectie:
Kruisheren
Lengte in cm:
Ca. 165
Opmerkingen:
Gabriel (de) Grupello (Geraardsbergen 1644 - Ehrenstein, gem. Kerkrade 1730), van Italiaanse origine, leerling van Artus Quellinus de Oude te Antwerpen, was onder meer hofbeeldhouwer van Karel II van Spanje te Brussel, van keurvorst Johan Willem II te Düsseldorf en later van Karel VI te Brussel. Zijn werk behoort tot de late barok en getuigt van Italiaanse en Franse invloeden. Blijkens kroniekgegevens verhuisde het beeld na afbraak van de oude kapel van Uden in 1905 voor een tiental jaren naar de kloosterzolder. Daarna kreeg het een plaats in de bibliotheek. Op 25 november 1939 werd ten behoeve van het beeld een nis gekapt in de benedengang tegen de sacristiemuur. Het werd toen ontdaan van een dikke laag witte verf. Bij het beeld behoort een Mariakroon, vermeld onder inv.nr. VW-P017-Ud0032
Documentatie:
Literatuur: Hermans 1858, I (2), p. 209; “Voorloopige lijst der Nederlandsche Monumenten van Geschiedenis en Kunst”, De Provincie Noordbrabant, Deel X, ('s-Gravenhage 1931), p. 336 (gedateerd: XVIII); J. Scheerder osc, “Prior A.G. van Mil” (Diest 1967), p. 35, p. 64 (afb. oude hoofdaltaar); L.C.B.M. van Liebergen red., “Honderd jaar Udens college. De geschiedenis van het College van het H. Kruis en wat daaraan voorafging”, tentoonstellingscatalogus Uden 1986, Museum voor Religieuze Kunst, (Informatiebulletin no. 11) (Uden 1986), p. 104, cat. nr. 10, afb. 17 (afbeelding spiegelbeeldig!); F. Thieme; U. Becker, “Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart” (München 1992) (reprint van de uitgave 1907-1950), Deel 15 (herdruk 1922), p. 148-152; L.C.B.M. van Liebergen red., “Modeste Barok, Beeldwerk in Brabant in de zeventiende en achttiende eeuw”, tentoonstellingscatalogus Uden 1994, Museum voor Religieuze Kunst (Uden 1994), p. 16 (afb. 12), p. 101, cat. nr. 97 (Zuidelijke Nederlanden, ca. 1690-1700)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Le0006 Beeld Maria met Kind
Toelichting:
Vervaardigd door Elisabeth ? te Geilenkirchen (D), in opdracht van Hubert Wagemans osc en zijn ouders, voor de kapel van het Leuvense kruisherenklooster. Bron raadpleegbaar over de achternaam van de kunstenares en de wederwaardigheden van de aankoop in bezit van Huub Wagemans osc
Datering:
1984
Deelcollectie:
Kruisheren
Plaats vervaardiging:
Geilenkirchen
Materiaal/techniek:
Eikenhout
Breedte in cm:
23
Hoogte in cm:
116
Diepte in cm:
22
Documentatie:
Literatuur: M.M. van Zanten, "Inventarislijst Kruisherenklooster Leuven, Convent van de H. Augustinus" (St. Agatha 2005)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P042-009 Beeld Maria met kind
Toelichting:
Maria zittend op een vierkante zuil met een hellende bovenzijde. Haar linkerarm is om Jezus geslagen, die aan haar linkerzijde staat. Haar rechterhand heeft zij in een biddend gebaar voor de borst.
Deelcollectie:
Salesianen van Don Bosco
Vervaardiger:
Cornelius Josephus (Cor) Goorts sdb (1917-2018)
Materiaal/techniek:
Gebeeldhouwd steen
Lengte in cm:
29
Breedte in cm:
23
Hoogte in cm:
80
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z101-022 Beeld Maria met kind
Toelichting:
Maria met kind, frontaal staande met scepter, beiden gekroond met metalen kroontjes. Mantel van Maria afgezoomd met echte stenen. Neogotisch. Voor Maria zijn er twee kroontje en een scepter. Het kroontje met gekleurde stenen en de scepter werden gebruikt op feestdagen, het andere kroontje op gewone dagen.
Datering:
kort na 1878
Deelcollectie:
Redemptoristinnen
Materiaal/techniek:
Gepolychromeerd hout
Breedte in cm:
38
Hoogte in cm:
120
Opmerkingen:
Geschenk van de eerste postulante.
Documentatie:
Inventaris SKKN no. 7
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z101-004 Beeld Maria met kind
Datering:
1900-1925
Deelcollectie:
Redemptoristinnen
Vervaardiger:
Gebroeders van Paridon
Plaats vervaardiging:
Amsterdam
Materiaal/techniek:
Gepolychromeerd gips, console van hout
Hoogte in cm:
30
Documentatie:
Inventaris SKKN no. 16
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z081-001 Beeld Mgr. Petrus Joseph Savelberg (1827-1907)
Toelichting:
De stichter van de congregatie van de Kleine Zusters van de H. Joseph is afgebeeld in knielende houding. Hij was, volgens de eerste zusters, een 'man van gebed', die dagelijks vele uren biddend doorbracht in de kapel. Op de voet van het beeld de naam van de stichter en een tekst in het Latijn, gedeeltelijk onleesbaar.
Deelcollectie:
Kleine Zusters van de H. Joseph
Vervaardiger:
V. Sprenkels
Materiaal/techniek:
Gips of aardewerk beschilderd met een bronskleurige verf
Lengte in cm:
13
Breedte in cm:
9
Hoogte in cm:
25,5
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z079-231 Beeld O.L. Vrouw van de Berg Karmel
Toelichting:
Het beeldje stond in het koor bij de stoel van de priorin. Het verwijst naar een gebeurtenis uit het leven van de Heilige Theresa van Avila. Theresia werd aangesteld als priorin van het klooster van de Menswording in Avila. Dit was tegen de zin van de zusters, ze waren bevreesd dat Theresia ook in hun klooster strenge hervormingen zou doorvoeren. Bij haar aanstelling weigerde Theresia de plaats van de priorin in te nemen. Ze plaatste een groot Mariabeeld op de zetel van de priorin en legde de sleutels van het convent in de handen ervan: "Zie, hier onze priorin".
Datering:
z.j.
Deelcollectie:
Ongeschoeide Karmelietessen
Materiaal/techniek:
Brons
Hoogte in cm:
16
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0036 Beeld Odilia
Toelichting:
Odilia staat frontaal op grondje met afgeschuinde voorhoeken, in de rechterhand houdt ze een palmtak, de half geopende linkerhand is geheven. Ze draagt een kleed, waarover een aan de bovenzijde gesloten mantel, die door de linkerarm wordt opgehouden. Het haar is in het midden gescheiden en loopt in golvende strengen af tot op de schouders. Op het hoofd een parelkroon met vier fleurons
Datering:
1875-1900
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Beukenhout
Hoogte in cm:
64
Opmerkingen:
In 1978 gerestaureerd (kroniekgegevens). Het zwaar beschadigde beeld is toen ook waarschijnlijk van zijn polychromie ontdaan. Haar attribuut het kruisvaan ontbreekt, mogelijk heeft zij dat in een van haar handen gehouden, de palmtak in de andere hand
Documentatie:
“Mysterium Crucis. De betekenis van het kruis in het christendom”, tentoonstellingscatalogus Ter Apel 1993, Museum Klooster Ter Apel (Winschoten z.j.) [1993] , p. 58, cat. nr 45
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0027 Beeld Odilia
Toelichting:
Odilia, staande in contraposthouding, gekleed in een omgord gewaad en een over de rechterschouder vallende mantel. Haar blik is neerwaarts gericht. Met de linkerhand drukt ze een banier tegen haar borst, waarop een gelijkarmig kruis is afgebeeld, het kruisherenkruis, een van haar attributen. Andere attributen van de patroonheilige van de Orde der kruisheren liggen aan haar voeten: een kroon, die verwijst naar haar afkomst, een pijl die verwijst naar haar marteldood en twee ogen die verwijzen naar de helende krachten van het Odiliawater, dat werd gewijd met een Odiliareliek. Zie ook inv. nrs. VW-P017-Ag0300, VW-P017-Ud0542 en VW-P017-0580
Datering:
1859
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
J. Geefs
Plaats vervaardiging:
Antwerpen
Materiaal/techniek:
Hout
Lengte in cm:
32,5
Breedte in cm:
25,5
Hoogte in cm:
97
Opmerkingen:
Klooster St. Agatha werd in 1858/1859, dankzij weldoeners, in de gelegenheid gesteld een lindenhouten Odiliabeeld en een Sint Jozefbeeld te laten vervaardigen door de Antwerpenaar Joseph Geefs. De kunstenaar C.J. Grips te Vught had in juli 1858 een advies daartoe uitgebracht. De rekeningen vermelden, dat deze beelden 136 cm hoog waren en ƒ 250,- per stuk kostten. De mogelijkheid bestaat, dat het onderhavige beeld hiermee is te identificeren. Qua opzet, kleding en haardracht past het in de stijl van de late neobarok, welke omstreeks die tijd zeker ook bij de Antwerpse snijders nog in zwang was. Wat betreft het formaat kan de vraag worden gesteld, welke formule de snijder heeft aangehouden, de hoogte van het beeld op zichzelf, of het beeld plus zijn voetstuk. Vermeldenswaardig is dat pater A. Sluis osc volgens de aantekeningen van pater A. van den Elsen osc beweerd heeft, dat het hier besproken beeld tijdens het prioraat van pater P. Selten osc is aangekocht in Kleve en is gesneden door de aldaar werkzame Nederlander Van Rooyen. Pater Sluis zou zelf destijds met genoemde prior bij deze kunstenaar op bezoek zijn geweest. Indien dit laatste gegeven op waarheid berust, moet worden geconcludeerd, dat het beeld uit 1859 op een of andere manier verloren is gegaan en dat Van Rooyen in die tijd, na 1940, nog duidelijk werkte in een neobarokke trant. Indien de hier besproken Odilia inderdaad van de hand van Joseph Geefs is, rijst de vraag waarom prior Selten destijds heeft besloten een nieuw beeld te laten snijden en waar is dit gebleven.
Het door Geefs vervaardigde Odiliabeeld werd, evenals het bovengenoemde Jozefbeeld, voorzien van "witte lijmverf" en eind 1859 door broeder Gerrit Houtmans osc beschilderd (dossier Elsen). J.B. te [Cuijk] schonk voor het Odiliabeeld "een koperen kroon met stenen" ter waarde van ƒ 30,- (dossier Elsen). De kroon is niet aangetroffen tijdens de inventarisatie
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 1996, 2 delen: tekst en foto's, inv. nr. 27; "Biografisch Woordenboek der Belgische kunstenaars van 1830 tot 1970", Brussel 1979, p. 232; Archief St. Agatha 1980, inv. nr. Ag/0114
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0033 Beeld Quiriacus
Toelichting:
De ordeheilige Quiriacus, die Helena, eveneens een der ordeheiligen, hielp bij het zoeken naar het Ware Kruis, is als bisschop weergegeven, staande, het hoofd naar links gewend, de blik in de verte gericht. Hij houdt met beide handen een kruis voor zich. In de rechterhand hield hij tevens een attribuut; een deel van een steel (van een palmtak ?) is nog zichtbaar
Datering:
1700-1750
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Lindenhout, donker gebeits
Hoogte in cm:
71
Opmerkingen:
Volgens Scheerder van één van beide zijaltaartjes uit de voormalige kapel. Blijkens een informatiekaart op een intern gehouden tentoonstelling in 1988 is men in het convent echter de mening toegedaan dat het beeld afkomstig is van het voormalige hoofdaltaar. Ook in de hieronder vermelde catalogus wordt ook (in navolging hiervan?) gezegd dat het beeld onderdeel vormde van het voormalige hoofdaltaar. Gezien de afmeting van het beeld lijkt de eerste vermelding echter het meest aanvaardbaar. Op een oude foto van genoemd hoofdaltaar is het beeld ook niet waarneembaar
Documentatie:
Literatuur: “Voorloopige lijst der Nederlandsche Monumenten van Geschiedenis en Kunst”, De Provincie Noordbrabant, Deel X, ('s-Gravenhage 1931), p. 336 (gedateerd: XVIII); “Voorloopige lijst der Nederlandsche Monumenten van Geschiede¬nis en Kunst”, De Provincie Noordbrabant, Deel X, ('s-Gravenhage 1931), p. 231-233, p. 36; “Voorloopige lijst der Nederlandsche Monumenten van Geschiedenis en Kunst”, De Provincie Noordbrabant, Deel X, ('s-Gravenhage 1931), p. 231-233, p. 32 (afb.), p. 57, cat. nr. 40 (ca.1700)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0034 Beeld Sint Agatha
Toelichting:
De patroonheilige van het klooster en het dorp is staande ten voeten uit weergegeven, het gekroonde hoofd een weinig naar rechts gewend. Over haar kleed draagt zij een mantel met opstaande kraag en sluiting in de vorm van twee gespen waarop een Kruisherenkruis. Op de rechterhand heeft zij een brandend kerkgebouw, hetgeen verwijst naar haar speciale beschermkracht tegen het vuur, waarvoor zij wordt aangeroepen. Op de voorzijde van het ronde voetstuk staat "Sct. Agatha".
Datering:
1940
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Charles Hammes. Op de achterkant van het voetstuk gemonogrammeerd "CH". Voorts "GRAVE / van X. WALtER" en gedateerd "8-6-'40"
Plaats vervaardiging:
Hees bij Nijmegen
Materiaal/techniek:
Rode terracotta
Hoogte in cm:
60
Opmerkingen:
Geschonken door de firma Walter te Grave in oktober 1943 als blijk van waardering voor de honderdvijftigjarige relatie van de Kruisheren met genoemde firma (dossier Elsen).
Een lid van deze familie, R.I.N. Walter, burgemeester te Grave, schonk in de jaren 1875-1876 een kerkraam, voorstellenden Elisabeth en Cecilia voor een bedrag van ƒ 500,-; zie Appendix C 32.).
Charles Pieter Hammes (Hees bij Nijmegen 1915-1991), zoon van Christiaan Hendrik Hammes en leerling van 'Kunstoefening' te Arnhem en van M. Wolffers te Brussel. Werkzaam als beeldhouwer in steen, hout, gips en brons. Hij vervaardigde ook veel metaalplastieken. Vanaf 1952 was hij als leraar boetseren en beeldhouwen verbonden aan de Nijmeegse Vrije Akademie.
In 1992 is in het Museum Commanderie van Sint Jan te Nijmegen een tentoonstelling gewijd aan vader en zoon Hammes naar aanleiding van een aan genoemd museum toebedeeld legaat uit de nalatenschap van Charles Hammes
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 1996, 2 delen: tekst en foto's, inv. nr. 34; P. A. Scheen, “Lexikon Nederlandse Beeldende Kunstenaars 1750-1950,” Deel A-L, 's-Gravenhage 1969, Deel M-Z ('s-Gravenhage 1970), p. 433 (Ch. Hammes)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Le0109 Beeld Theodorus van Celles
Datering:
1950-1975
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Frans Cox uit Maasniel
Materiaal/techniek:
Keramiek
Lengte in cm:
68
Breedte in cm:
17
Diepte in cm:
12
Documentatie:
Literatuur: M.M. van Zanten, "Inventarislijst Kruisherenklooster Leuven, Convent van de H. Augustinus" (St. Agatha 2005)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden