Zoeken in collecties

Uw zoekacties: Voorwerpencollectie

Voorwerpencollectie

Als u op een afbeelding klikt, vind u meer informatie over het voorwerp. U kunt zoeken door: 

 

  • Het intypen van een woord in het zoekveld. U vindt dan resultaten als het woord letterlijk in de catalogus voorkomt.
  • Met behulp van de selectiefilters die onder het zoekveld staan (kloosterorganisatie, trefwoord).

 

 
 

Handig om te weten: als u beschrijvingen wilt zien in plaats van afbeeldingen, klik dan bij 'weergave' op: Tabelweergave. 

 

beacon
128  voorwerpen
gesorteerd op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116b Gravure Aloysius van Gonzaga
Toelichting:
Aloysius van Gonzaga in ordekleed, zittend aan een tafel waarop onder meer een verrekijker, ogen en een inktpot. Aan de voorzijde van de tafel een luit en een bazuin. Rechts een altaar met een crucifix tussen twee kaarsen. Op de voorkant van de tombe een kruis met verbrede armen. Opzij van het altaar een engel, die een plateau aandraagt waarop een oog en een oor. In de ronde cartouche, geflankeerd door muziekinstrumenten, een op zee varend zeilschip temidden van allerlei het schip bedreigende fabeldieren; aan de onderzijde een banderol waarop "nisi cæca et surda / perirem". Op de banderol boven de cartouche "oculus non vidit, nec auris / audivit. 1 Cor. 2". Op die aan de onderzijde "Sunt oculi scopulj: sunt aures scylla carina / Hinc cæco et surdo sub Duce sola salus". Onder de voorstelling "B. Aloysius Gonzaga, Romæ in peripato etiamnum / discipulus, jam Angelicæ Doctor Philosophiæ, / dum Clausis oculis, auribusque, melius videre, / et Loqui docet Pseudo-Philosophos, sola silentio / confutans futiles Epicuri circulos, maláque malæ / sectæ consortia. Exvita". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Rechtsonder gesigneerd "G. Ridel, I.M. Gutwein sculps."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116a Gravure Augustinus
Toelichting:
Augustinus als rijke jongeling gekleed met verenhoed, zittend aan een tafel waarop boeken en een hermelijnen mantel. Links een classicistische sokkel, bekroond met een siervaas. Aan de voorzijde van de sokkel een kop naar rechts, waaronder "Aristoteles / Cineres". Op de achtergrond gebergte met bosschage. In de ovale cartouche, geflankeerd door fruitguirlandes, twee bomen - de linker met een slang - en enige dieren; aan de onderzijde een banderol waarop "cum docet, ecce! no / cet:". Op de banderol boven de cartouche "non littera, Sed Spiritu 2 / Cor. v. 6". Op die aan de onderzijde "sine vitali juvat ergo Scientia fructus / Non mihi crede, sapis, si tibi sola sapit". Onder de voorstelling "S. Augustinus, Mediolanj etiam num Philosophus, scien= / tiam sine virtute damnat: surgunt indocti, et / coelum rapiunt, et nos cum doctrinis nostris volu= / tamur in carne et sanguine, L.8 Confess. c.8." De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "Gottfridt Rogg del:", rechtsonder "Ioh. Melchior Gutwein sculps. A.V."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116g Gravure Bonaventura
Toelichting:
Bonaventura in pij, hermelijnen schoudermantel en bonnet, zittend aan een tafel, de rechterhand in spreekgebaar, de andere hand met wijzende vinger op de tafel, waarop een crucifix en een kompas. Vóór hem een kapitaalletter Y; uit de toppen ontstaan wegen, de linker slingert zich naar een bergtop, de rechter naar een vuur in een brandende grot. Links van de letter Y "elige". In het ovaal medaillon, geflankeerd door omwonden vruchtenfestoenen, een tafel met kleed, waarop een kompas, wijzend naar een ster aan het firmament; aan weerszijden bomen. Links een banderol waarop "quo trahit ille sequor". Links van het medaillon een wolkendek en een ster. Op de banderol boven het medaillon "Vocavi, et renuistis Prov. / 1. v. 24". Op die aan de onderzijde "Cur trahit et trahitur magnes? Sophe, dicito causam. / Vah pudor! hic sequitur, quem fugis ecce! Polum". Onder de voorstelling "S. Bonaventura Sophus mirabilis, quia Seraphicus: nam à puero / Religioni devotus, Philosophiam, non nisi Seraphicam audire / voluit: audivit Parisiis, tantâ ingenij famâ, ut Magiæ / Physicæ mira, ad miraculum usque resolveret: ipse naturæ / miraculum, de cuius indole Alensis, ejus tunc temporis Pro= / fessor: Hic est verus Israëlita, in quem nec a= / damus videtur peccâvisse. Ex Surio.". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "G.R. del.", rechtsonder "I.M. Gutwein sculps. A.V."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116c Gravure Bruno
Toelichting:
Bruno in kledij met kanten kraag en manchetten, halfzittend in een stoel en druk gebarend, de blik gericht op een uitgeblazen kaars op de tafel rechts van hem. Op de tafel ligt een hoed. Links een uit een graftombe stappende, half geklede man. In de ovale cartouche, geflankeerd door twee gehoornde maskerons, links een draperie met kop, rechts een spiegel waarin die kop zich herhaalt; aan de onderzijde een banderol waarop "Etiam velata revelo". Op de banderol boven de cartouche "Illuminavit abscndita i Cor: 4". Op die aan de onderzijde "Iudicium cur das aliis, Sophe? da tibi: mntem / Inspice: Iudicium nam dabit illa tuum". Onder de voorstelling "S. Bruno, Parisus etiamnum Philosophus, Physiognomiæ / verioris ancana docetur à Doctore Phylosopho, qui ju= / sto Dei judicio, occulta, judicia revelare jussus, has e' / tumba conclusiones protulit: accusatus sum, Iudica= / tus sum, condemnatus sum, Fast: Mar: 6 Oct:". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0117l Gravure Cornelis Evertsen
Toelichting:
Cornelis Evertsen, driekwart naar rechts, het hoofd omgewend, geharnast en met kanten bef, de beschouwer aanziend. Hoge, tot op de borst vallende, krullende pruik. Aan de onderzijde "KORNELIS EVERTSEN, / Luitenant-Admiraal / van Zeeland"


Datering:
1750-1760
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Vanaf linksonder gesigneerd "A. Schouman del. naar 't Origineel bij den Heer Generaal Evertsen", rechtsonder "I. Houbraken fec."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat 16,5; lijst ca 19
Breedte in cm:
Dagmaat 10; lijst 13
Opmerkingen:
Aert Schouman, schilder, etser, graffitoschilder en glaspointilleerder, werd geboren te Dordrecht in 1710 en overleed in Den Haag in 1792. Leerling van A. van der Burg en als glasetser leerling van F. Greenwood. In 1748 benoemd tot meester in Den Haag, in 1751 en 1762 tot regent van de Tekenakademie aldaar. Van 1752 tot 1762 directeur, daarna enige jaren dekaan en vanaf 1777 tot aan zijn dood in 1792 opnieuw directeur van 'Pictura'. Zijn op jonge leeftijd gestorven broer Cornelis was schilder te Middelburg. Jacobus Houbraken, graveur, geboren te Dordrecht in 1698, overleden te Amsterdam in 1780. Zoon en leerling van Arnold Houbraken en broer van Antonyna. Zijn ouders vestigden zich in 1709 te Amsterdam. Daar huwde hij in 1733 Christina Schaak. Jacobus Houbraken is de belangrijkste en meest productieve graveur van Hollandse portretten in de achttiende eeuw
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 117l
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0117f Gravure Cornelis de Witt
Toelichting:
Cornelis de Witt, min of meer frontaal, het hoofd naar rechts gewend, in een mantel, afgezet met kostbare stof en kanten kraag met bef, de beschouwer aanziend. Lang, tot op de schouders vallend, golvend haar en zeer smalle snor. Aan de onderzijde "MR. CORNELIS DE WITT, / Burgermeester van Dordrecht, / Ruwaard van Putten enz."
Datering:
1750-1760
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Vanaf linksonder gesigneerd "A. Schouman del. naar 't Origineel bij den Hr Burgem. C. de Wit, te Dordrecht", rechtsonder "I. Houbraken fec."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat 16,5; lijst ca 19
Breedte in cm:
Dagmaat 10; lijst 13
Opmerkingen:
Aert Schouman, schilder, etser, graffitoschilder en glaspointilleerder, werd geboren te Dordrecht in 1710 en overleed in Den Haag in 1792. Leerling van A. van der Burg en als glasetser leerling van F. Greenwood. In 1748 benoemd tot meester in Den Haag, in 1751 en 1762 tot regent van de Tekenakademie aldaar. Van 1752 tot 1762 directeur, daarna enige jaren dekaan en vanaf 1777 tot aan zijn dood in 1792 opnieuw directeur van 'Pictura'. Zijn op jonge leeftijd gestorven broer Cornelis was schilder te Middelburg. Jacobus Houbraken, graveur, geboren te Dordrecht in 1698, overleden te Amsterdam in 1780. Zoon en leerling van Arnold Houbraken en broer van Antonyna. Zijn ouders vestigden zich in 1709 te Amsterdam. Daar huwde hij in 1733 Christina Schaak. Jacobus Houbraken is de belangrijkste en meest productieve graveur van Hollandse portretten in de achttiende eeuw
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 117f
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116i Gravure Dionysius
Toelichting:
Dionysius in zware mantel, frontaal staande in orantenhouding, de blik gericht op een lege, met ramskoppen en festoenen versierde sokkel, waarop aan de voorzijde "IGNOTO / DEO". Links van hem op en voor een verhoog wereld- en hemelbollen, meetapparatuur, een boek en verrekijkers. Op de achtergrond classicistische architectuur. In de cartouche, geflankeerd door respectievelijk kijker, aardbol en 'graadmeter' (links), passer en hemelbol (rechts), een verrekijker op statief met balusterpoot en twee stralende hemellichamen. Linksonder een banderol waarop "ex umbra / lucem". Op de banderol aan de bovenzijde van de cartouche "Nunc in ænigmate. 1. Cor. 13 / v.12". Op die aan de onderzijde "Ex Deus ænigma est, nostris quia lumen in umbris / oedipus et Sphinx est: hæc solo at ille polo". Onder de voorstelling "S. Dionysius in Areopago Sophus, à tenebris lumen, quia ex / Eclypsi Deum agnovit, cùm dixit: Aut Deus naturæ patitur, / aut mundi machina dissolvetur: Subin à meliore oedipo, / S. Paulo, explicato Ignoti Dei ænigmate, ad veri Dei ag= / nitionem perductus. Ex. Brev. Rom.". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Rechtsonder gesigneerd "I. Melchior Gutwein sculps."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116h Gravure Franciscus Borgia
Toelichting:
Franciscus Borgia in adellijke kledij, met zwaard, gebarend naar een in een doodskist liggende figuur met gekroond hoofd en gekruiste handen op de borst. Op de voorzijde van de kist een schedel met gekruiste beenderen. Linksachter een tafel met kleed waarop een adellijk hoofddeksel. In het medaillon, geflankeerd door op een voluut geplaatste schedels met een bot tussen de kaken, een sokkel waarop een uiteenvallend standbeeld. Rechts ervan de kop, waarop twee vanuit een wolkendek komende engelenkopjes hun blazen richten. Rechtsonder een banderol waarop "quam citò gr_nde e vita (?)". Op de banderol boven het medaillon "Quasi in favillam. Dan: 2 / v. 35". Op die aan de onderzijde "E nihilo in nihilum Sceleris ruit impete, corpus / Peccari nihilum, quis putet ergo nihil?". Onder de voorstelling "S. Franciscus Borgias, aspectu Corporis, in Philosophum / è Duce mutatus, moxque sanctioris Peripati Doctor, / hanc Philosophis sæpe Thesin, ut ipse aiebat, disputan= / dam affixit de corpore: ex nihilo factus' sum, in nihilum / redactus sum. ex Vita". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder, buiten het kader, maar binnen de moet, gesigneerd "Gottfrid Rogg del:", rechtsonder (binnen het kader) "Ioh. Melchior Gutwein sculpsit"
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116n Gravure Franciscus Xaverius
Toelichting:
Franciscus Xaverius, rechts in het beeldvlak, uitgedost in rijke kleding, zittend, de linkerhand op de borst, in de andere hand een boekje, de blik gericht op een putto met in de rechterhand een balans, waarop respectievelijk een wereldbol en vuur, en voor de mond een spreeklint met "quid prodest?". De arm van Franciscus ligt op een tafel waarop een bonnet en enige boeken. Op de achtergrond een volle boekenkast. In de cartouche op een offertafel een walmend vuur met rooksliert. Achter deze tafel doorlopend een banderol waarop "De sursum / hinc sur= / sum". Op de banderol aan de bovenzijde van de cartouche "Descendens à Patre luminum, / Iac. 1, v.17". Op die aan de onderzijde "Est anima ignis, utut toto plus ponderet orbet / Tam gravis est superis: Cur levis ergo so-
phis". Aan de onderzijde van de voorstelling "S. Franciscus Xaverius, Sorbonæ Sophus, in disputati= / one de anima, errorum dedoctus, animæ pretium di= / scit, ac docet in theatro orbis, Thesi illa: quid prodest, / si mundum universum, quis lucretur, animæ vero / suæ detrimentum patiatur? Matth: 16, v.26, ex Vita. De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "Gottfrid Rogg del.", rechtsonder "Ioh. Melchior Gutwein sculps. A.V."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0117c Gravure Frederik Hendrik
Toelichting:
Frederik Hendrik, driekwart naar links, geharnast en met platte, kanten kraag, de beschouwer aanziend. Eretekenen om de hals. Kort, krullend haar, snor en puntbaardje. Aan de onderzijde "FREDRIK HENDRIK, / Prins van Oranje, / Stadhouder van Gelderland, Holland, Zeeland, / Utrecht, Overyssel enz. enz."
Datering:
1750-1760
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "A. Schouman del. naar 't Orig. van Miereveld", rechtsonder "J. Houbraken fec."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat 16,5; lijst ca 19
Breedte in cm:
Dagmaat 10; lijst 13
Opmerkingen:
Aert Schouman, schilder, etser, graffitoschilder en glaspointilleerder, werd geboren te Dordrecht in 1710 en overleed in Den Haag in 1792. Leerling van A. van der Burg en als glasetser leerling van F. Greenwood. In 1748 benoemd tot meester in Den Haag, in 1751 en 1762 tot regent van de Tekenakademie aldaar. Van 1752 tot 1762 directeur, daarna enige jaren dekaan en vanaf 1777 tot aan zijn dood in 1792 opnieuw directeur van 'Pictura'. Zijn op jonge leeftijd gestorven broer Cornelis was schilder te Middelburg. Jacobus Houbraken, graveur, geboren te Dordrecht in 1698, overleden te Amsterdam in 1780. Zoon en leerling van Arnold Houbraken en broer van Antonyna. Zijn ouders vestigden zich in 1709 te Amsterdam. Daar huwde hij in 1733 Christina Schaak. Jacobus Houbraken is de belangrijkste en meest productieve graveur van Hollandse portretten in de achttiende eeuw
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 117c
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116l Gravure Furseus
Toelichting:
Furseus in toga met hermelijnen schoudermantel, op het hoofd een bonnet, staande naar rechts, in orantenhouding. Linksachter hem een wereldbol in vlammen, rechtsachter een vuurspuwende drakenmuil. Rechts naast de voet van de heilige een zandloper, waaromheen een zich in de staart bijtende slang. In het medaillon, geflankeerd door respectievelijk een vogelvleugel, klaroen en zandloper (links) en zandloper, zeis en vleermuisvleugel (rechts), een ommuurde bergvesting, waarboven een exploderende granaat. Op de achtergrond rechts een kasteel op een berg, vanwaar een bergpad naar de vesting loopt. Hierover rolt een granaat met brandende lont. Rechtsonder een banderol waarop "ruit orbis in orbem". Op de banderol aan de bovenzijde van het medaillon "In puncto ad inferna / Iob. 21, v.13". Op die aan de onderzijde "Orbis hic æternum, meritis ruit orbes in orbem; / Hic micat, inde necat: cùm perit ecce ferit". Onder de voorstelling "S. Furseus Angelorum in cælis discipulus, in terras missus / Anglorum Doctor, cælestem docet Philosophiam de tem= / pore et æternitate: hac ab angelis dictata Thesi: omnis / labor, et tempus breve est intuitu æternitatis / Sur. 16. dan.". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder, buiten het kader, maar binnen de moet, gesigneerd "Gottfrid Rogg deline:", rechtsonder "I.M. Gutwein sculpsit"
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116p Gravure Gregorius van Nazianze
Toelichting:
Gregorius van Nazianze, links in het beeldvlak, in lang gewaad met hoofddeksel, frontaal staande met de linkerhand op de borst, de rechterhand opgeheven. Rechts van hem een ronde tafel met lang afhangend kleed waarop een geopend boek, een spiegel en een hart met een afbeelding van drie door elkaar kronkelende slangen. Tegen de wand rechts een busteportret van een vrouw in medaillon, waaraan een engel de laatste hand legt. Linksachter een deel van een balustrade met sierpot. In het medaillon, geflankeerd door om harten kronkelende slangen, een kijker op standaard richting ovaal venster rechts dat zicht geeft op een vosachtig dier, dat een soort rat vangt. Rechtsonder de kijker een banderol waarop "Occulo nil oculo". Op de banderol aan de bovenzijde van het medaillon "Manifestabit c_nsilia cordium / 1 Cor. 4 v.5". Op die aan de onderzijde "Quid Physiognomi Physeos nisi n_mine Momi: / His quæ corde latet, quippe fenestra patet". Onder de voorstelling "S. Gregorius Nazi_nzenus, in Athenæo celebris quondam So= / phus, sic Physiognomiæ didicit arcana, ut è Juliani, nec= / dum Apostatæ Lineamentis, clarè prædiceret futura / vitia mentis, neutiquam vanus Augur: nam vera fuise / oracula, lacrymis fusóque, sanguine testatus est Chris¬tianus / orbis, Ex Vita". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Rechtsonder gesigneerd "I.M. Gutwein sculpsit A.V."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116m Gravure Herman [de Lamme van Reichenau]
Toelichting:
Herman (de Lamme van Reichenau ?) als jongeman, zittend in een stoel, en profil geplaatst, een kruk onder de rechteram, de benen gezwachteld, één voet op een voetenbankje, een tekstblad in de hand waarop "EX / VOTO". Dit reikt hij aan aan een schilderij van Maria met Kind, dat geplaatst is tussen twee kaarsen op een altaar. Vóór hem een op een kruk gezeten engel met palet, die de laatste hand legt aan een schilderij van een in sierlijke houding staande jongeman, geplaatst op een schildersezel. Achter de heilige een met rijk hoofddeksel uitgedoste, staande man met stok, gebarend naar de heilige, maar het hoofd afwendend. Op de voorgrond een mensje met steunstok, gebarend naar een hond met vijf poten en met een bal in de bek. In het medaillon, geflankeerd door dwergen met steunstokken, twee vliegende zwarte vogels (kraaien ?). Boven hen een gedeelte van de dierenriem met enige tekens, middenboven de stralende zon. Linksonder een banderol waarop "abortus in ortu". Op de banderol aan de bovenzijde van het medaillon "Quoniam dissimilis aliis Sap. 2 / v.15". Op die aan de onderzijde "De generans à Matre Sophus quia virgine, M_nstrum est / Purius hinc vive, et spurius esse, time". Aan de onderzijde van de voorstelling "S. Hermannus, ob monstrosam Corporis speciem cognomen= / to contractus, cùm et ingenij vitio laboraret, apud / Deiparam, de natura sibi noverca questus, optionem ob= / tinuit, qua vel corporis, vel ingenij infirmitate ocius / liberaretur: elegit posterius, quia Sophus: hinc tantâ / subitò ingenij felicitate exceluit, ut Phliæ monstra, / nullo negotio debellaret, ipse in monstroso corpore, / novum ingenij monstrum, Ex Calend: Bened:". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "G. Rogg del:", rechtsonder "I. Melchior Gutwein sculpsit"
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116j Gravure Ignatius van Loyola
Toelichting:
Ignatius van Loyola, links in het beeldvlak, zittend op een stenen basement tegen een sokkel waarop een sierpot met palmachtige plant, de handen voor de borst, met opwaarts gerichte blik en spreekband "quas sordet mihi terra". Rechtsachter een prieelachtig bouwsel met balustrade, waarin een dansende engel en een ronde tafel met lang afhangend kleed waarop allerlei voorwerpen. Het bouwsel is gesitueerd in een tuin met ronde en rechthoekige bloembakken. In het ovaal medaillon, geflankeerd door geprofileerde panelen waarboven zonnebloemen, een landschap met een rivier waarin de stralende zon wordt weerspiegeld. Tegen de rechterkant van het medaillon de tekst "Per speciem melius". Op de banderol aan de bovenzijde van het medaillon "A Magnitudine Speciei. Sap. / 13. v.5". Op die aan de onderzijde "Per Speciem Numen. maius dabit, aspice, lumen: / Nam magis ecce! patet, cùm magis ecce! latet". Onder de voorstelling "S. Ignatius Loiola, Sorbonæ Sophus, dum è Crea= / turis Creatorem, é Philosophia terrestri, novam docet / cælestem, censoriæ virgulæ subiicitur: Sed vix agni= / tus, mox absolutus, et rude donatus in Peripato Doc= / tor, virgâ in laurum efflorescente, ex qua tot laureo= / las hacte¬nus Philosophia: Ex Vita". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "G. Rogg del:", rechtsonder "I. Melchior Gutwein sculps."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0117b Gravure Jan van Galen
Toelichting:
Jan van Galen, driekwart naar rechts, in harnas met halsdoek en kleine kraag, de beschouwer aanziend. Lang, krullend haar en snor. Aan de onderzijde "JAN VAN GALEN, / Kommandeur ter Zee."

Datering:
1750-1760
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "Livius pinxit", rechtsonder "J. Houbraken fecit"
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat 16,5; lijst ca 19
Breedte in cm:
Dagmaat 10; lijst 13
Opmerkingen:
Jan Lievens(z), geboren te Leiden in 1607, overleden te Amsterdam in 1674, was werkzaam als schilder, etser en vervaardiger van houtsneden. Tussen 1625 en 1632 was hij actief in het atelier van Rembrandt. Aan enkele schilderijen van deze heeft hij meegewerkt. In 1635 vestigde hij zich in Antwerpen, waar hij onder invloed van Van Dycks portretkunst raakte. Vanaf 1644 was hij werkzaam in Amsterdam. Jacobus Houbraken is de belangrijkste en meest productieve graveur van Hollandse portretten in de achttiende eeuw
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0117i Gravure Johan Willem Friso
Toelichting:
Johan Willem Friso, en profil naar rechts, het hoofd gewend naar de beschouwer, gekleed in harnas. Lang, krullend tot op de rug vallend haar. Aan de onderzijde "JOHAN WILLEM FRISO, Prins van Oranje, / Erf-Stadhouder van Friesland, / Stadhouder van Groningen enz."

Datering:
1750-1760
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "H. de Quiter pinx.", rechtsonder "I. Houbraken fec."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat 16,5; lijst ca 19
Breedte in cm:
Dagmaat 10; lijst 13
Opmerkingen:
Herman Hendrik de Quiter (Quitter): in aanmerking komen twee personen nl. een, die in 1628 werd geboren in Ostfriesland en in 1708 in Kassel stierf, en een zoon van deze, wiens geboortejaar niet bekend is en die omstreeks 1731 in Braunschweig is overleden. Waarschijnlijk is de zoon de vervaardiger van het portret (portret Johan Willem Friso), aangezien deze onder andere de Nederlandse Republiek heeft bereisd. Jacobus Houbraken is de belangrijkste en meest productieve graveur van Hollandse portretten in de achttiende eeuw
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 117i
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0117a Gravure Johan de Witt
Toelichting:
Johan de Witt, driekwart naar links, in vest, jas en hoge platte kraag, de blik gericht op de beschouwer. Lang, tot op de schouders vallend, golvend haar en kleine snor. Aan de onderzijde "MR. JOAN DE WITT, / Raadpensionaris van Holland enz."
Datering:
1750-1760
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Vanaf linksonder gesigneerd "A. Schouman del, naar 't Origineel, by den Hr Burgem. C. de Witt, te Dordrecht". Rechtsonder "J. Houbraken fec."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat 16,5; lijst ca 19
Breedte in cm:
Dagmaat 10; lijst 13
Opmerkingen:
Aert Schouman, schilder, etser, graffitoschilder en glaspointilleerder, werd geboren te Dordrecht in 1710 en overleed in Den Haag in 1792. Leerling van A. van der Burg en als glasetser leerling van F. Greenwood. In 1748 benoemd tot meester in Den Haag, in 1751 en 1762 tot regent van de Tekenakademie aldaar. Van 1752 tot 1762 directeur, daarna enige jaren dekaan en vanaf 1777 tot aan zijn dood in 1792 opnieuw directeur van 'Pictura'. Zijn op jonge leeftijd gestorven broer Cornelis was schilder te Middelburg. Jacobus Houbraken, graveur, geboren te Dordrecht in 1698, overleden te Amsterdam in 1780. Zoon en leerling van Arnold Houbraken en broer van Antonyna. Zijn ouders vestigden zich in 1709 te Amsterdam. Daar huwde hij in 1733 Christina Schaak. Jacobus Houbraken is de belangrijkste en meest productieve graveur van Hollandse portretten in de achttiende eeuw
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 117a
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0117j Gravure Johan van Oldenbarneveld
Toelichting:
Johan van Oldenbarneveld, driekwart naar links, in met bont afgezette mantel en molenaarskraag, de beschouwer aanziend. Kort, achterover gekamd haar, snor en zich in twee punten splitsende baard. Aan de onderzijde "JOHAN VAN OLDENBARNEVELD. / Heer van Berkel en Rodenrijs, / Advokaat 's Lands van Holland"

Datering:
1750-1760
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "A. Schouman del.", rechtsonder "I. Houbraaken fec."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat 16,5; lijst ca 19
Breedte in cm:
Dagmaat 10; lijst 13
Opmerkingen:
Aert Schouman, schilder, etser, graffitoschilder en glaspointilleerder, werd geboren te Dordrecht in 1710 en overleed in Den Haag in 1792. Leerling van A. van der Burg en als glasetser leerling van F. Greenwood. In 1748 benoemd tot meester in Den Haag, in 1751 en 1762 tot regent van de Tekenakademie aldaar. Van 1752 tot 1762 directeur, daarna enige jaren dekaan en vanaf 1777 tot aan zijn dood in 1792 opnieuw directeur van 'Pictura'. Zijn op jonge leeftijd gestorven broer Cornelis was schilder te Middelburg. Jacobus Houbraken, graveur, geboren te Dordrecht in 1698, overleden te Amsterdam in 1780. Zoon en leerling van Arnold Houbraken en broer van Antonyna. Zijn ouders vestigden zich in 1709 te Amsterdam. Daar huwde hij in 1733 Christina Schaak. Jacobus Houbraken is de belangrijkste en meest productieve graveur van Hollandse portretten in de achttiende eeuw
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 117j
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116d Gravure Justinus
Toelichting:
Justinus zittend aan tafel met een ganzenveer in de hand, kijkend naar een veelkoppige draak, waarvan een kop afgeslagen op de grond ligt. Uit de afgeslagen hals komen jonge draken, die door een erachter staande engel met een vlammende knuppel worden geslagen. Boven de uitkomende jongen "ioi". Op de tafel een crucifix, een geopend boek en een inktpot. Links een doorkijk. In de ovale cartouche, geflankeerd door omwonden vruchtenfestoenen, links een rotswand waaruit "aliter" klinkt, rechts een kop met ondersteboven "litteraliter", richting rotswand. Aan de onderzijde een banderol waarop "Nil boni bene". Op de banderol boven de cartouche "Adulterantes verbum 2 Cor: 2. v. 17". Op die aan de onderzijde "Iansenius sensum fallens, et verba Magistri, / Echo est: Hæc læsos reddit, et ille snos". Onder de voorstelling "S. Iustinus, Philosophus, grande in Peripato decus, quia sui temporis Au= / gustinus: nam Christianos, coram Imperatore Antonino pio, non tan= / tum acriter defendit verbo, sed et fidem fortiter propugnavit scripto, / confutans cunctas sui temporis hæres, quas inter illa Cerinthi, negtis / Christum pro omnibus mortuum; et alterius cuiusdam dicentis, nil / suis hominem posse operibus, sed per solam gratiam vincere, efficique: / beatum, En! Iansenij proavos, ab hoc Augustino debellatos, vero / Philosopho, quia ab Philosophiam adeo sanctam, Martyrij laurealâ / coronato. Ex Surio". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Rechtsonder gesigneerd "I.M. Gutwein sculpsit"
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag2017 Gravure Kruisherenklooster Hoei
Toelichting:
Gravure met zicht op het Kruisherenklooster in Hoei. Links ligt de kerk, in het midden het klooster en rechts bomen. Op de achtergrond zijn bergen afgebeeld. Rechtsboven in de hoek een wapenschild.
Vervaardigd door R. le Loup. Onderschrift: Vue du monastere des Chanoines reguliers de ste Croix à Huy
Datering:
1875-1924
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
R. Le Loup
Lengte in cm:
19,8
Breedte in cm:
28,2
Documentatie:
CRKC.0177.0166
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0117k Gravure Maarten Tromp
Toelichting:
Maarten Tromp, driekwart naar links, in mantel, halsberg en platte kraag, een ereteken aan een lint voor de borst, de beschouwer aanziend. Halflang haar, snor en kinsikje. Aan de onderzijde "MAARTEN HARPERTSZOON TROMP, / Luitenant Admiraal van Holland / en Westfriesland"

Datering:
1750-1760
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Vanaf linksonder gesigneerd "A. Schouman del., naar 't Origineel van Lievens, bij den Heer Burgem. G. van Kinschot te Delft", rechtsonder "I. Houbraken fecit"
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat 16,5; lijst ca 19
Breedte in cm:
Dagmaat 10; lijst 13
Opmerkingen:
Aert Schouman, schilder, etser, graffitoschilder en glaspointilleerder, werd geboren te Dordrecht in 1710 en overleed in Den Haag in 1792. Leerling van A. van der Burg en als glasetser leerling van F. Greenwood. In 1748 benoemd tot meester in Den Haag, in 1751 en 1762 tot regent van de Tekenakademie aldaar. Van 1752 tot 1762 directeur, daarna enige jaren dekaan en vanaf 1777 tot aan zijn dood in 1792 opnieuw directeur van 'Pictura'. Zijn op jonge leeftijd gestorven broer Cornelis was schilder te Middelburg. Jacobus Houbraken, graveur, geboren te Dordrecht in 1698, overleden te Amsterdam in 1780. Zoon en leerling van Arnold Houbraken en broer van Antonyna. Zijn ouders vestigden zich in 1709 te Amsterdam. Daar huwde hij in 1733 Christina Schaak. Jacobus Houbraken is de belangrijkste en meest productieve graveur van Hollandse portretten in de achttiende eeuw
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 117k
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0117n Gravure Marnix van Sint Aldegonde
Toelichting:
Marnix van Sint Aldegonde, driekwart naar rechts, in een met bont afgezette mantel en molenaarskraag, de beschouwer aanziend. Kort achterover gekamd haar, snor en puntbaard. Aan de onderzijde "FILIP VAN MARNIX, / Heer van S. Aldegonde"
Datering:
1750-1760
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "De Gheyn pinxit", rechtsonder "I. Houbraaken fecit"
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat 16,5; lijst ca 19
Breedte in cm:
Dagmaat 10; lijst 13
Opmerkingen:
Jacob de Gheyn I (1532-1582), Nederlandse glasschilder, miniaturist en etser uit een belangrijk Utrechts geslacht. Hij was werkzaam te Antwerpen, waar hij in 1558 gildelid werd. Rond 1580 was hij werkzaam te Utrecht. Op het laatst van zijn leven hield zich ook bezig met het vervaardigen van olieverfschilderijen. Jacobus Houbraken, graveur, geboren te Dordrecht in 1698, overleden te Amsterdam in 1780. Zoon en leerling van Arnold Houbraken en broer van Antonyna. Zijn ouders vestigden zich in 1709 te Amsterdam. Daar huwde hij in 1733 Christina Schaak. Jacobus Houbraken is de belangrijkste en meest productieve graveur van Hollandse portretten in de achttiende eeuw
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 117n
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0117g Gravure Maurits
Toelichting:
Maurits, driekwart naar links, geharnast, met sjerp over de linkerschouder en molensteenkraag, de beschouwer aanziend. Kort, krullend haar, snor en vrij lange baard. Aan de onderzijde "MAURITS, / Prins van Oranje, / Stadhouder van Gelderland, Holland, / Zeeland, Utrecht en Overyssel".
Datering:
1750-1760
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "A. Schouman del. naar 't Origin. van Mierveld", rechtsonder "I. Houbraken fec."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat 16,5; lijst ca 19
Breedte in cm:
Dagmaat 10; lijst 13
Opmerkingen:
Aert Schouman, schilder, etser, graffitoschilder en glaspointilleerder, werd geboren te Dordrecht in 1710 en overleed in Den Haag in 1792. Leerling van A. van der Burg en als glasetser leerling van F. Greenwood. In 1748 benoemd tot meester in Den Haag, in 1751 en 1762 tot regent van de Tekenakademie aldaar. Van 1752 tot 1762 directeur, daarna enige jaren dekaan en vanaf 1777 tot aan zijn dood in 1792 opnieuw directeur van 'Pictura'. Zijn op jonge leeftijd gestorven broer Cornelis was schilder te Middelburg. Jacobus Houbraken, graveur, geboren te Dordrecht in 1698, overleden te Amsterdam in 1780. Zoon en leerling van Arnold Houbraken en broer van Antonyna. Zijn ouders vestigden zich in 1709 te Amsterdam. Daar huwde hij in 1733 Christina Schaak. Jacobus Houbraken is de belangrijkste en meest productieve graveur van Hollandse portretten in de achttiende eeuw
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 117g
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0117d Gravure Piet Hein
Toelichting:
Piet Hein, driekwart naar links, in harnas en met molensteenkraag, de beschouwer aanziend. Over zijn rechterschouder een ereketting met een medaille waarop "JE MAIN- / TIENDRAI". Kort geknipt haar, snor en puntbaard. Aan de onderzijde "PIETER PIETERSZOON HEIN, luitenant-Admiraal van Holland"

Datering:
1750-1760
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "A. Schouman del. naar 't Origin. bij de Hr Maashouk, rechtsonder "J. Houbraaken fec."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat 16,5; lijst ca 19
Breedte in cm:
Dagmaat 10; lijst 13
Opmerkingen:
Aert Schouman, schilder, etser, graffitoschilder en glaspointilleerder, werd geboren te Dordrecht in 1710 en overleed in Den Haag in 1792. Leerling van A. van der Burg en als glasetser leerling van F. Greenwood. In 1748 benoemd tot meester in Den Haag, in 1751 en 1762 tot regent van de Tekenakademie aldaar. Van 1752 tot 1762 directeur, daarna enige jaren dekaan en vanaf 1777 tot aan zijn dood in 1792 opnieuw directeur van 'Pictura'. Zijn op jonge leeftijd gestorven broer Cornelis was schilder te Middelburg. Jacobus Houbraken, graveur, geboren te Dordrecht in 1698, overleden te Amsterdam in 1780. Zoon en leerling van Arnold Houbraken en broer van Antonyna. Zijn ouders vestigden zich in 1709 te Amsterdam. Daar huwde hij in 1733 Christina Schaak. Jacobus Houbraken is de belangrijkste en meest productieve graveur van Hollandse portretten in de achttiende eeuw
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 117d
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116f Gravure Severinus Boëtius
Toelichting:
Severinus Boëtius, zittend aan een ronde tafel in een kerker, een ganzenveer in de hand, omziend naar wereld- en hemelbollen, meet- en kijkinstrumenten, met een spreekbanderol "contra Fatum". Op de tafel een aantal boeken, waarvan één geopend ligt op een tekstblad met "de conso / Latione / Philosofi / æ" en een inktpot met ganzenveer. Aan de muren kettingen met geopende boeien.
In het ovaal medaillon, geflankeerd door respectievelijk een wereldbol, kijker, gesloten boek en patriarchaal kruis (links), een wereldbol, passer en geopend boek (rechts), een bol in houder met balusterpoten, geplaatst op het water, waarboven een banderol met enkele tekens van de dierenriem. Aan de onderzijde een banderol waarop "Regna ista regentes". Aan de bovenzijde wolken waaruit een klauwachtige hand. Op de banderol boven het medaillon "Sidera errantia Ep: S. Iud: v. 13". Op die aan de onderzijde "Mortales cur Astra regant? Sophe dicito causa: / Nempe caput sentis, quod tibi luna regat". Onder de voorstelling "B. Severinus Boëtius in carcere, velut novo adversæ / Fortunæ Peripato, laureatus Philosophus, fortitudinem / Christianam docet, Fatumque Astrologium proscri= / bit è nostri temporis Philosophia, Fast: Mar: 23 Oct.". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "G. Rogg. del.", rechtsonder "I. Melchior Gutwein sculps."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden