Zoeken in collecties

Uw zoekacties: Voorwerpencollectie

Voorwerpencollectie

Als u op een afbeelding klikt, vind u meer informatie over het voorwerp. U kunt zoeken door: 

 

  • Het intypen van een woord in het zoekveld. U vindt dan resultaten als het woord letterlijk in de catalogus voorkomt.
  • Met behulp van de selectiefilters die onder het zoekveld staan (kloosterorganisatie, trefwoord).

 

 
 

Handig om te weten: als u beschrijvingen wilt zien in plaats van afbeeldingen, klik dan bij 'weergave' op: Tabelweergave. 

 

Filter: unknownx
beacon
128  zoekresultaten
gesorteerd op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116p Gravure Gregorius van Nazianze
Toelichting:
Gregorius van Nazianze, links in het beeldvlak, in lang gewaad met hoofddeksel, frontaal staande met de linkerhand op de borst, de rechterhand opgeheven. Rechts van hem een ronde tafel met lang afhangend kleed waarop een geopend boek, een spiegel en een hart met een afbeelding van drie door elkaar kronkelende slangen. Tegen de wand rechts een busteportret van een vrouw in medaillon, waaraan een engel de laatste hand legt. Linksachter een deel van een balustrade met sierpot. In het medaillon, geflankeerd door om harten kronkelende slangen, een kijker op standaard richting ovaal venster rechts dat zicht geeft op een vosachtig dier, dat een soort rat vangt. Rechtsonder de kijker een banderol waarop "Occulo nil oculo". Op de banderol aan de bovenzijde van het medaillon "Manifestabit c_nsilia cordium / 1 Cor. 4 v.5". Op die aan de onderzijde "Quid Physiognomi Physeos nisi n_mine Momi: / His quæ corde latet, quippe fenestra patet". Onder de voorstelling "S. Gregorius Nazi_nzenus, in Athenæo celebris quondam So= / phus, sic Physiognomiæ didicit arcana, ut è Juliani, nec= / dum Apostatæ Lineamentis, clarè prædiceret futura / vitia mentis, neutiquam vanus Augur: nam vera fuise / oracula, lacrymis fusóque, sanguine testatus est Chris¬tianus / orbis, Ex Vita". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Rechtsonder gesigneerd "I.M. Gutwein sculpsit A.V."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116m Gravure Herman [de Lamme van Reichenau]
Toelichting:
Herman (de Lamme van Reichenau ?) als jongeman, zittend in een stoel, en profil geplaatst, een kruk onder de rechteram, de benen gezwachteld, één voet op een voetenbankje, een tekstblad in de hand waarop "EX / VOTO". Dit reikt hij aan aan een schilderij van Maria met Kind, dat geplaatst is tussen twee kaarsen op een altaar. Vóór hem een op een kruk gezeten engel met palet, die de laatste hand legt aan een schilderij van een in sierlijke houding staande jongeman, geplaatst op een schildersezel. Achter de heilige een met rijk hoofddeksel uitgedoste, staande man met stok, gebarend naar de heilige, maar het hoofd afwendend. Op de voorgrond een mensje met steunstok, gebarend naar een hond met vijf poten en met een bal in de bek. In het medaillon, geflankeerd door dwergen met steunstokken, twee vliegende zwarte vogels (kraaien ?). Boven hen een gedeelte van de dierenriem met enige tekens, middenboven de stralende zon. Linksonder een banderol waarop "abortus in ortu". Op de banderol aan de bovenzijde van het medaillon "Quoniam dissimilis aliis Sap. 2 / v.15". Op die aan de onderzijde "De generans à Matre Sophus quia virgine, M_nstrum est / Purius hinc vive, et spurius esse, time". Aan de onderzijde van de voorstelling "S. Hermannus, ob monstrosam Corporis speciem cognomen= / to contractus, cùm et ingenij vitio laboraret, apud / Deiparam, de natura sibi noverca questus, optionem ob= / tinuit, qua vel corporis, vel ingenij infirmitate ocius / liberaretur: elegit posterius, quia Sophus: hinc tantâ / subitò ingenij felicitate exceluit, ut Phliæ monstra, / nullo negotio debellaret, ipse in monstroso corpore, / novum ingenij monstrum, Ex Calend: Bened:". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "G. Rogg del:", rechtsonder "I. Melchior Gutwein sculpsit"
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116j Gravure Ignatius van Loyola
Toelichting:
Ignatius van Loyola, links in het beeldvlak, zittend op een stenen basement tegen een sokkel waarop een sierpot met palmachtige plant, de handen voor de borst, met opwaarts gerichte blik en spreekband "quas sordet mihi terra". Rechtsachter een prieelachtig bouwsel met balustrade, waarin een dansende engel en een ronde tafel met lang afhangend kleed waarop allerlei voorwerpen. Het bouwsel is gesitueerd in een tuin met ronde en rechthoekige bloembakken. In het ovaal medaillon, geflankeerd door geprofileerde panelen waarboven zonnebloemen, een landschap met een rivier waarin de stralende zon wordt weerspiegeld. Tegen de rechterkant van het medaillon de tekst "Per speciem melius". Op de banderol aan de bovenzijde van het medaillon "A Magnitudine Speciei. Sap. / 13. v.5". Op die aan de onderzijde "Per Speciem Numen. maius dabit, aspice, lumen: / Nam magis ecce! patet, cùm magis ecce! latet". Onder de voorstelling "S. Ignatius Loiola, Sorbonæ Sophus, dum è Crea= / turis Creatorem, é Philosophia terrestri, novam docet / cælestem, censoriæ virgulæ subiicitur: Sed vix agni= / tus, mox absolutus, et rude donatus in Peripato Doc= / tor, virgâ in laurum efflorescente, ex qua tot laureo= / las hacte¬nus Philosophia: Ex Vita". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "G. Rogg del:", rechtsonder "I. Melchior Gutwein sculps."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0117b Gravure Jan van Galen
Toelichting:
Jan van Galen, driekwart naar rechts, in harnas met halsdoek en kleine kraag, de beschouwer aanziend. Lang, krullend haar en snor. Aan de onderzijde "JAN VAN GALEN, / Kommandeur ter Zee."

Datering:
1750-1760
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "Livius pinxit", rechtsonder "J. Houbraken fecit"
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat 16,5; lijst ca 19
Breedte in cm:
Dagmaat 10; lijst 13
Opmerkingen:
Jan Lievens(z), geboren te Leiden in 1607, overleden te Amsterdam in 1674, was werkzaam als schilder, etser en vervaardiger van houtsneden. Tussen 1625 en 1632 was hij actief in het atelier van Rembrandt. Aan enkele schilderijen van deze heeft hij meegewerkt. In 1635 vestigde hij zich in Antwerpen, waar hij onder invloed van Van Dycks portretkunst raakte. Vanaf 1644 was hij werkzaam in Amsterdam. Jacobus Houbraken is de belangrijkste en meest productieve graveur van Hollandse portretten in de achttiende eeuw
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden