Zoeken in collecties

Uw zoekacties: Voorwerpencollectie

Voorwerpencollectie

Als u op een afbeelding klikt, vind u meer informatie over het voorwerp. U kunt zoeken door: 

 

  • Het intypen van een woord in het zoekveld. U vindt dan resultaten als het woord letterlijk in de catalogus voorkomt.
  • Met behulp van de selectiefilters die onder het zoekveld staan (kloosterorganisatie, trefwoord).

 

 
 

Handig om te weten: als u beschrijvingen wilt zien in plaats van afbeeldingen, klik dan bij 'weergave' op: Tabelweergave. 

 

beacon
128  voorwerpen
gesorteerd op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116o Gravure Silvester [Gozzolini van Osimo]
Toelichting:
Silvester als jongeman, staande in orantenhouding, de blik in de verte gericht. Links van hem een gedeeltelijk gekleed, opgegraven lichaam in staat van ontbinding. Rechts van de heilige een tafel met lang kleed waarop een schedel, een vaas met pioenrozen en een geopend boek, waarop de tekst "Va / ni / tas // Vani / tatum". Links op de achtergrond ruïnes, rechtsachter een balustrade met sierpot. In de cartouche een doodskist waarop een standaard met twee hoornen van overvloed. Aan de bovenzijde twee gekruiste scepters, geflankeerd door beugelkronen, erboven een kroon met fleurons. Voorts drie niet geïdentificeerde objekten (of wolkjes ?). Aan de onderzijde een tekstbanderol waarop "Omnia Somnia". Op de banderol aan de bovenzijde van de cartouche "Sicut visio nocturna / Iob. 20, v.8". Op die aan de onderzijde "quòd mors sit somnus, quòd et omnia somnia, aperto / Lumine non cernis: lumina claude scies". Onder de voorstelling "S. Sylvester Picenus, quondam Philosophus, vanitatis / somniis diu abreptusi æternum ob dormisset, ii nisi ad de= / forme formosi Juvenis cadaver, oculos fortè aperiens excla= / mâsset: Heu! sum, qui fuit: ero, qui est. Sanctiorem de= / hinc Philosophiam professus, sic vigilavit, ut etiam alios, le= / thargo simili sopitos, excitaret, ex Ferrar:". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "G. Rogg deline", rechtsonder "Ioan Melchior Gutwein sculpsit C"
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0116e Gravure Thomas van Aquino
Toelichting:
Thomas van Aquino met hermelijnen mantel waarop een stralende zon, en bonnet, staande in orantehouding, temidden van geboomte en allerlei dieren, waaronder een aan zijn voeten liggende gevleugelde koe, een liggende leeuw, een olifant, een aap, een papegaai op een boomstam en een paard; linksvoor vissen in het water. In de ovale cartouche, geflankeerd door respectievelijk een een hertenkop en vogel met grote veren (links), een pelikaan en schapenkop (rechts), een tafel waarop een bijenkorf met een zwerm bijen eromheen en een mantel waarop een bonnet. Rechtsboven een uit de wolken komende hand. Links van de korf een banderol waarop "Doctos indocta docet". Op de banderol boven de cartouche "Jumenta docebunt te / Iob. 12. v. 7". Op die aan de onderzijde "Alvear ecce! Schola est: sed et est apis ecce! Magistra / Doctores bruti discite, bruta docent". Links van de cartouche een stralende zon en een deel van de dierenriem met tekens hieruit; geheel boven een zwarte roofvogel. Onder de voorstelling "S. Thomas Aquinas, etiamnum Sophus, dictus Bos' / mutus: sed ubi clamare cæpit, sic mugiunt, ut obstu= / pesceret universus Orbis Probavit se bovem, sed alatum, / quia Angelicum, totumque Cælestem, in cuius signo suum / Phæbus solstitium posuit. Probavit se bovem, è cuius ce= / rebro tot prodiêre apiculæ, ut quem Theologia Angelicus / Philosophia merito dicat Doctorem mellifluum. Ex Surio". De gravure behoort tot een serie van zestien gravures van heiligen met nagenoeg identieke composities: boven de centrale voorstelling een cartouche of medaillon met zowel aan boven- als onderzijde een tekstbanderol; aan de onderzijde van de voorstelling een toelichtende tekst. Prenten achter glas in eenvoudige, houten lijstjes
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "G.R. del.", rechtsonder "I.M. Gutwein sculps."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat ca.16,5
Breedte in cm:
Dagmaat ca. 11,5
Opmerkingen:
Gottfridt Rogg, tekenaar, graveur en uitgever, geboren in 1669 en als kunstschilder overleden te Augsburg in 1742. Hij staat in 1694 in de Hochzeitsambtsprotokollen / huwelijksprotocollen vermeld als illustrator. Zeer produktief kunstenaar. Johan Melchior Gutwein, graveur te Augsburg, waar hij in 1733 in het huwelijk trad. Bekend zijn z'n vier grote prenten van sacramentsprocessies (1733) in Landshut, die hij samen met M.V. Hittlinger vervaardigde naar een werk Georg F. Fischer, "De Verlossing van de zielen uit het vagevuur" en het portret van Benedictus XIII. Tekenaar G. Ridel (prent Ud/0116/b) niet in de beschikbare literatuur vermeld
Documentatie:
Literatuur: Thieme/Becker 1992, Deel 28 (herdruk 1934), p. 516-517 (G. Rogg); Deel 15 (herdruk 1922), p. 363 (I.M. Gutwein
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0117m Gravure Willem II
Toelichting:
Willem II, driekwart naar rechts, geharnast en met platte kraag, over de linkerschouder een lint waaraan een medaille, de beschouwer aanziend. Lang, tot op de schouders vallend haar en dunne snor. Aan de onderzijde "WILLEM DE TWEEDE / Prins van Oranje, / Stadhouder van Gelderland, Holland, Zeeland, / Utrecht, Overijssel en Groningen enz."
Datering:
1750-1760
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "De Gheyn pinxit", rechtsonder "I. Houbraaken fecit"
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat 16,5; lijst ca 19
Breedte in cm:
Dagmaat 10; lijst 13
Opmerkingen:
Jacob de Gheyn I (1532-1582), Nederlandse glasschilder, miniaturist en etser uit een belangrijk Utrechts geslacht. Hij was werkzaam te Antwerpen, waar hij in 1558 gildelid werd. Rond 1580 was hij werkzaam te Utrecht. Op het laatst van zijn leven hield zich ook bezig met het vervaardigen van olieverfschilderijen. Jacobus Houbraken, graveur, geboren te Dordrecht in 1698, overleden te Amsterdam in 1780. Zoon en leerling van Arnold Houbraken en broer van Antonyna. Zijn ouders vestigden zich in 1709 te Amsterdam. Daar huwde hij in 1733 Christina Schaak. Jacobus Houbraken is de belangrijkste en meest productieve graveur van Hollandse portretten in de achttiende eeuw
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 117m
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0117h Gravure Willem III
Toelichting:
Willem III, driekwart naar links, in harnas en met kanten bef, de beschouwer aanziend. Lang, krullend tot over de schouder vallend haar. Aan de onderzijde "WILLEM DE DERDE / Prins van Oranje, / Stadhouder, Kapitein- / en Admiraal-Generaal enz."
Datering:
1750-1760
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Vanaf linksonder gesigneerd "A. Schouman del. naar 't Origineel van de Baan op 't Hof in 's Gravenhage", rechtsonder I. Houbraken fec."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat 16,5; lijst ca 19
Breedte in cm:
Dagmaat 10; lijst 13
Opmerkingen:
Aert Schouman, schilder, etser, graffitoschilder en glaspointilleerder, werd geboren te Dordrecht in 1710 en overleed in Den Haag in 1792. Leerling van A. van der Burg en als glasetser leerling van F. Greenwood. In 1748 benoemd tot meester in Den Haag, in 1751 en 1762 tot regent van de Tekenakademie aldaar. Van 1752 tot 1762 directeur, daarna enige jaren dekaan en vanaf 1777 tot aan zijn dood in 1792 opnieuw directeur van 'Pictura'. Zijn op jonge leeftijd gestorven broer Cornelis was schilder te Middelburg. Jacobus Houbraken, graveur, geboren te Dordrecht in 1698, overleden te Amsterdam in 1780. Zoon en leerling van Arnold Houbraken en broer van Antonyna. Zijn ouders vestigden zich in 1709 te Amsterdam. Daar huwde hij in 1733 Christina Schaak. Jacobus Houbraken is de belangrijkste en meest productieve graveur van Hollandse portretten in de achttiende eeuw
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 117h
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0117e Gravure Willem IV
Toelichting:
Willem IV, driekwart naar links, het hoofd licht omgewend, over het harnas een hermelijnen schoudermantel, de beschouwer aanziend. Kort, krullend blond haar. Gesigneerd in de onderkant van de lijst "Mutsart pinx.1749". Aan de onderzijde "WILLEM DE VIERDE, / PRINS VAN ORANJE EN NASSAU, / Erfstadhouder, Kapitein-Generaal / en Admiraal der Vereenigde Nederlanden"

Datering:
1750-1760
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Linksonder gesigneerd "A. Schouman del.", rechtsonder "J. Houbraken fec."
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
Dagmaat 16,5; lijst ca 19
Breedte in cm:
Dagmaat 10; lijst 13
Opmerkingen:
Aert Schouman, schilder, etser, graffitoschilder en glaspointilleerder, werd geboren te Dordrecht in 1710 en overleed in Den Haag in 1792. Leerling van A. van der Burg en als glasetser leerling van F. Greenwood. In 1748 benoemd tot meester in Den Haag, in 1751 en 1762 tot regent van de Tekenakademie aldaar. Van 1752 tot 1762 directeur, daarna enige jaren dekaan en vanaf 1777 tot aan zijn dood in 1792 opnieuw directeur van 'Pictura'. Zijn op jonge leeftijd gestorven broer Cornelis was schilder te Middelburg. Jacobus Houbraken, graveur, geboren te Dordrecht in 1698, overleden te Amsterdam in 1780. Zoon en leerling van Arnold Houbraken en broer van Antonyna. Zijn ouders vestigden zich in 1709 te Amsterdam. Daar huwde hij in 1733 Christina Schaak. Jacobus Houbraken is de belangrijkste en meest productieve graveur van Hollandse portretten in de achttiende eeuw
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 117e
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag1397 Gravure van Zoeterwoude
Toelichting:
Zicht op kerk en huizen. Onderschrift 'T DORP ZOETERWOUDE
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Papier
Lengte in cm:
8,5
Breedte in cm:
6
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag1396 Gravure van Zoeterwoude [Soeterwoude]
Toelichting:
Dorpsgezicht van Zoeterwoude, met de kerk. In Zoeterwoude was een kloostervestiging van de kruisheren
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Papier
Lengte in cm:
10,5
Breedte in cm:
6,5
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P039-065 Gravure van klooster Wittem
Toelichting:
Gezicht op de achterzijde van het kloostercomplex. Geheel rechts de Mariakapel of 'Ronde kapel'; in het midden de uitbreiding van ca. 1845; geheel links het oorspronkelijke kapucijnenklooster uit 1732. Gravure is afkomstig uit: "De katholieke illustratie", 6 (1872/1873), nr. 18.
Datering:
[1872-1873]
Deelcollectie:
Redemptoristen
Vervaardiger:
H. Bogaerts; Walter
Materiaal/techniek:
Inkt op papier, met passe-partout achter glas in houten lijst
Lengte in cm:
20 (excl. lijst); 33,5 (incl. lijst)
Breedte in cm:
ca. 17 (excl. lijst); 27,5 (incl. lijst)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0195 Gravure, Borststuk Prins Maurits
Toelichting:
Borststuk van PRINS MAURITS, driekwart naar links weergegeven, in een door een omwonden lauwerkrans gevormd medaillon. De blik is gericht op de beschouwer. Hij draagt een sjerp en een molensteenkraag. Basement, identiek aan dat van inv.nr.194. Op de naamplaat "MAURITS / PRINS VAN ORANJE". In een lijst identiek aan die van inv.nr.194
Datering:
1790-1810
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Kopergravure
Lengte in cm:
28
Breedte in cm:
19,2
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 195
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0196 Gravure, Borststuk Stadhouder Willem III
Toelichting:
Borststuk van stadhouder Willem III in ovaal, driekwart naar rechts, de blik gericht op de beschouwer. Hij draagt een harnas en een dasje om de hals. Lang, tot op de schouders afhangend haar. Onder de afbeelding een geprofileerde lijst waarop zijn wapen, geflankeerd door "WILLEM III / IN 1672". Wapen gevierendeeld: a klimmende leeuw op veld bezaaid met blokjes (= Nassau), b geleeuwde luipaard (= Katzenelbogen), c dwarsbalk (= Vianden), d twee luipaarden boven elkaar (= Dietz). Hartschild: gevierendeeld: a en d schuinbalk (= Chalôn), b en c jachthoorn (= Oranje). Tweede hartschild: negen aangrenzende vlakken (= Genève). Kwartier middenboven: dwarsbalk, kwartier middenonder: gekanteelde dwarsbalk. In een lijst identiek aan die van inv.nr.194
Datering:
1850-1900
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
C.L. van Kesteren. Rechtsonder gesigneerd "C.L. van Kesteren sculps."
Materiaal/techniek:
Staalgravure
Lengte in cm:
21,2
Breedte in cm:
14
Opmerkingen:
Christiaan Lodewyk van Kesteren (Amsterdam 1832-1897), graveur, etser en lithograaf, genoot zijn tekenopleiding aan de Tekenschool van de 'Maatschappij tot Nut van het Algemeen' en werd tot graveur opgeleid door D.J. Sluyter en vanaf 1859 door Ch.E. Taurel aan de Amsterdamse Academie.
Hij verhuisde in 1870 naar Bussum maar keerde tien jaar later terug als directeur van 'Panorama'. Vervaardigde aanvankelijk veel gravures, later meer etsen. Het werk bestaat o.a. uit portretten, boek- en krantenillustraties en prenten naar werken van onder meer H.W. Mesdag en A. Mauve
Documentatie:
Literatuur: Inventarisrapport Klooster St. Agatha 1996, met zwart-wit foto's en literatuurlijst (SKKN); Thieme/Becker 1992, Band 20 (nadruk uit 1927), p. 216
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0194 Gravure, Borststuk Willem van Oranje
Toelichting:
Borststuk van Willem van Oranje, driekwart naar links weergegeven, in een door een omwonden lauwerkrans gevormd medaillon. Zijn blik is gericht op de beschouwer. Hij draagt een harnas en een molensteenkraag.Aan de bovenkant van het medaillon een gestrikt lint. Het medaillon rust op een basement met geprofileerde lijst. Op de voorzijde een naamplaat "WILLEM DE EERSTE / PRINS VAN ORANJE". Prent achter glas in eenvoudige, houten, goudgeelkleurige lijst met zwarte randen. De oranjegezindheid van de kruisheren weerspiegelt zich in de aanwezigheid van portretten, zie de portretten van Willem van Oranje en Prins Maurits, die in de gang van het klooster St. Agatha hingen tot in 2000. De portretten van Oranjes in St. Agatha zijn Ag/0194: Willem van Oranje, Ag/0195: Prins Maurits, Ag/0196: stadhouder Willem III, Ag/1484: het geborduurde portret van Willem III. Zie ook de bronnen van deze band met het Oranjehuis in de archieven van klooster St. Agatha in de vorm van persoonlijke stukken van de Oranjes aan de kruisheren. De kruisheren van St. Agatha schonken een handschrift, geillustreerd door de meesters van Otto van Moerdrecht, aan koning Willem II bij diens bezoek aan St. Agatha in 1841, zie Marrow The Golden Age of Dutch Manuscript Painting, 1989, pp. 85-86, Fig. 38, 39, kleurenplaat p. 55
Datering:
1790-1810
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Kopergravure
Lengte in cm:
28
Breedte in cm:
19,2
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 194
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0520a Gravure, De geboorte
Toelichting:
Scene uit het Nieuwe Testament. Opschrift Lucas II. 7-16. Onderschrift 'De herders vinden 't kindeken te Bethlehem'
Datering:
1800-1850
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
16
Breedte in cm:
9,4
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0192 Gravure, De heilige Agatha
Toelichting:
Sint Agatha, ten voeten uit weergegeven, de rechtervoet op een steen, in de rechterhand een schaal waarop twee borsten, in de linkerhand een palmtak. Haar blik is gericht op de schaal. Ze draagt een zwierige mantel en sandalen. Op het met lichtende stralenkrans omgeven hoofd een diadeem, om haar hals een parelsnoer. De bodem waarop ze is geplaatst is begroeid met planten en een kleine struik. Onder de afbeelding "S. Agueda V y M." (H. Agatha Maagd en Martelares). Prent achter glas in plastic lijst
Datering:
1700-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
T.M. Martin. Rechtsonder gesigneerd "T. M. Martin"
Plaats vervaardiging:
Spanje
Materiaal/techniek:
Kopergravure
Lengte in cm:
15,5
Breedte in cm:
10,6
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 192
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0520f Gravure, De rijke man en Lazarus
Toelichting:
Scene uit het Nieuwe Testament. Opschrift Lucas XVI. 10-31. Onderschrift 'De rijke man en Lazarus'
Datering:
1800-1850
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
16
Breedte in cm:
9,4
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0520e Gravure, De verloren zoon
Toelichting:
Scene uit het Nieuwe Testament. Opschrift Lucas XV. 11-37.Onderschrift 'De verloren Zoon'
Datering:
1800-1850
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
16
Breedte in cm:
9,4
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0755 Gravure, De vinding van de gebeenten van Odilia
Toelichting:
Voorstellingen van de vinding, opgraving en de onderbrenging van het lichaam van Odilia, geplaatst en gehangen tegen een barok altaarretabel met onderbroken fronton.
In het midden Odilia, staande met kruisvaan in de rechterhand, in de linker een palmtak met pijl. Vóór haar geknield Johannes van Eppa met spade. Tussen hen een sierpot met tekstbanderol waarop "S. ODILIA". Rechtsboven de heilige een aanvliegende engel, die een krans boven haar hoofd houdt. Aan de onderzijde de verklarende tekst "S. ODILIÆ VRSVLAMI COLLEGII CHILIARCHÆ DVCTRICIS / ORDINIS S. CRVCIS CÆLITVS DATÆ PATRONÆ MIRACVLOSA / INVENTIO, ELEVATIO, TRANSLATIO". Het retabel bevat zestien genummerde taferelen binnen een omlijsting. Twee ervan zijn geplaatst boven de centrale voorstelling, twee eronder. De overige hangen tegen de gekoppelde zuilen en de basementen en zijn met gestrikte linten onderling verbonden. Deze hebben afwisselend een liggende rechthoek en een liggende achthoek als omlijsting. Tafereel 1 is geplaatst in het fronton, dat door getorste, van wingerd en druiven voorziene zuiltjes wordt gedragen. In de bovenhoeken van de lijst ervan cherubs. Hier wordt weergegeven de moord op de duizend maagden, waarbij Odilia op het voorplan is geplaatst. Op de achtergrond een silhouet van de stad Keulen met de niet afgebouwde Dom. Hieronder tafereel 2 in een langgerekt cartouche: centraal een vesting, links hiervan (waarschijnlijk) wegtrekkende troepen, rechts (waarschijnlijk) het afvoeren van de doden. De taferelen 3 tot en met 8, en 9 tot en met 14 hangen respectievelijk tegen de linker- en de rechterzuilen en hun basementen. Ze stellen voor: de visioenen van Johannes van Eppa, zijn mededeling ervan aan het kapittel, zijn vertrek naar Parijs, zijn aankomst te Keulen, zijn bezoek aan de begraafplaats in de tuin van Arnulphus, het vinden van de lichamen, de overbrenging van de relieken en de aankomst ervan te Hoei. Vervolg tekst onder Opmerkingen
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Jo Schott (tekenaar), Löffler Junior (graveur). Middenonder, in de omlijsting van de taferelen 15 en 16, gesigneerd "Io Schott figu." (links), "Löffler Junior fecit" (rechts)
Lengte in cm:
52,1
Breedte in cm:
35,5
Opmerkingen:
De taferelen onder de centrale voorstelling zijn genummerd 15 en 16. Zij stellen respectievelijk voor het exterieur en het interieur van de kerk van het Kuisherenklooster aldaar, waarin de verering van de relieken plaatsvindt.
Op het centrale fronton, in de lijst waarvan zich een cherub bevindt, de verrezen Christus met het kruis. Een bloedstraal uit zijn rechterhand raakt een door een engel vastgehouden schild, beladen met het Kruisherenkruis en bekroond met getraliede helm met drie nagels als helmteken. De engel houdt in zijn rechterhand het Taukruis. Een bloedstraal uit de zijdewond raakt een door een engel vastgehouden gedeeld schild met getraliede helm en doornenkroon als helmteken. Deze engel heeft in zijn linkerhand een kruisstaf met een daaromheen kronkelende slang. Op de kapitelen van de linkerzuilen Quiriacus als bisschop met kruis, staf en zwaard en Philippus met kruisstaf en geopend boek. Achter hen, op het gebroken deel van het fronton, Petrus met omgekeerd kruis en sleutels. Op de kapitelen van de rechterzuilen Helena met kruis en drie nagels en de gemijterde Augustinus met staf, geopend boek en vlam¬mend, met pijl doorboord hart. Achter hen, op het gebroken deel van het fronton, Andreas met Andreaskruis.
Bijzonderheden: De gravure moet zijn vervaardigd vóór 1665 (1648 ?), gezien het feit dat Aeg. de Vrese een beschrijving ervan geeft in een gedicht, posthuum uitgegeven te Keulen in 1665. Er zijn maar weinig exemplaren bekend van deze iconografisch interessante prent.
Johann Schott (Schot), schilder te Friedberg (Hessen), in 1632 meester te Keulen.
Johann Heinrich Löffler junior, tekenaar en graveur, geboren omstreeks 1604 in Traisa in Hessen of in Treysa in H-Nassau, was tot na 1680 werkzaam in Keulen. Hij zette achter zijn naam 'junior' om zich te onderscheiden van zijn oudere broer, Johann Eckhard, die ook als tekenaar en etser in Keulen werkzaam was. In de vermelde catalogus wordt de graveur abusievelijk Lössler genoemd
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 755
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0756 Gravure, De zeven vreugden van Maria
Toelichting:
Rondom een centrale voorstelling van Maria op de maasikkel zijn de zeven vreugden van Maria afgebeeld in medaillons in rolwerk
Datering:
1700-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Lengte in cm:
37
Breedte in cm:
26,5
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 756
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0520d Gravure, Jezus geneest een zieke vrouw
Toelichting:
Scene uit het Nieuwe Testament. Opschrift Lucas XIII. 11-13. Onderschrift 'Jezus geneest een kranke vrouw'
Datering:
1800-1850
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
16
Breedte in cm:
9,4
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0520i Gravure, Jezus spreekt met Nicodemus
Toelichting:
Scene uit het Nieuwe Testament. Opschrift Joan. III. 1-21. Onderschrift Jesus spreekt met Nicodemus
Datering:
1800-1850
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
16
Breedte in cm:
9,4
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0520j Gravure, Jezus spreekt met de Sameritaanse vrouw
Toelichting:
Scene uit het Nieuwe Testament. Opschrift Joan. IV. 5-42
Datering:
1800-1850
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
16
Breedte in cm:
9,4
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0520h Gravure, Jezus verschijnt aan de Zee van Tiberias
Toelichting:
Scene uit het Nieuwe Testament. Opschrift Joan. XXI. 1-22
Datering:
1800-1850
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
16
Breedte in cm:
9,4
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0520c Gravure, Jezus wast de voeten van de discipelen
Toelichting:
Scene uit het Nieuwe Testament. Opschrift Lucas XIII. 4-10. Onderschrift 'Jezus wascht de voeten der discipelen'
Datering:
1800-1850
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
16
Breedte in cm:
9,4
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0520b Gravure, Jezus wekt de weduwe van Nain op
Toelichting:
Scene uit het Nieuwe Testament. Opschrift Lucas VII. 12-15. Onderschrift 'Jezus wekt de weduwe van Nain op'
Datering:
1800-1850
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
16
Breedte in cm:
9,4
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0520g Gravure, Jezus zittend op de ezel tijdens de intocht in Jeruzalem weent bij het zien van Jeruzalem
Toelichting:
Scene uit het Nieuwe Testament. Opschrift
Datering:
1800-1850
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Papier, drukinkt
Lengte in cm:
16
Breedte in cm:
9,4
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0191 Gravure, Klooster en kerk St. Agatha
Toelichting:
Gezicht op klooster en kerk van St. Agatha vanuit het zuidoosten. Op de voorgrond, buiten de kloostermuur, een paard met kar en enige figuren.Aan de onderzijde "'t KLOOSTER S. AEGTEN", Aan de bovenzijde "Nederlandsche OUTHEEDEN en GEZIGTEN", voorts het cijfer 300. Aan de onderzijde van de prent het Romeinse cijfer CCC. Daaronder de toelichting "'T Klooster van St. Aegt aen de Maes, tusschen Gennep en / de Stadt Grave in den Lande van Kuik, zo als het zich in 't / Jaer 1620 vertoonde". Achter glas in lijst met geruwd oppervlak
Datering:
1725
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
A. Rademaker, l.o. gesigneerd "A. Rademaker fecit"
Materiaal/techniek:
Kopergravure
Lengte in cm:
13
Breedte in cm:
12
Opmerkingen:
Abraham Rademaker (Amsterdam 1675-Haarlem 1735), schilder en graveur. Autodidact. Hij schilderde voornamelijk landschappen (waterverf, olie) waarin de architectuur een grote rol speelt. In 1725 (volgens Singer in 1727) gaf hij een serie prenten uit van 'Nederlandse Oudheden en Gezichten'. De hier beschreven gravure geeft de situatie van het klooster St. Agatha in 1620.
- De prent is uitgegeven door Willem Barents te Amsterdam in 1725 (zie onder literatuur). Het werk bestaat uit twee delen met in totaal 300 gravures. Op elke pagina is een prent afgedrukt, voorzien van nummer (in Arabische en Romeinse cijfers) en een toelichtende tekst in achtereenvolgens Nederlands (Duits), Frans en Engels. De prent met het klooster van St. Agatha is de driehonderdste en tevens de laatste in de serie. Het hier beschreven exemplaar is uit dit werk afkomstig. De betreffende pagina is verknipt. De prent met slechts de Nederlandse tekst is uitgeknipt (de Franse en Engelse tekst is daarbij vervallen), opgeplakt en ingelijst achter glas.
- Naar deze gravure vervaardigde C.J. Grips een litho (zie inv.nr.202), welke onder andere is afgebeeld in het werk van Hermans uit 1858. Ook het Lithografisch Instituut te Utrecht gaf een litho uit naar de gravure van Rademaker (zie onder inv.nr.203)
Documentatie:
Literatuur: I"Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 191; Hans Wolfgang Singer (Hrsg.), Allgemeines Künstler-Lexikon; Leben und Werke der berühmtesten bildenden Künstler, Frankfurt am Main 1921, Vierter band, S. 4; L. Heere osc, “600 Jaar Sint Agatha” (Diest 1971), p. 3 (afb.); Kabinet van Nederlandsche Outheden en Gezichten, Vervat in 300 Konstplaten, verzamelt, getekent en in 't koper gebragt door den Konst-ryken Abraham Rademaker, Met eene korte Bescrijving der zelve in het Duitsch, Fransch en Engelsch, te Amsterdam by Willem Barents, 1725, Facsimile [Zaltbommel 1966], Deel 2, nr. 300
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden