Zoeken in collecties

Uw zoekacties: Voorwerpencollectie

Voorwerpencollectie

Als u op een afbeelding klikt, vind u meer informatie over het voorwerp. U kunt zoeken door: 

 

  • Het intypen van een woord in het zoekveld. U vindt dan resultaten als het woord letterlijk in de catalogus voorkomt.
  • Met behulp van de selectiefilters die onder het zoekveld staan (kloosterorganisatie, trefwoord).

 

 
 

Handig om te weten: als u beschrijvingen wilt zien in plaats van afbeeldingen, klik dan bij 'weergave' op: Tabelweergave. 

 

Filter: Beeldenx
beacon
177  voorwerpen
gesorteerd op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z148-031 Afrikaans houten beeld van biddende vrouw met lange sluier
Toelichting:
De vrouw heeft haar handen gevouwen en draagt aan de rechterarm een rozenkrans. Het betreft zeer waarschijnlijk de H. Maria.
Datering:
1950-1970
Deelcollectie:
Zusters van Julie Postel
Plaats vervaardiging:
Congo
Materiaal/techniek:
Houtsnijwerk
Lengte in cm:
31
Breedte in cm:
8
Diepte in cm:
6
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z101-116 Altaarstuk met Kerstvoorstelling
Toelichting:
Reliëf met de voorstelling van een kerststal: een zegenend Christuskind in kribbe, met daar rondom Jozef, Maria, os en ezel; boven de kribbe twee engelen met op een rol de tekst "Gloria in excelsis Deo". Boven de stal staat een ster. Links en rechts naast de stal staan herders. De achterzijde van het reliëf is vlak en voorzien van twee hangijzers. Het altaarstuk maakte onderdeel uit van de kapel van het klooster van de Redemptoristinnen in Sambeek.
Datering:
1887
Deelcollectie:
Redemptoristinnen
Vervaardiger:
Firma J. Oor & Zn.
Plaats vervaardiging:
Roermond
Materiaal/techniek:
Meerkleurig beschilderd hout; op enkele plekken is het hout opengewerkt
Lengte in cm:
112
Hoogte in cm:
82
Diepte in cm:
10
Documentatie:
Inventaris SKKN, nr. 1a
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z101-118 Altaarstuk met Paasvoorstelling
Toelichting:
Reliëf met een voorstelling van Christus' verrijzenis. Christus draagt een kruisvaan in zijn hand en staat met een voet op het graf. Op de voorgrond zijn vier soldaten afgebeeld. Rechtsachter op het tafereel bevindt zich een engel die de grafsteen vasthoudt en linksachter twee vrouwen op weg naar het graf. De achterzijde van het reliëf is vlak en voorzien van twee hangijzers. Het altaarstuk maakte onderdeel uit van de kapel van het klooster van de Redemptoristinnen in Sambeek.
Datering:
1887
Deelcollectie:
Redemptoristinnen
Vervaardiger:
Firma J. Oor & Zn.
Plaats vervaardiging:
Roermond
Materiaal/techniek:
Meerkleurig beschilderd hout
Lengte in cm:
112
Hoogte in cm:
75-84
Diepte in cm:
14,5
Documentatie:
Inventaris SKKN, nr. 1c
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z101-117 Altaarstuk met een voorstelling van het Laatste Avondmaal
Toelichting:
Reliëf. Aan een lange tafel zit centraal Christus die het brood zegent. De apostelen, in goudkleurige gewaden, zitten of staan rondom de tafel. De achterzijde van het reliëf is vlak en voorzien van twee hangijzers. Het altaarstuk maakte onderdeel uit van de kapel van het klooster van de Redemptoristinnen in Sambeek.
Datering:
1887
Deelcollectie:
Redemptoristinnen
Vervaardiger:
Firma J. Oor & Zn.
Plaats vervaardiging:
Roermond
Materiaal/techniek:
Meerkleurig beschilderd hout
Lengte in cm:
112
Hoogte in cm:
67
Diepte in cm:
14,5
Documentatie:
Inventaris SKKN, nr. 1b
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z101-119 Altaarstuk met het Pinkstertafereel
Toelichting:
Reliëf met de voorstelling van Maria op een troon. Links en rechts van haar veelal naar boven kijkende en in goud geklede apostelen. Enkele apostelen hebben vlammen (vurige Pinkstertongen) boven het hoofd. Twee apostelen dragen de twee stenen tafelen der wet. De achterzijde van het reliëf is vlak en voorzien van twee hangijzers. Het altaarstuk maakte onderdeel uit van de kapel van het klooster van de Redemptoristinnen in Sambeek.
Datering:
1887
Deelcollectie:
Redemptoristinnen
Vervaardiger:
Firma J. Oor & Zn.
Plaats vervaardiging:
Roermond
Materiaal/techniek:
Meerkleurig beschilderd hout
Lengte in cm:
112
Hoogte in cm:
74
Diepte in cm:
10
Documentatie:
Inventaris SKKN, nr. 1d
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z101-070 Beeld Abraham
Toelichting:
Restant van altaar en communiebank.
Datering:
1887
Deelcollectie:
Redemptoristinnen
Vervaardiger:
Fa. J. Oor & Zn
Plaats vervaardiging:
Roermond
Materiaal/techniek:
Gepolychromeerd hout
Breedte in cm:
18
Hoogte in cm:
50
Diepte in cm:
5
Opmerkingen:
Aan de achterzijde is een houten standaard bevestigd zodat het beeld kan staan.
Documentatie:
Inventaris SKKN no. 1l
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0024 Beeld Agatha
Toelichting:
De heilige Agatha draagt een tot onder de borst reikend grijs kleed, waarover een rose mantel is gedrapeerd. Ze heeft lang, tot de schouders vallend haar, waarin een blauw snoer is gevlochten en een diadeem is gestoken. Zij houdt in de rechterhand een palmtak, teken van haar martelaarschap. De linkerborst is afgesneden, de rechterborst zit nog slechts gedeeltelijk aan het lichaam. Aan haar rechterzijde staat een engel met een schaal in beide handen. Deze engel is is veelvuldig naast de heilige Agatha uitgebeeld en behoort tot de iconografie van deze heilige. Op de schaal liggen dan haar borsten. Op de plek van het klooster wordt deze heilige, patroonheilige van het klooster en het dorp, reeds vanaf de dertiende eeuw vereerd
Datering:
ca. 1750
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Walter Pompe
Materiaal/techniek:
Hout, gepolychromeerd
Lengte in cm:
52
Breedte in cm:
25
Hoogte in cm:
144
Opmerkingen:
In 1858 opnieuw beschilderd door C. Grips (dossier Elsen). Uit bewaard gebleven brieven, d.d. 1 en 15 juni 1948, blijkt dat het beeld, evenals de lutrijn (inv.nr. Ag/0004) en het Mariabeeld (inv.nr. Ag/0029), ten behoeve van restauratiewerkzaamheden naar het atelier van fa. P. Verbraak te Tilburg zijn gebracht. De sculpturen zouden er volgens Jhr. C.O.M. van Nispen tot Sevenaer ondeskundig door een meubelmaker zijn behandeld. Gerhard Janssen, kunstschilder te Den Haag, die de genoemde sculpturen destijds te Tilburg heeft bezichtigd, gaf adviezen t.a.v. de beschildering ervan. M. Pietersen, beeldhouwer te Den Haag, heeft blijkbaar alsnog de restauratie van het houtwerk uitgevoerd. In 1959 tegen houtworm behandeld in het atelier van Koos van der Horst Jr. te Delft. Deze heeft het opnieuw gepolychromeerd, advies werd ingewonnen bij de heer Bolten, destijds directeur van Museum Prinsenhof te Delft. Walter Pompe (Lith 1703 - Antwerpen 1777) vertrok reeds op jeugdige leeftijd naar Antwerpen, waar hij in de leer ging bij Michiel van der Voort. In 1730 werd hij daar als meester opgenomen in het Sint Lucasgilde. Tijdens zijn leven was met name zijn kleinkunst, zowel profaan als religieus van karakter, uitgevoerd in ivoor, palmhout en terracotta populair bij veel particulieren. Voor de kerken vervaardigde hij vrijstaande beelden, preekstoelen, koorgestoelten en ander kerkmeubilair. Voorts ontwierp hij diverse altaren welke in zijn atelier werden uitgevoerd. Beelden van zijn hand bevinden zich in de kerken te Lith, Knegsel en Oirschot (Petrus Banden, kapel O.L. Vrouw ter Eik). Volgens overlevering zou vroeger de linkerborst van Agatha op de schotel hebben gelegen. De zeer bloedige wijze waarop de heilige is uitgebeeld, kan met uitzondering van de reliëfs van de voormalige 1694 gedateerde preekstoel uit de St. Agathakerk te Boekel, voor de beeldhouwkunst als uniek in noordoost Noord-Brabant worden beschouwd (Cat.tent. Uden 1987, p.127). Meer informatie in inventarisrapport
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 1996, 2 delen: tekst en foto's, inv. nr. 24; "Dossier Elsen", aantekeningen van Th. van den Elsen osc (1916-1994), St. Agatha; L.C.B.M. van Liebergen red., “Modeste Barok, Beeldwerk in Brabant in de zeventiende en achttiende eeuw”, tentoonstellingscatalogus Uden 1994, Museum voor Religieuze Kunst (Uden 1994), p. 14, 16, p. 97, cat. nr. 45, afb. 78 (ca. 1749), p. 22-25 (Walter Pompe); ; "Walter Pompe beeldhouwer 1703-1777", tentoonstellingscatalogus Museum voor Religieuze Kunst, (Uden 1979); L.C.B.M. van Liebergen red, “'waer een paradis". Kloosterleven in Brabant na de Reformatie”, tentoonstellingscatalogus Uden 1987, Museum voor Religieuze Kunst (Uden 1987), p. 127, cat. nr. 3, afb.128b, 128a (Interieurtekening J. van Boldrik); C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), deel I (2), prent t.o.p 154, p. 208, nr. 7 (beeld), p. 207, nr. 2 (votiefgaven)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z101-002 Beeld Alfonsus van Liguori
Toelichting:
Een neogotisch beeld van de stichter in bisschoppelijk ornaat met staf in de linkerhand terwijl hij het spreekgebaar maakt.
Datering:
1875-1900
Deelcollectie:
Redemptoristinnen
Materiaal/techniek:
Polychroom beschilderd hout
Hoogte in cm:
113
Documentatie:
Inventaris SKKN no. 8
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0025 Beeld Andreas
Toelichting:
Andreas in contraposthouding, vóór zich het kruis, het hoofd driekwart naar rechts gewend, de blik opwaarts gericht. Hij is gekleed in een gegord gewaad, waarover een mantel die aan de voorzijde is gesloten. De figuur is geplaatst op een console, bestaande uit twee spiraalvormig ingesneden voluten, waartussen een hartvormig ornament. Andreas behoort tot de zogeheten kruisdragers, de heiligen die, net als Jezus, aan het kruis de marteldood stierven
Datering:
1857
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Eikenhout
Hoogte in cm:
37,5
Diepte in cm:
Console 10,5 x 15 x 9
Opmerkingen:
De console zou een onderdeel zijn van de voormalige koorbanken (dossier Elsen)
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 1996, 2 delen: tekst en foto's, inv. nr. 25; “Oude Kunst in Brabants bezit”, tentoonstellingscatalogus Tilburg 1948, Paleisraadhuis (Jubileum-Tentoonstelling 1898-1948) (Tilburg 1948), p. 26, cat. nr. 94 (ca. 1750); “Voorloopige lijst der Nederlandsche Monumenten van Geschiedenis en Kunst”, De Provincie Noordbrabant, Deel X ('s-Gravenhage 1931), p. 231-233, p. 232 (XVIIIA)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0021 Beeld Antonius Abt
Toelichting:
De heilige is gekleed in een omgord gewaad waarover een mantel met hangende capuce en opstaande kap. Het is het habijt van de naar hem genoemde middeleeuwse orde der antonieten. Op het hoofd draagt hij een hoge muts met knop, aan de gordel een gebedssnoer. De heilige vertrapt de op de grond liggende draak en steunt op zijn taustaf die in de bek van het dier steekt. Vlammen rondom de zoom van Antonius' kleed lijken uit deze duivel op te wakkeren. Links van van de heilige staat een naar hem opziend varken met een bel om de nek. Het expressieve gezicht van Antonius, de weelderige haartooi de soepele plooival en de schollenbodem zijn de typische kenmerken van de befaamde Nederrijnse beeldhouwer Heinrich Douwermann (ca. 1480 - 1543/44). De heilige Antonius Abt werd zeer vereerd in de middeleeuwen. Hij werd aangeroepen tegen de pest en tegen het Antoniusvuur. Deze laatste ziekte ging gepaard met hoge koorts, verbeeld door de vlammen. Als veroorzaker van de ziekte beschouwde men uiteraard de duivel, hier in de gestalte van de draak. De antonieten verzorgden zieken in hospitalen. De varkens die zij hielden, liepen vrij rond, waren herkenbaar aan de bel om hun nek en werden door het volk gevoederd. Op Antoniusdag werden ze geslacht waarna het vlees diende als een van de bronnen van inkomsten van de antonieten. Deze varkens stonden onder de bijzondere bescherming van de heilige, wat tot uitdrukking komt door de slip van Antonius' mantel over de rug van het beest. De taustaf en het belletje van het varken zijn de kenmerken van de antonieten. De Orde der kruisheren kende een speciale verering voor Antonius sinds bij besluit van het generaal kapittel van 1505 het feest van Anthonius Abbas als duplex werd ingeschreven, de op een na hoogste rang van een ordefeest De kapellen van de kruisherenkloosters Marienfriede in Dingden en dat in Brandenburg waren aan hem toegewijd
Datering:
na 1521
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Heinrich Douvermann
Materiaal/techniek:
Eikenhout
Hoogte in cm:
70,5
Opmerkingen:
Antonius Abt was de patroonheilige van het kruisherenklooster Marienfriede (1444-1806), dat lag op de weg naar Xanten. Het was het rijkste klooster van de orde in 1640 (kapittel)
Documentatie:
Literatuur: M. Beilmann-Schöner, Mieke M. van Zanten e.a., "In Cruce Salus. 800 Jahre Klosterleben. Das Kulturerbe der Kreuzherren in Westeuropa", tentoonstellingscatalogus Bentlage 2010 (NL/D), p. 323; "Gegen den Strom. Meisterwerke niederrheinischer Skulptur in Zeiten der Reformmation 1500-1550", tentoonstelingscatalogus Aachen, Suermondt-Ludwig-Museum (Aken 1996), p. 310-312, cat. nr. 56;"Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, inv. nr. 21; "Antonius 'De kleine en de grote'", tentoonstellingscatalogus Uden, Museum voor Religieuze Kunst (Uden 1995), p. 109, cat. nr. 83, afb. 111, 112 (details) (gedateerd ca.1520); “Mysterium Crucis. De betekenis van het kruis in het christendom”, tentoonstellingscatalogus Ter Apel 1993, Museum Klooster Ter Apel (Winschoten z.j.) (1993), p. 57; L.C.B.M. van Liebergen red, “'waer een paradis". Kloosterleven in Brabant na de Reformatie”, Cat. tent. Ter Apel 1991, p. 6 (afb.), p. 31; J. van Laarhoven, “Kloosters in Brabant”, tentoonstellingscatalogus ’s-Hertogenbosch 1977, Noordbrabants Museum ( 's-Hertogenbosch 1977, p. 28, cat. nr. 2; , cat. nr. 24; “Uit Brabant's kerkelijke verzamelingen", tentoonstellingscatalogus ’s-Hertogenbosch 1963, Centraal Noord-Brabants Museum, ( 's-Hertogenbosch 1963), p. 13, 14; "Middeleeuwse Kunst der Noordelijke Nederlanden", tentoonstellingscatalogus Amsterdam, Rijksmuseum (Amsterdam 1958), p 222; J.J.M. Timmers, "Houten Beelden. De houtsculptuur in de Noordelijke Nederlanden tijdens de late middeleeuwen", Amsterdam 1949, (De Schoonheid van ons Land, Band 5), p. 31; D. Bouvy, "Middeleeuwse Beeldhouwkunst in de Noordelijke Nederlanden" (Amsterdam 1947), p. 128-129, afb. 142; J.A.O. Kalf, “Catalogus der Nationale Tentoonstelling van oude Kerkelijke Kunst te ’s Hertogenbosch juni - september 1913” ('s-Hertogenbosch 1913), p. 85; L. Emond osc in het Liber Memorialis van het klooster, dl. 3, p. 48. Meer literatuur: SKKN
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0026 Beeld Augustinus
Toelichting:
Augustinus in contraposthouding, de rechterhand, waarin oorspronkelijk een hart, naar voren gestrekt, in de opgeheven linkerhand een staf. Hij draagt een mijter en is gekleed in een gegord gewaad, waarover een zwierige mantel, die met een grote gesp aan de voorzijde is gesloten. Staf en hart zijn na 1996 opnieuw vervaardigd. Staf is daarna in de rechterhand geplaatst en het hart in de linker. De werken van deze kerkvader nemen in de geloofsbeleving van de kruisheren een bijzondere plaats in
Datering:
ca. 1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Lindenhout
Hoogte in cm:
97
Diepte in cm:
Voetstuk: 32,5 x 25,5
Opmerkingen:
Afkomstig van het Augustinusaltaar op het nachtkoor. Het beeld stond ca.1920 op de zolder van het pesthuisje (dossier Elsen). Volgens pater J. Coenen osc echter, is het beeld afkomstig van het oude hoogaltaar in de voormalige, uit 1695 daterende, Kruisherenkapel te Uden. Op foto's van dit altaar is geen beeld van Augustinus waar te nemen. Wel bevond zich op een van de beide zijaltaren uit die kapel een Augustinusbeeld. Dit beeld is, blijkens een oude foto (in bezit van pater A. van den Elsen te Uden), niet identiek aan het hier beschreven exemplaar. Het beeld vormde een pendant van het beeld van Quiriacus, dat zich op het andere zijaltaar bevond. Het beeld van Augustinus is verloren geraakt, dat van Quiriacus bevindt zich momenteel in het klooster te Uden
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 1996, 2 delen: tekst en foto's, inv. nr. 26
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P036-036 Beeld Chinese man
Toelichting:
Afkomstig uit de Bankamissie (Indonesië).
Datering:
z.j.
Deelcollectie:
Paters van de HH. Harten
Materiaal/techniek:
Houtsnijwerk, ingelgd met fijn metaaldraad
Breedte in cm:
7
Hoogte in cm:
28
Diepte in cm:
5
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P036-032 Beeld Chinese viskoopman
Toelichting:
Afkomstig uit de missie in Indonesië.
Datering:
z.j.
Deelcollectie:
Paters van de HH. Harten
Materiaal/techniek:
Ivoor, gegraveerd en beschilderd, houten sokkel
Hoogte in cm:
35
Diepte in cm:
5
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P036-035 Beeld Chinese wijze
Toelichting:
Beeld is afkomstig uit de missie in Indonesië.
Datering:
z.j.
Deelcollectie:
Paters van de HH. Harten
Materiaal/techniek:
Ivoor, gegraveerd en beschilderd, houten sokkel
Breedte in cm:
6
Hoogte in cm:
30
Diepte in cm:
6
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0022b Beeld Christuskind A
Toelichting:
De putto, staande in contraposthouding, is gekleed in een over de rechterschouder vallende mantel, die op de heup wordt opgehouden. Op de voorwaarts gestrekte rechterarm ligt een kruis, dat met de linkerhand wordt vastgehouden. Het beeld stond in de middelste nis van het poortgebouw (1644), tussen de beelden van Jozef en Maria, en stelde daar het Christuskind voor
Datering:
ca. 1650
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Hout, verf
Hoogte in cm:
51,5
Opmerkingen:
Momenteel zijn de nissen gevuld met beeldjes van de drie Koningen van de hand van pater Sebastiaan (Chris) van Beurden osc (zie inv. nr. VW-P017-Ag0036)
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 1996, 2 delen: tekst en foto's, inv. nr. 22; "Kijk op Noord-Brabant", 1977, p. 332: twee foto's van het poortgebouw met Jozefbeeld, Mariabeeld en Kind in het midden; Scheerder osc, J., “Henricus Martinus Franciscus Hollmann, tweeën-vijftigste magister generaal der orde van het H. Kruis”, 1853-1927, Diest 1966 (oude foto t.o. p. 64). Momenteel zijn de nissen gevuld met beeldjes van de drie Koningen van de hand van pater Sebastiaan (Chris) van Beurden osc (zie inv. nr. VW-P017-Ag0036)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0022c Beeld Christuskind B
Toelichting:
Nagenoeg identiek aan het exemplaar Ag0022b. Het kruis ontbreekt echter. Het beeld is donker gebeitst
Datering:
ca. 1650
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Hout
Hoogte in cm:
38
Opmerkingen:
Het Christuskind is van oorsprong een Cupidobeeldje
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 1996, 2 delen: tekst en foto's, inv. nr. 22 ; "Kijk op Noord-Brabant", 1977, p. 332: twee foto's van het poortgebouw met Jozefbeeld, Mariabeeld en Kind in het midden; Scheerder osc, J., “Henricus Martinus Franciscus Hollmann, tweeën-vijftigste magister generaal der orde van het H. Kruis”, 1853-1927, Diest 1966 (oude foto t.o. p. 64). Momenteel zijn de nissen gevuld met beeldjes van de drie Koningen van de hand van pater Sebastiaan (Chris) van Beurden osc (zie inv. nr. VW-P017-Ag0036)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z101-003 Beeld Clemens Maria Hofbauer
Toelichting:
Deze heiligverklaarde redemptorist draagt het ordegewaad en houdt zijn mantel met de rechterhand op. Met crucifix en rozenkrans.
Datering:
1900-1925
Deelcollectie:
Redemptoristinnen
Materiaal/techniek:
Hout, onbeschilderd
Hoogte in cm:
115
Documentatie:
Inventaris SKKN no. 10
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P042-016 Beeld Don Bosco (1815-1888)
Toelichting:
De stichter van de Salesianen, Don Bosco, omringd door drie kinderen. Tekst aan voorzijde voetstuk: "Da mihi animas, cetera tolle! - CG26". Vermoedelijk vervaardigd voor het 26e Generaal Kapittel van de congregatie.
Datering:
[2008]
Deelcollectie:
Salesianen van Don Bosco
Vervaardiger:
Art Studio Demetz
Plaats vervaardiging:
Italië
Materiaal/techniek:
Houtsnijwerk van onbewerkt lindenhout
Lengte in cm:
12,5
Breedte in cm:
12
Hoogte in cm:
24,5
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Am0165 Beeld Genadestoel (Drieëenheid)
Toelichting:
Beeld van God de Vader met driehoekige nimbus. Hij ondersteunt de gekruisigde Christus. Boven zijn hoofd de geestesduif van waaruit naar beneden stralen uitgaan. Staat op rechthoekige sokkel. Lichte polychromie, blauw op Gods mantel en wit op de lendendoek van Christus en de stralen van de duif. Inschrift op het kruis: INRI; op de banderol aan Gods voeten: DREIEINIG
Datering:
1930
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Signatuur op de achterkant: A[dam] WINTER 1930. Adam Winter leefde en werkte in Darmstadt 1903 - 1978
Materiaal/techniek:
terracotta, licht gepolychromeerd
Breedte in cm:
11,5
Hoogte in cm:
29
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0048 Beeld Gerardus Majella
Toelichting:
Neogotisch beeld van de Redemptorist Gerardus Majella (1726-1755), frontaal geplaatst, in de linkerhand een gesloten boek met op de band het IHS-monogram met een kruis, de rechterhand voor de borst. De blik voor zich uit gericht. Aan zijn voeten een demon. Crèmekleurig geschilderd gewaad met 'gouden' rand. Om de gordel een houten rozenkrans. Op de voorkant van het voetstuk geschilderd "B. Gerard Maj. ssR"
Datering:
1935
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Gips, verf; metaal en hout (rozenkrans)
Breedte in cm:
48
Hoogte in cm:
133
Diepte in cm:
29
Opmerkingen:
Blijkens kroniekgegevens werd het beeld op 15 maart 1935 in de linkerzijbeuk van de kapel geplaatst. Het was een geschenk van een Udenaar, die onbekend wenste te blijven. Uit een foto van het orgel uit 1950 blijkt dat het in die tijd was geplaatst tegen de pilaster links van de linkerzijingang van de kapel. In het 'Adresboek der Gemeenten Venlo, Tegelen en Maasbree' van 1932 wordt op p. 68 onder de categorie 'Beeldenfabrieken' ene M. Gitsels, Heutzstraat 49-45, T.828 vermeld. De initialen RPV hebben mogelijk betrekking op R.H. Peeters te Venlo. Deze staat in 1932 als ingezetene van de gemeente Venlo te boek als beeldenfabrikant, wonende Ganzenstraat 86
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag2072 Beeld H. Augustinus
Toelichting:
Voorgesteld als bisschop met in zijn rechterhand een brandend hart en in zijn linkerhand een staf. De H. Augustinus schreef een leefregel voor kloostergemeenschappen. Deze regel wordt ook gevolgd door de Orde van het H. Kruis en daarom neemt de H. Augustinus een bijzondere plaats in in de geloofsbeleving van de kruisheren
Datering:
20e-eeuws
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Gepolychromeerd gipsen beeld met staf van metaaldraad en gepolychromeerd gips
Lengte in cm:
16,5 (voet)
Breedte in cm:
15,5 (voet)
Hoogte in cm:
65
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z030-002 Beeld H. Catherine Labouré
Toelichting:
In 1830, in de kapel van de zustercongregatie Filles de la Charité (Dochters der Liefde) in de Rue du Bac te Parijs, kreeg zuster Catharina Labouré (1806-1876) tijdens een verschijning van Maria de opdracht om een medaille te laten slaan volgens het model dat haar werd getoond. Dit beeld van Catharina toont haar in zusterkleding met in haar rechterhand de medaille, ook Wonderdadige medaille genoemd, zoals die is uitgegeven door de congregatie naar aanleiding van het visioen dat Catharina had. Het beeld is gemaakt naar voorbeeld van het beeld dat in het moederhuis van de congregatie te Parijs staat. Iedere nieuwe provincie van de congregatie kreeg een kopie van het originele beeld.
Achtergronden:
De congregatie van de Dochters der Liefde is te Parijs gesticht door Vincentius a Paulo (1581-1660) in 1633. De congregatie stichtte in 1902 het eerste huis in Nederland. Catharina Labouré werd op 27 juli 1947 heilig verklaard.
Datering:
1915-1930
Deelcollectie:
Dochters der Liefde
Materiaal/techniek:
Beschilderd gips
Lengte in cm:
29
Breedte in cm:
25
Hoogte in cm:
107
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z079-230 Beeld H. Joannes van het Kruis
Toelichting:
De H. Joannes, stichter van de orde der Ongeschoeide Karmelieten, is afgebeeld in de kleding van de orde, inclusief sandalen. Aan zijn linkerzijde staat een groot kruis dat hij met beide handen vasthoudt. Zijn ogen zijn gericht op de bovenkant van het kruis. Langs de linkerzijde van het habijt hangt een rozenkrans.
Deelcollectie:
Ongeschoeide Karmelietessen
Materiaal/techniek:
Gepolychromeerd gips
Lengte in cm:
24
Breedte in cm:
22,5
Hoogte in cm:
92,5
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z079-209 Beeld H. Johannes van het Kruis
Toelichting:
Dit beeld werd op zijn feestdag in het koor gezet en versierd.
Datering:
z.j.
Deelcollectie:
Ongeschoeide Karmelietessen
Materiaal/techniek:
Hout
Breedte in cm:
21
Hoogte in cm:
62
Diepte in cm:
21
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z079-319 Beeld H. Jozef
Datering:
z.j.
Deelcollectie:
Ongeschoeide Karmelietessen
Materiaal/techniek:
Hout
Breedte in cm:
34
Hoogte in cm:
96
Diepte in cm:
20
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden