Zoeken in collecties

Uw zoekacties: Voorwerpencollectie

Voorwerpencollectie

Als u op een afbeelding klikt, vind u meer informatie over het voorwerp. U kunt zoeken door: 

 

  • Het intypen van een woord in het zoekveld. U vindt dan resultaten als het woord letterlijk in de catalogus voorkomt.
  • Met behulp van de selectiefilters die onder het zoekveld staan (kloosterorganisatie, trefwoord).

 

 
 

Handig om te weten: als u beschrijvingen wilt zien in plaats van afbeeldingen, klik dan bij 'weergave' op: Tabelweergave. 

 

Filter: Schilderijenx
beacon
185  voorwerpen
gesorteerd op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-B021-130 Schilderij Maria met Kind
Toelichting:
Het Kind Jezus staat voor zijn moeder met zijn rechterarm om haar hals geslagen en in zijn geheven linkerhand twee bloemen. Rechtsonder gesigneerd en gedateerd: "Jan Dekkers 1950". Mogelijk betreft het Johannes Cornelis Josephus Marie Dekkers (1919-1997). Dekkers was begin jaren '60 van de 20e eeuw enkele jaren werkzaam in Utrecht. In hetzelfde jaar dat Jan Dekkers dit schilderij maakte, schilderde hij enkele wandschilderingen in het Sint Gregoriushuis van de fraters te Utrecht.
Datering:
1950
Deelcollectie:
Fraters van Utrecht
Vervaardiger:
Johannes Cornelis Josephus Marie Dekkers (1919-1997)
Materiaal/techniek:
Waterverf op spaanplaat, ingelijst in houten lijst
Lengte in cm:
64 (excl. lijst); 70 (incl. lijst)
Breedte in cm:
44 (excl. lijst); 51 (incl. lijst)
Documentatie:
Inventarisatierapport door Joost van Hest, 2016
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z101-084 Schilderij Maria met kind
Toelichting:
Maria draagt een kroon, het kind op haar rechterarm, de wereldbol in haar linkerhand.
Datering:
1857
Deelcollectie:
Redemptoristinnen
Vervaardiger:
A. Speier
Materiaal/techniek:
Olieverf op doek
Breedte in cm:
56
Hoogte in cm:
78
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P039-045 Schilderij Maria met kind Jezus
Toelichting:
Maria met Kind zijn frontaal afgebeeld. Maria legt haar rechterhand op de arm van het Kind Jezus. Jezus is gekleed in een wit kleedje en houdt op borsthoogte een rijksappel in zijn beide handen. Het doek is rechtsboven gesigneerd en gedateerd. Op de achterzijde van de lijst is een papiertje met gekopieërde/handgeschreven tekst geprikt met daarop de tekst: "Wilt u dit schilderij bij mijn dood aub overhandigen aan Katholiek Documentatie Centrum Erasmuslaan 36 tel. 512412 6525 GG Nijmegen, G.L. Mathot cssr".
Datering:
1950
Deelcollectie:
Redemptoristen
Vervaardiger:
Gerard Mathot cssr (1911-2000)
Materiaal/techniek:
Verf op doek. Doek is bevestigd op een houten raam in een houten lijst
Lengte in cm:
64 (excl. lijst); 76 (incl. lijst)
Breedte in cm:
54,5 (excl. lijst); 66,4 (incl. lijst)
Opmerkingen:
Door Gerard Mathot cssr vóór zijn overlijden bestemd voor het Katholiek Documentatie Centrum te Nijmegen als aanvulling op zijn persoonlijk archief dat daar berust. In 2010 door het KDC afgestaan aan het Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven.
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-B021-129 Schilderij O.L. Vrouw van het H. Hart
Toelichting:
Zoals het onderschrift "O.L. Vrouw v/h Hart zegen ons Noviciaat" reeds duidelijk maakt hing dit schilderij in het noviciaat van de Fraters van Utrecht.
Achtergronden:
De officiële naam van de Fraters van Utrecht luidt: Congregatie van de Fraters van O.L. Vrouw van het H. Hart. De stichter van de Fraters van Utrecht, mgr. Schaepman, wijdde zijn congregatie op aanraden van pater De Beer, overste van de Fraters van Tilburg, toe aan O.L. Vrouw van het H. Hart.
Deelcollectie:
Fraters van Utrecht
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel, ingelijst in houden lijst
Lengte in cm:
50 (excl. lijst); 54 (incl. lijst)
Breedte in cm:
20 (excl. lijst); 24 (incl. lijst)
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0124c Schilderij Vrouw voedt kind op schoot van man
Toelichting:
Links een vrouw op knopstoel met een papkommetje op haar schoot; zij reikt een lepel naar een kind dat zit op de schoot van een tegenover haar gezeten man. Het kind strekt beide armen uit naar de beschouwer en zijn blik is, evenals van die van de man gericht op de beschouwer
Datering:
1600-1700
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Omgeving Adriaen Brouwer
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
12,5
Breedte in cm:
9,5
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 124c; F. Thieme; U. Becker, F., “Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart” (München 1992) (reprint van de uitgave 1907-1950), Band 5 (nadruk uit 1911), p. 74-75. Documentatie: Op alle vier de paneeltjes, 124a-d, is aan de achterkant een etiket geplakt, waarop geschreven staat: "Kruisheren / S. Agatha"
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P036-057 Schilderij door pater Th. Faassen sscc
Toelichting:
Afgebeeld is een hoek van een grote rode (Brabantse) (dorps)kerk. Op de voorgrond gras met een looppad en op de achtergrond een klein wit huisje, de lucht en twee bomen. De schilder, Thelesfoor Faassen sscc, was tekenaar, schilder en illustrator van het tijdschrift "De vriend der H.H. Harten". Pater Faassen was bevriend met Jan Toorop. Toorop had in verband met de illustraties van Faassen een abonnement op het tijdschrift.
Datering:
z.j.
Deelcollectie:
Paters van de HH. Harten
Vervaardiger:
Thelesfoor Faasen sscc
Materiaal/techniek:
Olieverf op hout in houten sierlijst met aan de achterzijde metalen spijkertjes en hangoogjes
Lengte in cm:
61,5 (excl. lijst); 79,5 (incl. lijst)
Breedte in cm:
47 (excl. lijst); 65 (incl. lijst)
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z050-049 Schilderij door zuster Gertrudo Martens, getiteld 'Visioen in het bos'
Toelichting:
Zuster Gertrudo, franciscanes van Sint Lucia, was vaak in het bezinningscentrum de Tiltenberg bij Vogelenzang voor rust en bezinning. Daar vertrouwde zij haar medezuster Maria Magdalena van den Ende (1922-2015) toe dat zij dit schilderij had gemaakt na een visioen waarin ze de Heer in het bos achter de Tiltenberg had ontmoet.
Datering:
ca. 1975
Deelcollectie:
Franciscanessen van St. Lucia (Bennebroek)
Vervaardiger:
Zuster Gertrudo Martens (1910-1983)
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
66,5
Breedte in cm:
56,5
Diepte in cm:
2
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-B020-007 Schilderij fraterhuis Joannis Zwijsen te Tilburg
Toelichting:
Het oude moederhuis van de Fraters van Tilburg werd in 1974 een bejaardenhuis voor confraters. Na 30 jaar maakte het gebouw plaats voor nieuwbouw, de naam bleef behouden.
Datering:
1984
Deelcollectie:
Fraters van Tilburg
Vervaardiger:
Frater Enricus
Materiaal/techniek:
Acrylverf(?) op doek
Lengte in cm:
40 (excl. lijst); 48 (lijst)
Breedte in cm:
30 (excl. lijst); 38 (lijst)
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z037-015 Schilderij klooster Bethlehem Nijmegen
Toelichting:
Aquarel met een gezicht op de Waalkade van Nijmegen, gezien vanaf de overzijde van de rivier. Het klooster Bethlehem ligt op het hogere deel van de Waalkade. Het klooster van de zusters lijkt weergegeven te zijn als wit gebouw rechts van het midden van het schilderij.
Datering:
1927
Deelcollectie:
Dominicanessen van het Allerheiligst Sacrament
Materiaal/techniek:
Aquarel, ingelijst achter glas
Breedte in cm:
86
Hoogte in cm:
37,5
Trefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0112 Schilderij met Abgarportret van Christus
Toelichting:
Christusbuste, het zogenaamde Abgarportret: frontaal weergegeven, het gelaat en de haarval nagenoeg symmetrisch, de blik gericht op de beschouwer. Het haar is in het midden gescheiden en valt in brede lokken tot op de schouders. Gekleed in een gewaad, waarover een over de linkerschouder vallende doek (mantel). Aan de bovenzijde het opschrift "LE VRAIJ PORTRAIT DU SAUVEUR / ENVOIJE AU ROIJ ABAGAR". In overwegend bruine, beige en grijze tinten.
Zwart gelakte, geprofileerde lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
1850-1900
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
44,5
Breedte in cm:
35,7
Opmerkingen:
Blijkens het opschrift is dit schilderij een kopie van het zelfportret dat Christus volgens een legende zou hebben gestuurd naar koning Abgar van Edessa
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 112; J.J.M. Timmers, "Christelijke Symboliek en Iconografie", Houten 1991 (7de druk), p. 32 en 34
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0084a Schilderij met Ecce Homo afbeelding
Toelichting:
Borststuk in ovaal medaillon. Christus met doornenkroon, gedeeltelijk ontbloot, de mantel aan een koord over de rechterschouder, de blik voor zich uit gericht. Zwart geschilderde lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
1700-1800 (naar voorbeeld uit 1500-1600?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
12,5
Breedte in cm:
9,7
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 84a
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0118a Schilderij met afbeelding van Christus als Salvator Mundi
Toelichting:
Salvator Mundi, ten halve en driekwart naar rechts weergegeven. De linkerhand rust op een wereldbol met kruis waarop zijn blik is gericht, de rechterhand in spreekgebaar. Gekleed in een rood gewaad en blauwgroene mantel, die evenals het kleed met een goudkleurige band is afgezet. Goudkleurige stralenkrans
Datering:
1700-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op koper
Lengte in cm:
21
Breedte in cm:
15,5
Opmerkingen:
De oorsprong van het gebruik van koper als drager van olieverfschilderijen moet hoogstwaarschijnlijk in Italië worden gezocht. De bloeiperiode ligt vanaf het midden van de tweede helft van de zestiende tot aan het midden van de zeventiende eeuw. Daarna begon de populariteit van het schilderen op koper af te nemen, maar de methode kwam nog voor tot ver in de zeventiende en zelfs in de achttiende eeuw. Het werd vooral gepraktiseerd door Nederlanders en Duitsers, in geringer mate ook door Italianen. Voor de Nederlanden gold Antwerpen als belangrijkste centrum. Daar ontstond in de eerste helft van de zeventiende eeuw een levendige internationale kunsthandel; koperen schilderijtjes maakten een wezenlijk onderdeel hiervan uit. Naast werken door grote meesters vervaardigd en gesigneerd, zijn er ook vele anonieme 'kopertjes' voor devotionele doeleinden gemaakt. Ze werden vaak in serie vervaardigd en geëxporteerd om te functioneren als huisdevotieobject. De artistieke kwaliteit ervan is meestal niet erg groot. Merendeels betreft het kopieën van schilderijen van Italiaanse en Noord-Europese schilders, die via de prentkunst werden verspreid en daardoor algemene bekendheid kregen.
- Indien de schilderijen, vermeld in de catalogus van de in 1961 te Amersfoort gehouden tentoonstelling slaan op de hier beschreven voorstellingen, zijn beide 'kopertjes' eind augustus 1956 door magister-generaal W. van Hees overgebracht naar het destijds te Amersfoort gevestigde generalaat; op 5 november 1984 zijn ze teruggegaan naar St. Agatha.
- De hier beschreven 'kopertjes' zijn nagenoeg identiek aan de reeds vermelde voorstellingen, beschreven onder inv.nrs.Ag/0103; 104
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 118a; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), p. 203, nr. 20; "750 jaar Orde van het Heilig Kruis 1211-1961: pretiosa uit haar oude kloosters”, tentoonstellingscatalogus Amersfoort 1961, Museum Flehite, (Amersfoort 1961), cat. nrs. 22 en 23 (gedateerd: eind XV); L.P.M.J. Heere, “600 jaar Sint Agatha”, tentoonstellingscatalogus Sint Agatha 1971, Gemeentehuis Cuyk (Sint Agatha 1971), cat. nrs. 28 en 30 (gedateerd: eind XV); G. Hugen-Franssen, 'Coperen plaetkens'. Een onderzoek naar achttiende-eeuwse olieverfschilderingen op koper in Noord- en Zuidnederlandse collecties, (niet uitgegeven doctoraalscriptie) KUN 1992
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0075 Schilderij met afbeelding van de Calvariegroep (kruisiging van Christus)
Toelichting:
Christus aan het kruis tussen de twee moordenaars. Maria Magdalena met zalfpot vóór haar op de grond op één knie geknield aan de voet van het kruis. Achter haar Johannes, opkijkend naar Christus. Maria staat met enige vrouwen linksachter het kruis. Achter de vrouwen de hogepriesters en schriftgeleerden. Romeinse soldaten omringen de drie kruisen, drie van hen zitten te paard. Links op de voorgrond is een soldaat bezig met spons en azijn; rechts dobbelen enkele anderen om het kleed van Christus. Op de achtergrond de ommuurde stad Jerusalem met talrijke torenspitsen, twee kastelen met donjons en een wegtrekkend cohort soldaten. Linksboven een verduisterende zon, rechtsboven de bloedrode maan. Achter het hoofd van de slechte moordenaar een duiveltje. Zwart gelakte lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
1580-1620
Deelcollectie:
Kruisheren
Plaats vervaardiging:
Zuidelijke Nederlanden
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
139
Breedte in cm:
111,5
Opmerkingen:
In een uit 1950 daterend artikel van A. Beekman o.s.b. vermeldt deze dat het schilderij vóór de restauratie in 1949 in zeer ernstige staat van verval verkeerde. Er was letterlijk aan gespijkerd om de vijf uiteengevallen planken bij elkaar te houden en er had een slechte overschildering plaats gevonden. Dit was gebeurd omdat een oplosmiddel voor het verwijderen van een donkerbruine vernislaag de kleuren en de figuren ernstig had aangetast. Beekman beschrijft vervolgens het resultaat van de restauratie en illustreert dit aan de hand van afbeeldingen vóór en na de ingreep van Frère Jean Marie. In bovengenoemd artikel van Beekman wordt het paneel gedateerd XVIB en wordt de vervaardiging ervan toegeschreven aan een onbekend Vlaams schilder, die onder Italiaanse invloed heeft gestaan. Voorts wordt hierin ook de kwaliteit van het werk besproken, zowel wat betreft de inhoud als de compositie.
Hermans vermeldt het paneel niet. Dit zou erop kunnen duiden dat het pas na 1858, het jaar van uitgave van zijn werk, in het bezit van St. Agatha is gekomen
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 75; A. Beekman O.S.B., 'Restauratie van kunstwerken', in: "Egmondiana" 11 (1950) 37-39, afb. bij p. 32 en p. 40 van resp. vóór en na de restauratie); L.P.M.J. Heere, “600 jaar Sint Agatha”, tentoonstellingscatalogus Sint Agatha 1971, Gemeentehuis Cuyk, cat. nr. 70. Documentatie: CD-rom met fotoverslag restauratie 2005 door Cecchi, Nijmegen
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0073 Schilderij met afbeelding van de Genadestoel
Toelichting:
Onder een stralenkrans waarin de Geestesduif zweeft, troont God de Vader, gekleed in priesterlijk gewaad en gekroond met een tiara. Hij kijkt met compassie naar het lichaam van de gestorven Christus, zijn Zoon. Engelen flankeren hen, enkele houden de mantel van God de Vader op, anderen ondersteunen Christus, weer anderen dragen de Arma Christi of zijn in aanbidding weergegeven. Het paneeltje werd geschilderd naar het voorbeeld van een houtsnede van Albrecht Dürer uit 1511.
Het woord ‘genadestoel’ stamt uit de bijbelvertaling van Luther en is van toepassing op de uitbeelding van de Drie-eenheid op deze wijze, waarop God zijn gestorven Zoon aan de beschouwer toont. De uitbeelding van de Drie-eenheid als drie afzonderlijke menselijke figuren, ontwikkelde zich uit het oudtestamentische verhaal van de drie mannen die Abraham bezochten, soms weergegeven als drie engelen aan zijn tafel. Zij konden de eucharistieviering verbeelden, het mysterium fidei. De kerk stond echter alleen de uitbeelding van de Drieenheid in drie personen toe op de wijze van de Genadestoel. In het klooster St. Agatha schilderde kruisheer Johannes van Deventer in zijn grote Graduale, die hij voltooide in 1529, de Genadestoel aan het begin van de gezangen van Drievuldigheidszondag. Het is niet onmogelijk dat hij zich daarbij liet inspireren door het hier getoonde paneeltje
Datering:
1550-1600
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Kopie naar Albrecht Dürer
Plaats vervaardiging:
Noordelijke Nederlanden
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
57
Breedte in cm:
40,5
Hoogte in cm:
Lijst 69,6 x 53,7 cm
Opmerkingen:
Kopie naar een houtsnede van Albrecht Dürer (Neurenberg 1471-1528) uit 1511. Aan de onderzijde van deze houtsnede (39,2 x 28,4 cm) zijn in tegenstelling tot dit paneel vier koppen aanwezig, blazende vanonder een wolkendek (de vier windstreken?). De Geestesduif is op het paneel in een cirkelvormige stralenkrans weergegeven, passend in de getoogde lijst; de prent van Dürer daarentegen is recht afgesneden.
Genoemde houtsnede uit 1511 vormt zowel wat betreft vorm als inhoud een hoogtepunt in het oeuvre van Dürer; deze kan worden beschouwd als de belangrijkste Duitse schilder en graficus (houtsnede, gravure) van de vroege renaissance.
In Rijksmuseum het Catharijneconvent bevindt zich eveneens een kopie van Dürers Genadestoel. Ze is afkomstig uit het Aartsbisschoppelijk Museum en is door een Utrechts meester vervaardigd in de zestiende eeuw (J.J.M. Timmers, Symboliek en Iconographie der Christelijke Kunst, Roermond/Maaseik 1947, afb.1). Ook hier ontbreken de blazende koppen. Evenals de houtsnede is dit schilderij aan de bovenzijde recht afgesneden.
Hermans vermeldt dat het paneel behoort tot de School van de Gebroeders van Eyck. Voorts veronderstelt hij, op grond van de vorm van het paneel, dat het ooit beschilderde zijluiken heeft gehad. Aanzetten voor zijluiken zijn niet aanwezig
Documentatie:
Literatuur: M. Beilmann-Schöner, Mieke M. van Zanten e.a., "In Cruce Salus. 800 Jahre Klosterleben. Das Kulturerbe der Kreuzherren in Westeuropa", tentoonstellingscatalogus (D/NL), Bentlage 2010, p. 303; "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 73; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858) (2), p 203, nr. 21; ] F.G.L. van der Meer, “Kunstschatten uit Kempische abdijen”, tentoonstellingscatalogus Hilvarenbeek 1961, Raadhuis (Hilvarenbeek 1961), cat. nr. 19; "750 jaar Orde van het Heilig Kruis 1211-1961: pretiosa uit haar oude kloosters”, tentoonstellingscatalogus Amersfoort 1961, Museum Flehite, (Amersfoort 1961), cat. nr. 24 (ca.1520); “St. Agatha verwelkomt Gelre”, tentoonstellingscatalogus St. Agatha 1962 (St. Agatha 1962), nr. 28; “Uit Brabant's kerkelijke verzamelingen", tentoonstellingscatalogus ’s-Hertogenbosch 1963, Centraal Noord-Brabants Museum, ( 's-Hertogenbosch 1963), p.16, cat. nr. 24 (ca.1520); L.P.M.J. Heere, “600 jaar Sint Agatha”, tentoonstellingscatalogus Sint Agatha 1971, Gemeentehuis Cuyk (Sint Agatha 1971), cat. nr. 25 (midden XVI); J.C.T.M. van Laarhoven, “Kloosters in Brabant”, tentoonstellingscatalogus ’s-Hertogenbosch 1977, Noordbrabants Museum ( 's-Hertogenbosch 1977), p. 27 (afb.), p. 29, cat. nr. 27 (XVIb); Peter Strieder e.a., "Dürer" (Antwerpen 1982), p. 285, nr. 376, p. 284 (afb.)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0126 Schilderij met de buste van een man
Toelichting:
Buste van man, het hoofd en profil naar links. Baard- en snorloos, rode neus en geopende mond. Gekleed in witte blouse en donkere jas. Op het hoofd een hoed met omgeslagen rand
Datering:
1600-1700
Deelcollectie:
Kruisheren
Lengte in cm:
8,1
Breedte in cm:
7,3
Hoogte in cm:
lijst 10,4 x 10,4 cm
Opmerkingen:
Op de achterzijde van de lijst staat geschreven "Joe[...]nis W(?)illemen"
Documentatie:
"Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 126
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0142 Schilderij met een allegorie op de schilderkunst
Toelichting:
Een vrouw zittend met de rug naar de beschouwer, driekwart omgewend, houdt de blik gericht op een frontaal staande, gesluierde figuur met een hoog hoofddeksel, geheel links in het beeldvlak. In de linkerhand heeft ze een palet met penselen. Haar rechterhand rust op de schouder van een naakte genius, die pathetisch naar haar opziet. Hij houdt zijn linkerhand op haar linkerarm en gebaart met de andere hand in de richting van de staande figuur. Deze draagt op de rechterhand een bol, op de linkerhand een niet geïdentificeerd voorwerp. Achter de vrouw en de genius staat een schildersezel opgesteld. Zwart gelakt lijstje met tweemaal hol gewelfde rand en een afzonderlijk aangebracht, goudkleurig binnenlijstje
Datering:
1700-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Ongesigneerd
Materiaal/techniek:
Olieverf op koper
Lengte in cm:
10,3, ovaal plaatje
Breedte in cm:
7,7
Opmerkingen:
De voorstelling is geschilderd op de achterkant van een koperplaatje waarop de gegraveerde tekst in spiegelschrift "I.B.T. / THEOSOPHISCHE / Send-Schreibens / Amsterdam / beij / Henrico Betkio / 1658". Voorts staat aan de onderzijde "Nicht im / Alten Wesen des Buchstabens / Sondern im / Neuen Wesen des Geistes / Rom. 7: 5.6". Aan weerszijden van de titel een zuil, op de basementen waarvan respectievelijk de letter 'T' en de 'Y'. De zuil met de letter T is omwonden met een bladertak, die met de letter Y met een tekstbanderol "Geist / nicht den / Dämplet (?)". Op het kapiteel van de eerst genoemde zuil staat een ark (?), op de andere een stad (?). Geheel boven een duif waarvan stralen uitgaan.
De gravure is de titelpagina van een theosofisch geschrift uit 1658. Over de auteur geen gegevens in de beschikbare literatuur aangetroffen.
Voor het schilderen op koper, zie onder inv.nr. Ag/0118
Documentatie:
"Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 142
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z045-011 Schilderij met voorstelling van de H. Catharina van Siëna
Toelichting:
Het schilderij hing in het prioraat van de Dominicanessen van Mariadal.
Datering:
1890-1891
Deelcollectie:
Dominicanessen van Mariadal
Vervaardiger:
Atelier van de Dominicanessen van de H. Rozenkrans
Plaats vervaardiging:
Regensburg
Materiaal/techniek:
Olieverf op doek
Lengte in cm:
85,5 (excl. lijst); 100 (incl. lijst)
Breedte in cm:
72 (excl. lijst); 86,5 (incl. lijst)
Diepte in cm:
5
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P039-054 Schilderij met voorstelling van de devotie van OL Vrouw in het Zand te Roermond
Toelichting:
Rond een altaar staan en knielen enkele redemptoristen en juvenisten. Boven het altaar is het beeld van OL Vrouw in 't Zand. Rechts twee medaillons van de H. Agnes en van de H. Clemens. De afbeelding van de H. Agnes is ongetwijfeld een verwijzing naar Agnes van Heilsbach (1597-1640), die vanaf ongeveer 1624 in Roermond woonde. Zij zou op voorspraak van OLV in 't Zand zijn genezen en zij werd een regelmatige bezoekster van de kapel. Links twee medaillons van de Congregatie van de H. Familie en van de H. Aloysius. Midden onder de tekst "Erga B.M.V. omnes specialem devotionem et tenerum affectum profiteri oportet. Reg. C.SS.R." Dit is een citaat uit de regel van de redemptoristen, deel 2, hoofdstuk 2, paragraaf 2, 'over de oefeningen van elke dag', waarin allen worden opgeroepen een speciale en tedere genegenheid aan de dag te leggen jegens Onze Lieve Vrouw. Links van dit onderschrift is de S. Allfonsusschool aan de Herkenbosscherweg in Roermond afgebeeld, met een deel van het oude juvenaat. Rechts van het onderschrift: uitzicht op de Calvarieberg in het Kruiswegpark. De pater die links van het midden neerknielt met een maquette van de kapel in zijn hand is mogelijk pater Johannes Lohmeyer (1855-1917) die in 1895 de nieuwe kapel bouwde. Rechtsonder gesigneerd: Fons Windhausen 1935. In 1935 werd het vijfde eeuwfeest van OL Vrouw in 't Zand gevierd.
Datering:
1935
Deelcollectie:
Redemptoristen
Vervaardiger:
Fons Windhausen
Materiaal/techniek:
Grotendeels verf op doek, bovenste gedeelte verf op hout. Doek bevestigd op houten paneel. Goud geschilderde houten lijst
Lengte in cm:
213
Hoogte in cm:
143-163
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z140-047 Schilderij met voorstelling van de evacuatie uit klooster 'Maria Roepaan' te Ottersum
Toelichting:
Eind september 1944 werden de Zusters van de Goddelijke Voorzienigheid (Tegelen) uit het klooster te Ottersum geëvacueerd. Zuster Adeltraud Sievers was één van hen. Van deze tocht is, naast dit schilderij, een verslag met pentekeningen van haar hand bewaard gebleven.
Datering:
[1945-1955]
Deelcollectie:
Zusters van de Goddelijke Voorzienigheid (Steyl)
Vervaardiger:
Zuster Adeltraud Sievers (1896-1975)
Materiaal/techniek:
Olieverf op spaanplaat
Breedte in cm:
23
Hoogte in cm:
43
Diepte in cm:
1
Trefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P039-040 Schilderij met voorstelling van herders en herderinnen
Toelichting:
Groep van jongere en oudere herders en herderinnen frontaal afgebeeld rond een klein vuurtje. Alle figuren kijken naar boven tegen een (niet zichtbaar) licht in. Enkele figuren dragen attributen zoals een panfluit, een hoed, een staf en een schaapje. De figuren zijn tegen een goudkleurige achtergrond geschilderd. Gesigneerd links onder met datum (23-1-'55). Vermoedelijk bedoeld voor de kersttijd.
Datering:
1955
Deelcollectie:
Redemptoristen
Vervaardiger:
Gerard Mathot cssr (1911-2000)
Materiaal/techniek:
Verf op houten paneel; aan achterzijde paneel twee schroeven met ijzerdraad ertussen
Lengte in cm:
120,5
Breedte in cm:
90,5
Opmerkingen:
Door Gerard Mathot cssr vóór zijn overlijden bestemd voor het Katholiek Documentatie Centrum te Nijmegen als aanvulling op zijn persoonlijk archief dat daar berust. In 2010 door het KDC afgestaan aan het Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven.
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z045-012 Schilderij met voorstelling van tronende Maria met Kind
Toelichting:
Afbeelding van de H. Dominicus die van Maria de Rozenkrans ontvangt. Rechts de H. Catharina van Siëna. Het schilderij hing tot 1980 op de ziekenkamer van het klooster van de Dominicanessen van Mariadal te Venlo.
Datering:
ca. 1870
Deelcollectie:
Dominicanessen van Mariadal
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
95 (excl. lijst); 107 (incl. lijst)
Breedte in cm:
67 (excl. lijst); 78 (incl. lijst)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0082 Schilderij met winterlandschap
Toelichting:
Paneel A linksonder gesigneerd "A.D. Hilleveld". Paneel B linksonder gesigneerd en gedateerd "a.d. hilleveld f 76". A. Rivierlandschap in de winter: op het ijs schaatsers en andere figuren en een slee waarop bussels hout worden vervoerd, een boot op de oever. Landschap met twee molens en huizen. Donkere wolkenlucht. B. Rivierlandschap in de zomer: op de rivier een zeilboot, op de linkeroever een zandpad waarop een figuur met een korf aan de arm, aan de waterkant een visser met twee kinderen. Aan het water een boerenhoeve met enige figuren en op de achtergrond een molen. Een kerktoren en enige huizen op de horizon. Bewolkte hemel. Panelen in hol gewelfde, geprofileerde, houten lijsten

Datering:
1876
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
A.D. Hilleveld
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
Dagmaat 18,5 x 28,3 cm, lijst 26,3 x 36
Opmerkingen:
Het rivierlandschap in de zomer is in 2002 (?) uit het klooster in Uden gestolen. Bijzonderheden: Adrianus David Hilleveld, geboren te Amsterdam in 1838. Vóór 1863 heeft hij zich te Rotterdam gevestigd, hij was in 1860 werkzaam te Utrecht. Leerling van Valentijn Bing en daarna van Abraham Hulk. Hij schilderde hoofdzakelijk zee- en strandgezichten. Werk van hem op tentoonstellingen in Amsterdam, Den Haag en Leeuwarden (landschappen, strandgezichten, woelige zeeën en riviergezichten)
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 82; P. A. Scheen, “Lexikon Nederlandse Beeldende Kunstenaars 1750-1950,” Deel A-L, 's-Gravenhage 1969, Deel M-Z ('s-Gravenhage 1970, p. 483
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z137-003 Schilderij moederhuis Oberbronn (Frankrijk)
Datering:
z.j.
Deelcollectie:
Zusters van de Goddelijke Verlosser (Esch)
Vervaardiger:
E. Moutier
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Breedte in cm:
63
Hoogte in cm:
41
Trefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0085 Schilderij van Abraham en Izaäk
Toelichting:
Abraham en Izaäk op weg voor het brandoffer. Links Abraham, het zwaard in de linkerhand onder zijn mantel, met zijn rechterhand gebaart hij in de richting van Izaäk. Deze draagt een bussel hout op zijn schouder en heeft in de linkerhand een brandend vuurpotje. Op de achtergrond een ommuurde stad, op de horizon een berglandschap. Zwart gelakte lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
1700-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Ongesigneerd
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
48
Breedte in cm:
36
Hoogte in cm:
Lijst 55,8 x 43,8 cm
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 85
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0119b Schilderij van Anna en Maria
Toelichting:
Anna zit in een rood gestoffeerde stoel met een geopend boek op haar schoot, waaruit Maria, geknield aan haar rechterzijde, leest. Zij houdt de linkerhand geopend naar de beschouwer, terwijl haar rechterhand rust op de schouder van haar kind. Maria vertrapt de slang; een appel ligt naast zijn kop. Linksboven de Geestesduif met een ringvormig voorwerp in de snavel, geplaatst tegen het Alziend Oog in stralenbundel, die op beide figuren neerkomt. De omgeving is vergelijkbaar met die van de voorstelling van Joachim en Maria. Aan de onderzijde "S. ANNA"
Datering:
1750-1775
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Geconserveerd door Marijn de Valk, Middelburg, 2001
Lengte in cm:
20,5
Breedte in cm:
15
Opmerkingen:
Beide voorstellingen zitten achter glas en zijn bevestigd op een houten plaat. Eenvoudige, zwart gelakte lijsten
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 119b
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden