Zoeken in collecties

Uw zoekacties: Voorwerpencollectie

Voorwerpencollectie

Als u op een afbeelding klikt, vind u meer informatie over het voorwerp. U kunt zoeken door: 

 

  • Het intypen van een woord in het zoekveld. U vindt dan resultaten als het woord letterlijk in de catalogus voorkomt.
  • Met behulp van de selectiefilters die onder het zoekveld staan (kloosterorganisatie, trefwoord).

 

 
 

Handig om te weten: als u beschrijvingen wilt zien in plaats van afbeeldingen, klik dan bij 'weergave' op: Tabelweergave. 

 

Filter: Schilderijenx
beacon
185  voorwerpen
gesorteerd op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0083 Schilderij van Christus aan het kruis
Toelichting:
Gekruisigde Christus tegen donkere achtergrond. Vlezig lichaam met rechts over links genagelde voeten, het hoofd naar rechts opgeheven, de ogen wijd geopend ten hemel gericht, open mond, de armen hoog boven het hoofd gestrekt. De lendendoek op de rechterheup opgeknoopt en middenvoor naar binnen geslagen. Het bloed stroomt uit de zijdewond en uit de handen en voeten. Het blad met de kruistekst is met een nagel in het kruishout geslagen. Linksboven de verduisterende zon. Donkere wolkenlucht. Rechts in het landschap een donkere rots
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op doek; zwart gelakte, hol gewelfde en geprofileerde houten lijst met een bronskleurig geschilderde binnenrand in de vorm van een soort eierlijst
Lengte in cm:
102 (dagmaat); 120 (lijst)
Breedte in cm:
72 (dagmaat); 88 (lijst)
Opmerkingen:
Kopie van een paneel (104 x 72 cm) van Anthony van Dyck uit 1627, dat zich bevindt in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen. De afmetingen van het origineel en de kopie zijn nagenoeg gelijk
Documentatie:
Inventarisatierapport SKKN (1996), p. 66; Kroniek klooster Uden; Cat.tent. Ter Apel 1993, p.51, cat.nr.8 (gedateerd: XVII)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0102 Schilderij van Christus aan het kruis
Toelichting:
Corpus in lichte s-curve, de rechter- over de linkervoet genageld, het hoofd helt achterover en rust op de linkerschouder, de armen zijn tot hoog boven het hoofd gestrekt. Opwaarts gerichte blik, de mond geopend. Vrij zware, op de rechterheup opgeknoopte lendendoek, die aan de rechterzijde en middenvoor afhangt. INRI-banderol. Linksboven de verduisterde zon. Rechtsonder rotspartijen, linksonder zicht op de stad Jeruzalem. Donkere, sombere achtergrond. Zwart geschilderde lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
1775-1800 (?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Pater P.J. Bechem o.s.c. (?); kopie naar Anthony van Dyck
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
131,5 (dagmaat); 152 (lijst)
Breedte in cm:
88 (dagmaat); 109 (lijst)
Opmerkingen:
Op de achterzijde is door pater Th. van den Elsen osc geschreven "Van P.J. Bechem". Hermans vermeldt dat Bechem, naast een in 1762 geschilderd portret van prior F.W. Loverix, een aantal andere schilderijen vervaardigd heeft, waaronder een "Christus in Cruce pendens". Mogelijk is het hier beschreven doek dat van Bechem. Zie ook onder inv. nrs. Ag0108 en Ag0162. Het werk is vervaardigd naar voorbeeld van een uit ca.1627 daterend paneel van Anthony van Dijck, geschilderd voor de prior van de Antwerpse Augustijnen. Van dit werk, dat zich nu bevindt in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen, zijn verschillende varianten bekend. Een ervan bevindt zich in het Kunsthistorisches Museum te Wenen. Meerdere gravures zijn van het paneel gemaakt, onder andere door Lourie en Erin Corr
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 102; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 206, nr. 1
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0083 Schilderij van Christus en de overspelige vrouw
Toelichting:
Centraal de geboeide vrouw, achter haar vijf beschuldigers. Rechts Christus neigend naar de grond met gestrekte hand. Achter hem een viertal personen, de man op de voorgrond met mantel en hoed volgt de beweging van Christus' hand. Achterin een viertal toekijkende figuren. Linksvóór twee figuren, waarvan de voorste een tulband draagt, de andere een slappe hoed. Het gebeuren vindt plaats in een tempelinterieur; centraal een rondboog met doorkijk
Datering:
1700-1800 (naar voorbeeld uit 1600-1700?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Ongesigneerd
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
113
Breedte in cm:
83,5
Opmerkingen:
Volgens aantekeningen van pater Th. van den Elsen osc zou het paneel zijn gesigneerd "Marc Duval fecit". Tijdens de inventarisatie echter werd geen enkele signatuur aangetroffen. In de beschikbare literatuur ook geen gegevens over Duval aangetroffen
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 83
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0113 Schilderij van Christus met doornenkroon
Toelichting:
Borststuk van Christus als de Man van Smarten, het hoofd licht naar links gebogen, de mond een weinig geopend, de blik gericht op de beschouwer. Om de hals een koord. Op het hoofd een doornenkroon. Het haar valt in volle krullen af tot over de schouders. Een rode spotmantel is gedeeltelijk zichtbaar bij de rechterschouder. Rond het hoofd een blauwachtige gloed. Zwart gelakte, geprofileerde lijst met hol gewelfde rand
Datering:
1750-1950
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Geïnspireerd op het werk van Jan van Hemessen (?)
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
44,3
Breedte in cm:
36,5
Opmerkingen:
Mogelijk is de vervaardiger bij het schilderen van dit doek geïnspireerd door het werk van de zestiende-eeuwse Antwerpse schilder Jan van Hemessen
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr.113; Cat. tent. “Mysterium Crucis. De betekenis van het kruis in het christendom”, tentoonstellingscatalogus Ter Apel 1993, Museum Klooster Ter Apel (Winschoten z.j.) (1993), p. 58, cat. nr. 48 (gedateerd: XVIII)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-Z101-063 Schilderij van Gerardus Majella
Datering:
z.j.
Deelcollectie:
Redemptoristinnen
Materiaal/techniek:
Acrylverf op hout
Breedte in cm:
57
Hoogte in cm:
67
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0119a Schilderij van Joachim en Maria
Toelichting:
Joachim met tulband en in met bont afgezette mantel, gezeten in een stoel, Lodewijk XV-stijl. In de rechterhand een gesloten boek waarop twee duifjes, een herdersstaf ligt in zijn rechterarm. De linkerhand rust op de schouders van Maria, wier blik opwaarts is gericht. Zij heeft een bloemenkrans in het haar en houdt met de linkerhand haar blauwe mantel op. Linksboven een met gouddraad bewerkte, afhangende draperie. Rechtsboven twee cherubs en het Alziend Oog binnen een zon. Een stralenbundel valt op beide figuren. Rechts een balustrade met bloempot, waarachter heesters. Aan de onderzijde van de voorstelling "S: IOACHIM"
Datering:
1750-1775
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Geschilderd op papier, op paneel
Lengte in cm:
20,5
Breedte in cm:
15
Opmerkingen:
Beide voorstellingen zitten achter glas en zijn bevestigd op een houten plaat. Eenvoudige, zwart gelakte lijsten
Documentatie:
"Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr 119a
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0118b Schilderij van Maria in aanbidding
Toelichting:
Maria in aanbidding, ten halve en driekwart naar links weergegeven. De handen tegen elkaar voor de borst in gebedshouding, de blik neerwaarts. Ze draagt een rood kleed, een sluier en een van het hoofd afhangende, blauwgroene, grijsgevoerde mantel. Omslagen van de mouwen goudkleurig, evenals de stralenkrans
Datering:
1700-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Ongesigneerd
Plaats vervaardiging:
Zuidelijke Nederlanden
Materiaal/techniek:
Olieverf op koper
Lengte in cm:
21
Breedte in cm:
15,5
Hoogte in cm:
Lijst 26,2 x 20,9 cm
Opmerkingen:
De oorsprong van het gebruik van koper als drager van olieverfschilderijen moet hoogstwaarschijnlijk in Italië worden gezocht. De bloeiperiode ligt vanaf het midden van de tweede helft van de zestiende tot aan het midden van de zeventiende eeuw. Daarna begon de populariteit van het schilderen op koper af te nemen, maar de methode kwam nog voor tot ver in de zeventiende en zelfs in de achttiende eeuw. Het werd vooral gepraktiseerd door Nederlanders en Duitsers, in geringer mate ook door Italianen. Voor de Nederlanden gold Antwerpen als belangrijkste centrum. Daar ontstond in de eerste helft van de zeventiende eeuw een levendige internationale kunsthandel; koperen schilderijtjes maakten een wezenlijk onderdeel hiervan uit. Naast werken door grote meesters vervaardigd en gesigneerd, zijn er ook vele anonieme 'kopertjes' voor devotionele doeleinden gemaakt. Ze werden vaak in serie vervaardigd en geëxporteerd om te functioneren als huisdevotieobject. De artistieke kwaliteit ervan is meestal niet erg groot. Merendeels betreft het kopieën van schilderijen van Italiaanse en Noord-Europese schilders, die via de prentkunst werden verspreid en daardoor algemene bekendheid kregen.
Indien de schilderijen, vermeld in de catalogus van de in 1961 te Amersfoort gehouden tentoonstelling slaan op de hier beschreven voorstellingen, zijn beide 'kopertjes' eind augustus 1956 door magister-generaal W. van Hees overgebracht naar het destijds te Amersfoort gevestigde generalaat; op 5 november 1984 zijn ze teruggegaan naar St. Agatha.
De hier beschreven 'kopertjes' zijn nagenoeg identiek aan de reeds vermelde voorstellingen, beschreven onder inv.nrs.Ag/0103; Ag/0104
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 118b; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), p. 203, nr. 20; "750 jaar Orde van het Heilig Kruis 1211-1961: pretiosa uit haar oude kloosters”, tentoonstellingscatalogus Amersfoort 1961, Museum Flehite, (Amersfoort 1961), cat. nrs. 22 en 23 (gedateerd: eind XV); L.P.M.J. Heere, “600 jaar Sint Agatha”, tentoonstellingscatalogus Sint Agatha 1971, Gemeentehuis Cuyk (Sint Agatha 1971), cat. nrs. 28 en 30 (gedateerd: eind XV); G. Hugen-Franssen, 'Coperen plaetkens'. Een onderzoek naar achttiende-eeuwse olieverfschilderingen op koper in Noord- en Zuidnederlandse collecties, (niet uitgegeven doctoraalscriptie) KUN 1992
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0087 Schilderij van Maria met Kind
Toelichting:
Maria met Kind, ten halve weergeven. Haar blik is gericht op het naakte Kind dat zij op een doek in beide armen draagt. Het Kind biedt zijn moeder een gele bloem aan. Maria is gekroond en zij draagt een kleed met een versierde halspas. Om het hoofd van het Kind een lichtende stralenkrans. Goudkleurig beschilderde, geprofileerde lijst met Lodewijk-XIV hoekornamenten, een parelrand en een rand van gestileerde bladmotieven
Datering:
1900-1925 (?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Plaats vervaardiging:
Ongesigneerd; naar Italiaans voorbeeld (?)
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
63
Breedte in cm:
49
Hoogte in cm:
Lijst 82,5 x 69 cm
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 87
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0116 Schilderij van Odilia en Johannes van Eppa
Toelichting:
Rechts Odilia, staande, licht naar links gewend in de richting van de geknielde Johannes van Eppa. In de rechterhand houdt ze een kruisstaf met wapperend wit vaan waarop een goudkleurig Kruisherenkruis, in de linkerhand een palmtak en een pijl. Ze is gekleed in een kostbaar gewaad, waarover een met hermelijn gevoerde, rode mantel. Ze draagt een vierzijdig kroon. Boven haar hoofd een aanvliegend engeltje met een lauwerkrans. Johannes van Eppa, in ordegewaad, houdt de handen gevouwen voor de borst en houdt met de linkerarm een spade tegen zich aan. Tussen beide figuren een sierpot waaruit een tekstbanderol met de naam "ODILIA". Zwart gelakte lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
ca. 1900
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Pater H. IJzermans o.s.c.
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
109,5
Breedte in cm:
88
Opmerkingen:
De naam van de vervaardiger bekend via dossier Elsen. Henricus IJzermans (Vlaardingen 1870-Perham, U.S.A. 1938) geprofest te St. Agatha in 1890, priester gewijd 1895. Van 1895 tot 1899 was hij leraar te Uden, daarna tot 1904 novicenmeester te Diest. Van 1904 tot 1910 professor in de dogmatiek te St. Agatha, daarna tot aan zijn dood missionaris in de Verenigde Staten.
De voorstelling gaat terug op een gravure van Löffler Jr. naar een tekening van Jo Schott van vóór 1665. Ze vormt het centrale deel van deze prent, waar omheen taferelen van de vinding, de opgraving en de overbrenging van het gebeente van Odilia. Deze voorstelling van Odilia met Johannes van Eppa heeft meerdere kunstenaars gediend tot inspiratiebron.
In het klooster St. Agatha bevindt zich blijkens een artikel van pater A. van de Pasch osc uit 1959 een prent van deze iconografisch interessante gravure (zie Appendix B 2). De kloosters te Amersfoort en te Uden zijn in het bezit van reproducties van deze prent.
Eén van de acht ramen van het nachtkoor van het klooster te Uden geeft dezelfde voorstelling te zien als die op het hier beschreven doek. De ramen zijn vervaardigd in het atelier F. Nicolas en Zonen te Roermond in 1916 (zie lijst Uden, inv.nr. Ud/078 E). In Kruistriomf is schrijft IJzermans dat hij een kamer als atelier gebruikt: Kruistriomf 1 (1922), p. 258
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 116; A. van de Pasch osc, 'Het klooster Clair Lieu te Hoei en zijn prioren-generaal, 1210-1796', in: "Clairlieu" 17 (1959) p. 78 e.v.; "Huy Tresors d'Art Religieux" Tentoonstellingscatalogus Collegiale Notre-Dame, Huy 1984, p. 77-78, cat. nr. 100
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0084 Schilderij van Petrus die een lamme geneest
Toelichting:
Tafereel in klassiek interieur. Centraal Petrus, op de rug gezien, de hand grijpend van een man, die op de rand van een verhoog zit. Met de linkerhand wijst hij naar de hemel. Vóór hem Johannes, de blik opwaarts gericht, de handen gevouwen. Linksvoor en op de achtergrond een groot aantal toeschouwers, waarvan sommigen met de handen in dankhouding. Achter de zuil rechts een oudere man en rechts van deze een man met een boek (Mogelijk een verwijzing naar de Joodse overheid, door wie Petrus en Johannes na dit gebeuren werden gearresteerd; Handelingen 4). Geschilderd in donkere kleuren, voornamelijk roodbruin en groen. Goudkleurige, hol gewelfde lijst
Deelcollectie:
Kruisheren
Lengte in cm:
Dagmaat 93 x 75 cm, lijst 109 x 91
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 84
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0097 Schilderij van Sint Anna-te-Drieën
Toelichting:
Maria, ten driekwart lijve, zittend, met het Kind op haar opgeheven linkerknie. Ze omarmt het Kind, dat geknield is weergegeven, terwijl het de armen om haar heen slaat. De blik van het Kind is gericht op zijn moeder, Maria heeft haar ogen neergeslagen in de richting van het Kind. Rechts achter beiden staat Moeder Anna, gedeeltelijk zichtbaar, de handen gevouwen, de blik gericht op Moeder en Kind. Maria draagt een rood kleed en een blauwe mantel, het Kind een roomkleurig kleedje, dat de benen vrij laat en Anna een blauwgrijze hoofdbedekking
Datering:
1650-1750
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Pastiche, deels naar P.P. Rubens
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
93
Breedte in cm:
71
Opmerkingen:
De figuren van Maria en het Kind zijn een kopie van een doek van Peter Paul Rubens (Antwerpen 1577-1640), getiteld 'De H. Maagd met het kind' (108 x 84 cm). Het dateert uit ca.1615 en bevindt zich in de Hermitage te Leningrad. Rubens' eerste vrouw, Isabella Brandt, zou model hebben gestaan voor de Madonna, zijn oudste kind Peter voor het kind Jezus. De figuur van Anna ontbreekt op dit schilderij. Niet duidelijk is welke inspiratiebron de schilder heeft gebruikt voor deze figuur op het hierboven beschreven doek.
In de Pfarrkirche St. Paul te Aken bevindt zich een replica (olieverf op doek, 97 x 80 cm) van het werk uit de Hermitage.
Het werk te St. Agatha is niet van een groot meester
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 97; Frans L.M. Dony (red.),"Alle tot nu toe bekende schilderijen van Rubens", Deel 1, 'Het werk tot 1620', Rotterdam 1980 (vierde druk), p. 125, nr. 253 (afb.)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0117 Schilderij van Theodorus van Celles
Toelichting:
Kniestuk van Theodorus van Celles, driekwart naar links, een kruis in de opgeheven rechterhand, waarop zijn blik is gericht. De linkerhand rust op een gesloten boek met "REGULA". Gekleed in ordegewaad en kovel met Kruisherenkruis. Op de tekstbanderol aan de bovenzijde "THEODORUS CELLESIUS", op die aan de onderzijde "FUNDATOR ORD.is STae CRUCIS". Goudkleurig geschilderde lijst
Datering:
1939
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
F. Cox, aan onderzijde, rechts van het midden, gesigneerd en gedateerd "F. Cox '39"
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
66
Breedte in cm:
50
Opmerkingen:
Frans Theodoor Cox, geboren te Maasniel 1917, leerling van de Stadsakademie te Maastricht. Vervaardigde sculpturen in beton en brons, glas-in-loodvensters, wandschilderingen, wandkleden en reliëfs.
- Het werk is een kopie van een schilderij van Luc van Hoek uit 1936 (dossier Elsen)
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 117
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0121 Schilderij van dansende monniken in een herberg
Toelichting:
Centraal in het beeldvlak een dansende monnik met een brevier in de linkerhand en een dame, die met haar rechterhand een glas opheft en met de linkerhand de monnik bij zijn pij grijpt. Op de achtergrond, rechts van de vrouw, nog een dartele monnik, links een violist op een kruk. Rechts, bij de open haard, een vrouw met over elkaar geslagen knieën, opkijkend naar het dansend paar. De waard, die met zijn rug naar het haardvuur staat gekeerd, kijkt de beschouwer lachend aan. Op de grond een kapotte rozenkrans en twee speelkaarten
Datering:
1625-1650
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Adriaen Pietersz. van de Venne, gesigneerd op haardverhoging "Adr. v De Venne".
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel (grisaille)
Lengte in cm:
45,3
Breedte in cm:
33,5
Hoogte in cm:
Lijst 24,8 x 19 cm
Opmerkingen:
Adriaen Pietersz. van de Venne, schilder, tekenaar en dichter, geboren te Delft 1589 en overleden te 's-Gravenhage in 1662, was omstreeks 1607 werkzaam te Antwerpen, daarna tot omstreeks 1625 te Middelburg. De rest van zijn leven bracht hij door in Den Haag en schilderde er bij voorkeur grisailles. Hij was leerling van de goudsmid Simon Valck te Leiden en van de grisailleschilder Jeron. van Diest. Hij illustreerde onder meer de werken van Jacob Cats. In zijn oeuvre kan men twee perioden onderscheiden: de vroege werken met hun vrolijke kleuren getuigen van een grote vreugde, beleefd aan het reilen en zeilen van mensen uit alle standen, de latere in grisaille uitgevoerde werken uit het leven van de armen en landlopers hebben daarentegen een ernstiger grondtoon. Het Rijksmuseum is in bezit van veel schilderijen van zijn hand. In het Suermondt-Ludwig-Museum te Aken hangt een werkje dat nauw verwant is aan dit schilderij en aan het paneel, beschreven onder inv.nr.Ag/0121
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 120; E. Buijsen, 'Roodkrijttekeningen naar schilderijen van Adriaen van de Venne en hun mogelijke functie', in: "Oud Holland" 119, nr. 3/4, 2005, pp. 137, 138, 180, 181 met foto's; "750 jaar Orde van het Heilig Kruis 1211-1961: pretiosa uit haar oude kloosters”, tentoonstellingscatalogus Amersfoort 1961, Museum Flehite, (Amersfoort 1961, cat. nr. 29; F.G.L. van der Meer, “Kunstschatten uit Kempische abdijen”, tentoonstellingscatalogus Hilvarenbeek 1961, Raadhuis (Hilvarenbeek 1961), cat. nr. 34; Cat. tent. “St. Agatha verwelkomt Gelre”, tentoonstellingscatalogus St. Agatha 1962 (St. Agatha 1962), cat. nr. 29. Zie voorts onder inv. nr. Vw-P017-Ag0121. Documentatie: zie hangmap documentatiekast
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0076 Schilderij van de H. Lucretia
Toelichting:
Kniestuk van Lucretia, gezeten op een stoel, terwijl ze haar borst met een dolk doorboort. Haar blik is naar rechtsboven gericht. Ze draagt een wit kleed met laag decolleté en is omhangen met een rode mantel
Datering:
1700-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Plaats vervaardiging:
Spaans (?), Frans (?)
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
41,8
Breedte in cm:
32
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 76
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0094 Schilderij van de H. Machutus die een blind kind geneest
Toelichting:
Machutus, in bisschoppelijk gewaad, houdt de linkerhand op het hoofd van een blinde, door een geknielde vrouw opgehouden kind en zegent het. Op de achtergrond rechts een kreupele man en een ooglijder. Achter de bisschop twee in lange gewaden gehulde metgezellen met hoofddoek, waarvan de een de kromstaf vasthoudt, de ander een geopend boek. Diens blik is op de beschouwer gericht. Links op de voorgrond een wierookvat
Datering:
1700-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Jacob de Wit (?)
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
191,5
Breedte in cm:
148,5
Opmerkingen:
Hermans identificeert de heilige als Blasius
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 94; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 205, nr. 32; L.P.M.J. Heere, “600 jaar Sint Agatha”, tentoonstellingscatalogus Sint Agatha 1971, Gemeentehuis Cuyk (Sint Agatha 1971) , cat. nr. 51
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0090 Schilderij van de aanbidding der Wijzen
Toelichting:
Links van het midden Maria met het Kind op haar schoot, dat met de linkerhand reikt naar de voor hem geknielde koning. Deze kust de voet van het Kind en zijn linkerhand rust op zijn geschenk. Achter Maria de toekijkende Jozef. Rechts de donkere, eveneens toekijkende koning met een geschenk in de opgeheven rechterhand. Naast hem de derde koning die een kelk aanreikt. Rechtsachter een figuur te paard en enige dienaren. Linksvoor de koppen van de os en de ezel. Op het achterplan een ruiter met een stoet. Op de horizon een landschap met stadsgezicht. Vrij zware, zwart gelakte, geprofileerde lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
1675-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Naar Italiaans voorbeeld uit XVI
Plaats vervaardiging:
Zuidelijke Nederlanden
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
89,7
Breedte in cm:
86
Opmerkingen:
Het doek werd eind augustus 1956 door magister-generaal W. van Hees overgebracht naar het destijds te Amersfoort gevestigde generalaat; op 5 november 1984 kwam het terug naar St. Agatha (dossier Elsen)
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 90; "750 jaar Orde van het Heilig Kruis 1211-1961: pretiosa uit haar oude kloosters”, tentoonstellingscatalogus Amersfoort 1961, Museum Flehite, (Amersfoort 1961)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0079 Schilderij van de bruiloft te Kana
Toelichting:
Aan een tafel, gedekt met platte schalen, glaswerk en een kannetje, zit het bruidspaar en een tiental gasten. Linksvoor Christus met de rug naar de tafel, de blik naar de beschouwer gericht. Vóór hem staan zes kruiken. Rechts op de voorgrond een dienaar met karaffen. Voorts een wijnvat op klauwpoten, enig vaatwerk en twee honden. Rechtsachter een drietal dienaren, de middelste van hen draagt een grote schaal. Links van de tafel twee dienaren, een derde met een schaal geheel linksonder. Het geheel is geplaatst in een ruimte met dubbele vensters met glas-in-lood. Vanaf middenboven een rode, afhangende draperie.
Paneel aan onderzijde licht gewelfd
Datering:
1750-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Ongesigneerd
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
137
Breedte in cm:
68
Opmerkingen:
Misschien betreft het, gezien de vorm van het paneel, een schoorsteenstuk. Hermans vermeldt het paneel niet in zijn werk uit 1858
Documentatie:
Literatuur: Inventarisrapport Klooster St. Agatha 1996, met zwart-wit foto's en literatuurlijst (SKKN)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0096d Schilderij van de evangelist Johannes
Toelichting:
Johannes, het hoofd driekwart naar rechts, in de linkerhand een kelk met slang. Rechts van hem een adelaar. In het fronton van de door zuilen ondersteunde omlijsting een cartouche met een cherub en twee bloemtakken. Aan de onderzijde twee spiegelbeeldige, op gesloten boeken staande adelaars met inktpot in de snavel en een ganzenveer in de linker- respectievelijk rechterpoot. In gestileerd mascaroncartouche "S. IOANNES. EV."
Datering:
1600-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
86,8
Breedte in cm:
64
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 96c
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0096c Schilderij van de evangelist Lucas
Toelichting:
Lucas, driekwart naar rechts, met een ganzenveer schrijvend in een boek. Achter hem een rund, en profil naar rechts. Aan de bovenzijde van het medaillon een cartouche met de kop van een rund. Op de van consoles voorziene pijlers aan weerszijden van het medaillon een tulp met strik en een schilderspalet. Aan de onderzijde twee liggende, spiegelbeeldige runderen. In met rozetten en culots versierd mascaroncartouche "S. LVCAS"
Datering:
1600-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
86,8
Breedte in cm:
64
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 96c
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0096b Schilderij van de evangelist Marcus
Toelichting:
Marcus, driekwart naar rechts, een ganzenveer in de rechterhand. Achter hem een leeuw met de kop op zijn linkerschouder. Aan de bovenzijde van het medaillon een cartouche met een leeuwenkop en een draperie, die zijn geplaatst op een kroonlijst met voluutconsoles met leeuwenkop. Aan de onderzijde twee spiegelbeeldige, op geopende boeken leunende leeuwen met in elkaar grijpende staarten. In een gestileerd mascaroncartouche "S. MARCVS."
Datering:
1600-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
86,8
Breedte in cm:
64
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 96b
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0096a Schilderij van de evangelist Mattheus
Toelichting:
Mattheus, frontaal weergegeven, met een ganzenveer in de rechterhand. Over zijn rechterschouder een hem influisterende engel. Rondboogomlijsting met drie cherubs. Aan de onderzijde twee spiegelbeeldige engelen met tekstbanderol over linker-, respectievelijk rechterknie, beiden met een opgeheven inktpot en een ganzenveer, respectievelijk een pen. In een mascaroncartouche "S. MATTHÆVS."
Datering:
1600-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
86,8
Breedte in cm:
64
Opmerkingen:
Borststukken in ovaal medaillon binnen verschillende, met architectuurelementen versierde en grisaille geschilderde omlijstingen. Aan de onderzijde in cartouche de naam en twee, spiegelbeeldig weergegeven evangelistensymbolen. De doeken zijn waarschijnlijk vervaardigd naar voorbeelden van prenten uit XVIIa
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 96a
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0098 Schilderij van de gekruisigde Christus
Toelichting:
Gekruisigde Christus met naar rechts opgericht hoofd, opwaartse blik en geopende mond. De rechtervoet half voor de linkervoet geplaatst, beide voeten genageld; de armen hoog boven het hoofd gestrekt. De lendendoek is op de rechterheup opgeknoopt en hangt daar af. Kruistekst "IESUS / NAZARENUS / REX / IUDAEORUM". Linksboven een driekwart verduisterde zon. De voorstelling is geplaatst in een landschap, op de horizon een gezicht op de stad Jeruzalem.
Zwart gelakte lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
1700-1750
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Geïnspireerd op het werk van P.P. Rubens en A. van Dyck
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
194
Breedte in cm:
133
Opmerkingen:
Misschien is dit het schilderij dat als altaarstuk heeft gefungeerd in het barokke hoofdaltaar, zoals te zien op een tekening van J. van Boldrik (Cat.tent. Uden 1987, p.127, afb.128a). Het schilderij, dat kapot op zolder stond, werd eind augustus 1956 door magister-generaal W. van Hees overgebracht naar het destijds te Amersfoort gevestigde generalaat; op 5 november 1984 kwam het terug in St. Agatha (dossier Elsen)
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 98
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0077 Schilderij van de kruisafname
Toelichting:
Christus wordt van het kruis genomen, ondersteund door enige figuren, waaronder Johannes. Op de voorgrond geknield Maria Magdalena. Links Maria, staande, de linkerhand naar Christus uitgestrekt
Datering:
1612-1630
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Kopie naar Rubens
Plaats vervaardiging:
Antwerpen
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
120
Breedte in cm:
85
Opmerkingen:
Kopie van de bekende kruisafneming van Peter Paul Rubens (1577-1640), die zich bevindt in de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal te Antwerpen. Ze vormt het middenpaneel (420 x 310 cm) van een drieluik, dat in opdracht van het kloveniersgilde ten behoeve van het gildealtaar werd vervaardigd in 1612 (middenpaneel), resp. 1614 (zijluiken).
Op de achterkant is het paneel voorzien van merktekens: twee met de duimen naar elkaar gewende handjes (= Antwerpen), een soort roset (= stempel van het Sint Lucasgilde ?) en een onduidelijk teken (een stad met drie torens ?).
Hermans vermeldt het paneel niet in zijn uit 1858 daterende werk
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 77; Restauratieverslag 2006
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0091 Schilderij van de kruisiging van Christus
Toelichting:
Christus met naar links gebogen hoofd, de rechter- over de linkervoet genageld. De lendendoek hangt aan weerszijden wapperend af. IINRI-bordje. Links Maria met gevouwen handen, opkijkend naar haar Zoon. Rechts Johannes, ongeschoeid, eveneens met gevouwen handen en de blik gericht op Christus. Linksachter het kruis een schedel. Links van Johannes een weg leidend naar de stad Jeruzalem. Lichtende horizon. Bovenhelft van het doek zeer donker. Zwart gelakte lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
1600-1625
Deelcollectie:
Kruisheren
Plaats vervaardiging:
Zuidelijke Nederlanden kopie (?)
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
105
Breedte in cm:
76,8
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 91; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2) 1858, p. 204, nr. 30 (Uit de school van Anthony van Dyck); L.P.M.J. Heere, “600 jaar Sint Agatha”, tentoonstellingscatalogus Sint Agatha 1971, Gemeentehuis Cuyk (Sint Agatha 1971), cat. nr. 70 (XVB); “Mysterium Crucis. De betekenis van het kruis in het christendom”, tentoonstellingscatalogus Ter Apel 1993, Museum Klooster Ter Apel (Winschoten z.j.) (1993), p. 50, cat. nr. 7 (met afb.), (Vlaams meester onder Italiaanse invloed, ca.1525)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0095 Schilderij van de marteling van Sebastianus
Toelichting:
Centraal de heilige, gekleed in een lendendoek, opkijkend naar een Romeinse soldaat te paard. Een beul met half ontbloot lichaam aan zijn rechterzijde is bezig met het vastbinden van de martelaar. Links van Sebastiaan een geharnaste man die zijn linkerhand op diens linkerschouder heeft gelegd. Geheel links een negerknaap met pijl en boog. Achter de Romeinse soldaat te paard een rode vlag met "S.P.Q.R". Rechts van deze vlag is het hoofd van een soldaat te paard zichtbaar. Ter hoogte van de lendendoek een doorkijk. Op de voorgrond een bundel pijlen.
Zwart gelakte lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
1650-1700
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Kopie naar Anthony van Dyck
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
231
Breedte in cm:
188
Opmerkingen:
Kopie van een werk van Anthony van Dyck (olieverf op doek, 229 x 159 cm) uit 1616/1617 dat zich bevindt in de Alte Pinakothek te München. Een eerste versie ervan is in het bezit van museum Het Louvre te Parijs. Replica's met kleine varianten bevinden zich in de National Gallery of Scotland te Edinburgh en in Warwick Castle.
Anthonie van Dyck (Antwerpen 1599 - Londen 1641), leerling en later medewerker van P.P. Rubens. Behalve in Vlaanderen werkte hij in de Noordelijke Nederlanden, Italië, Frankrijk en Engeland. Bij de Engelse koningen Jacob I en Karel I stond hij in groot aanzien.
Hermans oppert de mogelijkheid dat het werk misschien is vervaardigd door Abraham Janssen, een navolger van Rubens
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 95; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 204, nr. 28; Erik Larsen, "Anton van Dyck I, Werkverzeichnis" (Die groszen Meister der Malerei), Frankfurt am Main, Berlin, Wien 1980, p.40, nr. 118
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden