Zoeken in collecties

Uw zoekacties: zzOUD Databestand kloosters in Nederland
beacon
66  zoekresultaten
gesorteerd op:
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Liefdezusters van de H. Carolus Borromeus
Orde of congregatie:
Liefdezusters van de H. Carolus Borromeus
Alternatieve namen:
Zusters Onder de Bogen; Zusters van de H. Vincentius a Paulo; Liefdezusters van de H. Carolus Borromeus
Stichter, stichteres:
Elisabeth Gruijters (ookwel Gruyters); P.A. van Baer
Stichtingsjaar:
1837
Land van oorsprong:
Nederland
Plaats van oorsprong:
Maastricht
Doelstelling:
Gezondheidszorg; onderwijs; sociaal werk
Missielanden:
Indonesië (1918); Noorwegen (1923); Tanzania (1959); België; Denemarken; Verenigde Staten; Filipijnen
Gebruikte bronnen:
KS, 60; PA 2004; NMM
ENK Monasticon nummer:
Z082
Gevestigd in:
meer
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Kruisheren
Orde of congregatie:
Kruisheren
Alternatieve namen:
Kruisheren; Orde van het H. Kruis; Reguliere Kanunniken van het H. Kruis; Kruisbroeders
Latijnse naam:
Ordo Sanctae Crucis
Afkorting:
O.S.C.
Stichter, stichteres:
Theodorus van Celles
Stichtingsjaar:
1211
Land van oorsprong:
België
Plaats van oorsprong:
Hoei
Vestiging Nederland:
1371
Doelstelling:
Pastoraal werk; onderwijs; missiewerk
Geschiedenis:
De stichter van de orde van het Heilig Kruis, Theodorus Celles, die kanunnik was van het kathedrale kapittel van Luik, legde in 1211, nadat hij van de kruistocht tegen de Albigenzen was teruggekeerd, met vier ander kapittelheren hun religieuze geloften af aan de bisschop van Luik. Deze schonk hen in Clairlieu bij Hoei in de provincie Luik de Sint-Theobalduskerk. Bij deze kerk bouwden ze een klooster. Als grondslag voor hun samenleven namen ze de regel van Augustinus aan. In 1948 keurde Paus Innocentius IV de constituties goed die de kruisheren op enkele uitzonderingen na van de Dominicanen overnamen. De leden van onderhavige orde heten officieel Reguliere Kanunniken van de Orde van het Heilig Kruis. De spiritualiteit van deze orde, waarvan Sint Helena en Sint Odilia de patroonheiligen zijn, staat met name in het teken van tolerantie en protest tegen onechtheid en onderdrukking. Nadat, geïnspireerd door de Moderne Devotie, in 1410 besloten werd tot een grondige hervorming, die vooral gekenmerkt werd door de nadruk op het contemplatieve leven, kwam de orde in de 15e eeuw tot grote bloei. In het huidige Nederland werden er toen door de kruisheren een zestiental kloosters gesticht. Op het klooster in Sint Agatha na, werden al deze kloosters ten tijde van de Reformatie opgeheven. Door de Franse overheersing rond 1800 en door de daarop volgende wetgeving van koning Willem I, die kloosters het aannemen van nieuwe leden verbood, werden de kruisheren wederom in hun voortbestaan bedreigd. Toen echter in 1840 vorenbedoelde wet ingetrokken werd, kwam de orde tot nieuwe bloei en werden er nieuwe stichtingen opgericht. In het begin van de 20e eeuw vestigden de kruisheren zich ook in Noord-Amerika en namen ze vanaf 1920 missies aan in Congo, Indonesië en Brazilië. Voorts bedienden de kruisheren tot diep in de 20e eeuw parochies in onder meer Rotterdam, Amsterdam, Tilburg, IJsselmonde, Ridderkerk, Weert en Odiliapeel en hadden ze middelbare scholen in Uden, Amersfoort en Bussum
Missielanden:
Congo (1920); Indonesië (1927); Brazilië (1934); België; Duitsland; Oostenrijk; Italië
Gebruikte bronnen:
J. Willemsen, “Nederlandse missionarissen en hun missiegebieden” (KDC, Nijmegen 2006),m zie ook: https://docplayer.nl/4804632-Nederlandse-missionarissen-hun-missiegebieden.html (15-01-2021); J.P.A. van Vugt: Kloosters op schrift (vijfde bewerkte uitgave, Nijmegen 2015), p. 143; J.G.M. Sanders, ‘Roermondse kartuizers of Keulse kruisheren. Kandidaten voor een kloosterstichting in de Meierij van ’s-Hertogenbosch, 1460-1465’in Rijksarchivaris in een land zonder grenzen : Liber Amicorum mr. dr. Jacques van Rensch / Louis Berkvens onder redactie van L. Berkvens en E. Steege (Maastricht 2019), zie ook: https://www.kartuizerklooster.nl/downloads/artikel-vriendeboek-Rensch-vanuit-RHCL.pdf (15-01-2021), p. 231; H. van Engen, “De derde orde van Sint-Franciscus in het middeleeuwse bisdom Utrecht: Een bijdrage tot de institutionele geschiedenis van de Moderne Devotie” (Hilversum 2006), p. 280; C.H. Lawrence, “Kloosterleven in de Middeleeuwen: In West-Europa en de Lage Landen” (Amsterdam 2004), p. 321; R. Wols, ‘De Kruisheren OSC’ op website Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC), https://www.wierookwijwaterenworstenbrood.nl/ontdekken/verhalen/de-kruisheren-osc (15-01-2021)
Opmerkingen:
De Kruisheren hadden vóór 1800 in de volgende plaatsen geen klooster maar wel (tijdelijke) vestigingen in de vorm van een statie, een huis, een refugie of een parochie: Beers, Nijmegen, Mook, Oud-Zevenaar (Gld), Overasselt (Gld), Oeffelt, Heel, 't Loo (Gld), Baarlo, Boekel, Bovenkarspel, Dordrecht (Z-H), Duiven (Gld), Ell (L), Gennep, Gorinchem (Z-H), Grave, Groessen (Gld), Heijen, Horssen (Gld), Huisseling (N-B), Kekerdom, Middelaar (L), Nijmegen, Raamburg (Z-H), Schijndel (N-B), Spanbroek (N-H), Tegelen, Ulft (Gld), Volkel, Wevershoef (N-H), Westerblokker, gem.Hoorn. Meer informatie in MB II
ENK Monasticon nummer:
P017
Gevestigd in:
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Kleine Zusters van Jezus
Orde of congregatie:
Kleine Zusters van Jezus
Alternatieve namen:
Kleine Zusters van Jezus; Petites Soeurs de Charles de Foucauld
Latijnse naam:
Petites Soeurs de Charles de Foucauld
Stichter, stichteres:
sr. Magdeleine de Jésus
Stichtingsjaar:
1939
Land van oorsprong:
Algerije
Plaats van oorsprong:
Touggourt
Vestiging Nederland:
1953
Doelstelling:
Contemplatie
Geschiedenis:
Gesticht in 1939, geïnspireerd door het leven van Charles de Foucaud, in de Sahara
Missielanden:
Italige; Niger
Gebruikte bronnen:
KS, 59; PA 2004
ENK Monasticon nummer:
Z080
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Kartuizers
Orde of congregatie:
Kartuizers
Alternatieve namen:
Kartuizers; Orde der Kartuizers
Latijnse naam:
Ordo Cartusiensis
Afkorting:
OCart
Stichter, stichteres:
Bruno van Keulen
Stichtingsjaar:
1084
Land van oorsprong:
Frankrijk
Plaats van oorsprong:
Dauphiné
Vestiging Nederland:
1314
Doelstelling:
Contemplatie
Geschiedenis:
Bruno van Keulen, stichter van de kartuizerorde, was magister in de theologie in Reims. Uit onvrede met de gang van zaken binnen de katholieke kerk besloot hij het openbare kerkelijke leven de rug toe te keren om een streng ascetisch leven te gaan leiden. In 1084 stichtte hij in het onherbergzame Massif de la Chartreuse de eerste kartuis, die uit zou groeien tot La Grande Chartreuse, het moederhuis van de kartuizerorde. In 1992 stichtte hij in Calabrië in Zuidwest-Italië de tweede kartuis, waar hij in 1101 overleed. De kartuizerorde kenmerkt zich door streng ascetisme, eenzaamheid, ongestoorde contemplatie en afzondering. Daartoe leven de kartuizers ieder afzonderlijk in een kleine woning, een kluis. In de rond een complex van gezamenlijke gebouwen gegroepeerde kluizen brengen de kartuizers bijna heel hun leven in eenzaamheid door met gebed, studie en het verrichten van handarbeid. Ze komen alleen bijeen voor gebed en gezang en om gezamenlijk te eten op zon- en feestdagen. Er wordt in een kartuis vrijwel niet gesproken. De kartuizers praten alleen met elkaar tijdens feestdagen en de wekelijkse wandeling. Idealiter bestaat een kartuis uit 12 monniken en een prior, met ongeveer evenveel lekenbroeders, genoeg om te kunnen leven van de exploitatie van de grond rondom de kartuis. Bruno van Keulen liet geen geschreven regel na. Het was Guigo, de vijfde prior van La Grande Chartreuse, die het ideaal van Bruno vastlegde in de Consuetudines die de uiteindelijk leefregel van de kartuizerorde omvat. Consequent vasthoudend aan deze regel, heeft de kartuizerorde niet zoals veel andere middeleeuwse orden een observantiebeweging gekend. Nederland telde negen kartuizen. Deze werden tijdens de reformatie verwoest op de kartuis van Roermond na, die in 1783 zijn deuren moest sluiten. Een poging in de 20ste eeuw om een kartuis in Tubbergen te stichten, werd in 1971 voornamelijk door het toen vrijzinnige klimaat in de Nederlandse kerkprovincie en de ontkerkelijking definitief afgeblazen
Gebruikte bronnen:
E. Mores, Proefschrif “Fundatio Carthusiae Ultraiectinae: stichtingskroniek van het kartuizerklooster Nieuwlicht bij Utrecht” (Universiteit Utrecht 2009), p. 2-4; J. G.M. Sanders, ‘de kartuizers bij Den Bosch: historisch overzicht en vragen rond de stichting” in “Signum. Tijdschrift van de Contactgroep voor sociaal-economische en institutioneel-juridische geschiedenis van geestelijke en kerkelijke instellingen in de Nederlanden in de middeledeuwen”, 19 (2007), p. 104; Th. Bakker, ‘Sint Andries ter Zaliger Haven. De geschiedenis van het Kartuizerklooster in Amsterdam 1392-1578’ op website Theo Bakker’s Domein, https://www.theobakker.net/pdf/sintandries.pdf (09-01-2021), p. 2-3; J. Schut, ‘Het kasteel Vronestein en haar bewoners rond het jaar 1726’ in “Cronyck de Gein”, 6 (1984), nr. 1, zie ook: https://www.museumwarsenhoeck.nl/wp-content/uploads/2015/08/1984.pdf (09-01-2021), p. 3/4; L. Zuidema, ‘Weerspiegeling van twee leefwerelden. Het Delftse kartuizerklooster en het drieluik met de familie Van Beesd’ in “Madoc”, jaargang 2004, zie ook: https://www.dbnl.org/tekst/_mad001200401_01/_mad001200401_01_0036.php#316T (09-01-2021), p. 260-262; P.F.M. Coenen, ‘De Kartuizers in het land van de Dommel’ op website Heemkunde Boxtel, https://heemkundeboxtel.nl/wp-content/uploads/2017/02/kart-2004.pdf (09-01-2021); T.H.M van Schaik, “Het kroost van broeder Joost. Waarom de kartuizers niet terugkwamen naar Nederland” (Kampen 2007), p. 170; A.Hoksbergen, “De kartuize van Tubbergen” (Afstudeerscriptie Academie van Bouwkunst in Amsterdam, februari 2011), p. 10; J. Reijnders, “Een reis in stilte. Leven als kartuizers” (Kampen 2006)
Opmerkingen:
deze vestiging werd ook Constantijn
ENK Monasticon nummer:
P016
Toon op kaart Toon op kaart