Zoeken in collecties

Uw zoekacties: zzOUD Databestand kloosters in Nederland
beacon
33  zoekresultaten
gesorteerd op:
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Benedictinessen van het H. Sacrament
Orde of congregatie:
Benedictinessen van het H. Sacrament
Alternatieve namen:
Benedictinessen van het H. Sacrament; Benedictinessen van de Altijddurende Aanbidding van het Allerheiligst Sacrament
Latijnse naam:
Ordo Sancti Benedicti Adorationis Perpetuae
Afkorting:
OSB Ad. Perp
Stichter, stichteres:
Catherine de Bar (Mechtildis van het H. Sacrament)
Stichtingsjaar:
1653
Land van oorsprong:
Frankrijk
Vestiging Nederland:
1875 (vanuit Duitsland); 1904, 1920 (vanuit Frankrijk)
Vertrek uit Nederland:
1910 (teruggekomen in 1920)
Doelstelling:
Contemplatie
Geschiedenis:
De 'Kulturkampf 'onder Bismarck deed de Benedictinessen van Vieren zich in 1875 in Tegelen vestigen. De Benedictinessen van Bonn vestigden zich in 1875 in Driebergen. De anti-clericale wetten van Combes verdreven de zusters van Rouen, die zich in Breda vestigden. Vanuit Breda werden de kloosters te Valkenburg, Heesch en Sluiskill gesticht. De kloosters zijn in Nederland verenigd in twee federaties, de 'Nederlands-Vlaamse Federatie Innocentius XI' en de 'Nederlandse federatie'
Gebruikte bronnen:
KS, 23; PA 2004
Opmerkingen:
De orde stond in Driebergen lange tijd ook bekend als Zusters van Broekbergen, genoemd naar het landgoed dat zij bewoonden
ENK Monasticon nummer:
Z013
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Benedictinessen
Orde of congregatie:
Benedictinessen
Alternatieve namen:
Benedictinessen; Benedictinessen van Oosterhout; Benedictinessen van Solesmes
Afkorting:
OSB
Stichter, stichteres:
St. Benedictus van Nursia
Stichtingsjaar:
6e eeuw
Land van oorsprong:
Italië
Vestiging Nederland:
1901
Doelstelling:
Gebed, contemplatie; bezinning
Geschiedenis:
Vanaf de zesde eeuw bestaan er benedictinessen, te beginnen met Scholastica, de zus van Benedictus van Nursia. Zij vormen een beschouwende kloosterorde onder de Regel van Benedictus. De afkorting OSB betekent Ordo Sancti Benedicti. Ook in de Nederlanden waren vanaf de zevende eeuw benedictinessen. Bekende abdijen in de Noordelijke Nederlanden waren onder andere Rijnsburg en Thorn. Ten tijde van de Franse Revolutie moesten alle kloosters sluiten, behalve in Italië. In 1866 richtte Dom Prosper Guéranger de abdij Sainte-Cécile op waaruit een aantal andere communiteiten ontstond. Vanuit Wisques kwamen er in 1901 vanwege de Franse antiklerikale wetten benedictinessen naar Nederland (Oosterhout). Er bestaan verschillende monastieke congregaties bij de benedictinessen
Gebruikte bronnen:
KS, 25; Catholica (2e dr., 1961) k. 120
Opmerkingen:
Van Vugt ziet deze benedictinessen ten onrechte als een aparte benedictijnse congregatie, maar het gaat dan wel om de congregatie van Solesmes
ENK Monasticon nummer:
Z011
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Benedictijnen
Orde of congregatie:
Benedictijnen
Alternatieve namen:
Benedictijnen
Latijnse naam:
Ordo Sancti Benedicti
Afkorting:
OSB
Stichter, stichteres:
Benedictus van Nursia
Stichtingsjaar:
6e eeuw
Land van oorsprong:
Italië
Vestiging Nederland:
In de middeleeuwen en vanaf begin 20e-eeuw
Doelstelling:
Contemplatie; liturgie; gastenverblijf; onderwijs; missiewerk
Geschiedenis:
Benedictus van Nursia (480-547), die beschouwd wordt als patriarch van het westerse monnikenleven, schreef een regel voor monniken die in eerste instantie bedoeld was voor de monniken van de Abdij van Monte Casino, waarvan hij abt was. Deze “Regula Benedicti “ vormt een handleiding waarin het geestelijke, sociale en materiële leven van de monniken geregeld is en dat gedragen wordt door drie pijlers: het gebed, de lezing en de arbeid. Doel is, dat de monnik als mens geleidelijk groeit tot innerlijke heelheid en tot het geluk om God boven alles en allen lief te hebben. De benedictijnse monnik legt drie geloften af: de gelofte van stabiliteit (het zich levenslang verbinden aan één vaste monnikengemeenschap), de gelofte van trouw aan een monastiek levensgedrag (het leiden van een celibatair leven zonder enig bezit) en de gelofte van gehoorzaamheid aan de kloosterregel (het gehoorzaam zijn aan de Regel van Benedictus). In de middeleeuwen werden binnen de grenzen van het huidige Nederland om en nabij de 25 benedictijnse kloosters gesticht. Op de huidige Sint Adelbertabdij in Egmond na, die feitelijk de heroprichting vormt van het daar in het midden van de 10e-eeuw gestichte benedictijnenklooster, zijn al deze klooster opgeheven, het overgrote deel ten tijde van de Reformatie. Aan het begin van de 20e-eeuw vestigden zich vanuit Frankrijk, vanwege het antiklerikale beleid daar, weer benedictijnen in Nederland en wel het eerst in Oosterhout. Vanuit de daar gestichte Sint Paulusabdij werd de Sint Adelbertabdij in Egmond, de Sint Willibrordsabdij bij Doetinchem en de abdij Sint Benedictusberg te Lemiers (Vaals) gesticht
Missielanden:
Zuid-Afrika (1910); Trinidad en Tobago (1912); Congo (Zaïre). De missielanden behoren bij de congregatie van Subiaco
Gebruikte bronnen:
Bijdrage kloosterarchivaris, n.a.v. inventarisatie medio 2008; J. Willemsen, “Nederlandse missionarissen en hun missiegebieden” (KDC, Nijmegen 2006), zie ook: https://docplayer.nl/4804632-Nederlandse-missionarissen-hun-missiegebieden.html (30-09-2019); J.P.A. van Vugt: Kloosters op schrift (tweede bewerkte uitgave, Nijmegen 2003), zie ook: https://repository.ubn.ru.nl/bitstream/handle/2066/134988/134988.pdf?sequence=1 (02-10-2019); M. van der Plas en R. Lutz, “Abdijen in de Lage Landen en de mensen die er wonen” (Tielt, Baarn 1989). p. 9; W. Nolet: Katholiek Nederland, Deel I ('s-Gravenhage 1930), p. 104; R. Wolfs, ‘De Benedictijnen OSB’ op Website Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC), https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/de-benedictijnen-osb (17-04-2020);
Opmerkingen:
De kloosters zijn elk zelfstandig, maar ze zijn gegroepeerd in monastieke congregaties omdat Rome dit wilde. De huidige Nederlandse abdijen vormden in 1967 de Nederlandse congregatie, maar deze werd in 2005 opgeheven. De Benedictusabdij van Vaals sloot zich hier niet bij aan, maar is bij de Franse congregatie van Solesmes, waar Oosterhout, Egmond en Doetinchem tot 1967 ook bij behoorden, gebleven. Solesmes is het Franse klooster waar midden negentiende eeuw de opleving van het kloosterleven begon. In 2005 hebben de abdijen van Oosterhout (Sint Paulus) en Doetinchem (Sint Willibrord) zich aangesloten bij de congregatie van Subiaco. Subiaco wil terug naar de hervormingsbeweging van de Italiaanse kloosters rond 1850, die terug wilden naar de oorsprong. Ze staan dichter bij elkaar, komen in geest overeen en willen minder 'buitenactiviteiten'. In hetzelfde jaar heeft de abdij van Egmond (Sint Adelbert) zich aangesloten bij de congregatie van de Annunciatie. Deze congregatie is de vroegere Belgische congregatie. In 1918 waren er 3 abdijen in België: Maredsous en Keizersberg in Leuven (behorende tot de Duitse congregatie van Beuron) en Sint Andries in Brugge. Sint Andries, gesticht door een monnik van Maredsous, had aansluiting bij de Braziliaanse congregatie, opgezet om kloosters in Brazilië te helpen. Na de Eerste Wereldoorlog wilden de abdijen niet bij Beuron blijven en sloten zich aaneen tot de congregatie van de Annuntiatie (internationaal, school- en missiegericht)
ENK Monasticon nummer:
P003
Gevestigd in:
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Begijnen
Orde of congregatie:
Begijnen
Alternatieve namen:
Begijnen; Begijnen van het H. Sacrament (Amsterdam)
Stichtingsjaar:
12e eeuw - ca. 1990
Vestiging Nederland:
13e eeuw
Geschiedenis:
De oorsprong van de begijnen is onduidelijk. Over de naamsafleiding is veel gespeculeerd. Vanaf de 12e eeuw treft men ze aan. In Nederland zijn er vanaf de 13e eeuw begijnen. De begijnen waren ongetrouwde vrouwen en weduwen, die de geloften van gehoorzaamheid en kuisheid aflegden. Ze leidden een religieus leven zonder formeel religieuzen te zijn. Persoonlijk bezit was toegestaan. Vaak woonden ze bij melaatsenhuizen en ziekenhuizen. In vele plaatsen waren er begijnhoven. In Nederland waren er nog tot eind jaren tachtig van de 20e eeuw begijnen te Amsterdam (Begijnen van het H. Sacrament) en Breda
Gebruikte bronnen:
KS; zie voor een schets de pdf-file ("fact sheet") van Rosadoc te Brussel; J. van Kuyk, Kerkelijke organisatie in het middeleeuwse bisdom Utrecht (Nijmegen 2004) 269-270 (lit.)
ENK Monasticon nummer:
Z010
Gevestigd in:
Toon op kaart Toon op kaart