Zoeken in collecties

Uw zoekacties: zzOUD Databestand kloosters in Nederland
beacon
26  zoekresultaten
gesorteerd op:
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Ursulinen (van de Romeinse Unie)
Orde of congregatie:
Ursulinen (van de Romeinse Unie)
Alternatieve namen:
Ursulinen; Ursulinen van de Romeinse Unie; Zusters van de Romeinse Unie
Latijnse naam:
Ordo Sanctae Ursulae
Afkorting:
OSU
Stichter, stichteres:
Angela Merici
Stichtingsjaar:
1535
Land van oorsprong:
Italië
Plaats van oorsprong:
Brescia
Vestiging Nederland:
1645; hersticht in 1838 (vanuit het klooster te Tildonk (België))
Vertrek uit Nederland:
1798
Doelstelling:
Onderwijs; opvoeding van meisjes; missiewerk; catechese; parochiewerk
Geschiedenis:
De orde werd in 1838 geherintroduceerd vanuit het klooster in Tildonk (België) dat gesticht werd door J.C.M. Lambertz. Een groot aantal Ursulinenkloosters ging in op het verzoek van Paus Leo XIII om zich aaneen te sluiten: aldus kwam de Romeinse Unie tot stand
Missielanden:
Indonesië (1855); Uganda; Senegal; Zuid-Afrika; Brazilië; Peru; Australië; Thailand; Taiwan
Gebruikte bronnen:
KS, 78; PA 2004; NMM
ENK Monasticon nummer:
Z117
Gevestigd in:
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Tertiarissen
Orde of congregatie:
Tertiarissen
Alternatieve namen:
Derde Orde van Sint Franciscus; Tertianen en Tertiarissen
Stichtingsjaar:
13e eeuw
Land van oorsprong:
Italië
Vestiging Nederland:
Midden 14e eeuw
Vertrek uit Nederland:
Eind 18e eeuw
Doelstelling:
Het geven van invulling aan een religieus en spiritueel leven zonder het beroeps- en familiair bestaan te verlaten
Geschiedenis:
Naast een eerste orde van minderbroeders en een tweede orde van clarissen ontstond er in de 13e eeuw een nieuwe, derde orde van tertianen en tertiarissen. Deze derde orde van Sint Franciscus, die in 1289 door paus Nicolaas IV met de bul Supra montem werd goedgekeurd, bood mannelijke en vrouwelijke penitenten de mogelijkheid zoveel mogelijk volgens de regels van Franciscus en Clara een devoot leven te leiden, maar niet in strikte of canonieke zin zoals dat het geval was in het kloosterleven van de eerste en tweede orde. Zij waren leken, die invulling gaven aan hun religieus en spiritueel leven zonder hun beroeps- en familiair bestaan te verlaten. Het waren met name vrouwen die voor deze leefwijze kozen. De derde-orde-beweging was dan ook vooral een vrouwenbeweging. Een groot deel van de Utrechtse conventen van tertianen en tertiarissen sloten zich aaneen in het Kapittel van Utrecht. In navolging daarvan vormden de tertianen en tertiarissen van het aartsbisdom Keulen het KeuIs Kapittel en die van het bisdom Luik en omgeving het Kapittel van Zepperen. Evenals de huizen van de broeders en zusters des gemenen levens en de augustijner mannen- en vrouwenkloosters, aangesloten bij het Kapittel van Windesheim en dat van Sion, waren de conventen van tertianen en tertiarissen integraal onderdeel van de Moderne Devotie. Vanaf het prille begin zijn de bij het Kapittel van Utrecht aangesloten conventen van tertianen en tertiarissen de weg opgegaan naar een kloosterleven zoals de eerste en tweede orde die kenden. Een belofte van kuisheid werd al vanaf het begin gevraagd van hen, die zich bij en gemeenschap van tertianen en tertiarissen wilden aansluiten. Later, in 1487, werden de kloosterbeloften kuisheid, armoede en gehoorzaamheid officieel verplicht gesteld. Allengs ging het merendeel van de tertiarissenconventen over tot clausuur en leidden de zusters binnen de muren van hun convent een contemplatief leven van gebed, meditatie, geestelijke oefeningen, collaties en handenarbeid
Gebruikte bronnen:
Monasicon Trajectense, https://www2.fgw.vu.nl/oz/monasticon/inleiding.php (10-03-2023); K. Goudriaan, 'De derde orde van Sint Franciscus in het bisdom Utrecht. Een voorstudie’ in “Jaarboek voor Middeleeuwse Geschiedenis , 1, 1998” (Hilversum 1998). p.205/207/208; T. Decosemaker, Masterscriptie “Och Lassy! Och Arme!”: Biechtvaderschap in semireligieuze gemeenschappen”, Universiteit Gent, 2019/2020. p. 27/28; B.R. de Melker, “Metamorfose van stad en devotie. Ontstaan en conjunctuur van kerkelijke, religieuze en charitatieve instellingen in Amsterdam in het licht van de stedelijke ontwikkeling, 1385 – 1435” (Universiteit van Amsterdam 2002), zie ook: https://pure.uva.nl/ws/files/3413925/21633_UBA002000746_07.pdf (10-03-2023), p.40, voetnoot 18; W. van Egmont, ‘Het leven van Sint Maarten’ in “Madoc”, jaargang 1998
ENK Monasticon nummer:
Z207
Gevestigd in:
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Sociëteit van het H. Hart van Jezus
Orde of congregatie:
Sociëteit van het H. Hart van Jezus
Alternatieve namen:
Sociëteit van het H. Hart van Jezus (Sacré Coeur)
Latijnse naam:
Societas Sororum a Sacro Corde Jesu
Afkorting:
RSCJ
Stichter, stichteres:
Madeleine-Sophie Barat
Stichtingsjaar:
1800
Land van oorsprong:
Frankrijk
Plaats van oorsprong:
Parijs
Vestiging Nederland:
1904
Doelstelling:
Onderwijs; bejaardenzorg
Geschiedenis:
Hoofddoel van de Sociëteit was de dochters van vooraanstaande families in pensionaten te onderrichten en te vormen tot goede, christelijke huismoeders
Rechtspersonen:
Rechtspersoon: Stichting van het H. Hart
Missielanden:
Egypte
Gebruikte bronnen:
KS, 75; PA 2004; "Een wereld apart" door L. van Rijckevorsel 1996
ENK Monasticon nummer:
Z109
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Kloosterorganisatie
Kloosterorganisatie: Sepulcrijnen
Orde of congregatie:
Sepulcrijnen
Alternatieve namen:
Orde van de Reguliere Kanunniken van het Heilig Graf te Jeruzalem; Orde van het Heilig Graf van Jeruzalem; Heilige-Graforde; Sepulcrijnen
Latijnse naam:
Ordo Equestris Sancti Sepulcri Hierosolymitani
Afkorting:
OESSH
Stichtingsjaar:
1114 - Mannelijke tak in 1874, vrouwelijke tak bestaat nog
Land van oorsprong:
Israël
Plaats van oorsprong:
Palestina, Jeruzalem
Vestiging Nederland:
1140
Vertrek uit Nederland:
15e eeuw
Doelstelling:
Verpleging en verzorging van pelgrims, verering van het Heilig Kruis en het graf van de Heer.
Geschiedenis:
Ten tijde van de Eerste Kruistocht, na de herovering van Jeruzalem in 1099 door de kruisvaarders, werd onder Godfried van Bouillon het kathedraalkapittel van het patriarchaat van Jeruzalem gesticht. Uit dit kapittel, dat de bediening van de Heilige Grafkerk toegewezen kreeg, ontstond de Heilige-Graforde toen het kapittel in 1114 onder invloed van de kerkelijke hernieuwingsbeweging, bekend als Gregoriaanse hervorming, de Regel van de Heilige Augustinus aannam. Daardoor verplichtten de aan het kapittel verbonden kanunniken zich tot een gemeenschappelijk leven in gehoorzaamheid, armoede en kuisheid. In 1122 werd het kapittel, met eigen statuten en constituties, door paus Callixtus II erkend als Orde van de Reguliere Kanunniken van het Heilig Graf te Jeruzalem. De activiteiten van de orde concentreerde zich op seculier gebied op verpleging en verzorging van pelgrims en op spiritueel gebied op verering van het Heilig Kruis en het graf van de Heer. De vele schenkingen maakten het mogelijk, dat de orde ook kloosters kon vestigen eerst in het Heilig Land en vervolgens in West- en Midden-Europa. In de Nederlanden dateert de oprichting van de mannelijke tak van de orde van circa 1140. Na de val van Jeruzalem in 1187 werd Acco de zetel van het Latijns Patriarchaat en ook van de Orde van het Heilig Graf. Na de inname van Acco in 1291 werd het bestuurlijke centrum van de orde verplaatst naar het Italiaanse Perugia. In 1489 verordende paus Innocentius VIII in zijn bul “Cum solerti” de opname van de Heilige-Graforde in de Orde van Sint-Jan. Aan deze bul werd echter alleen in de Italiaanse provincies uitvoering gegeven, waar de orde in 1560 verdween. In Spanje, Polen, Duitsland en de Nederlanden bleven de kloosters van de orde bestaan totdat door ontwikkelingen zoals de Reformatie, de Franse Revolutie en de secularisatie daaraan een eind maakten. Met het overlijden van de Poolse kanunnik Piotr Pekalski in 1874 hield de mannelijke tak van de Heilige-Graforde definitief op te bestaan
Gebruikte bronnen:
Y. Jakobs, ‘Sporen van religieus erfgoed in Culemborg’ in “Culemborgse Voetnoten”, nummer 41(2010), p.14/15; M. Hereswitha O.S.S.J., ‘De O.L. –Vrouwpriorij van de Heilig-Graforde te Henegouw onder Hasselt (1312-1731)’ in “Bulletin de la Commission royale d’Histoire”, 141 (1975), p.238/239; M. Hereswitha O.S.S.J., ‘De Heilig-Graforde in de Nedergermaanse provincie (1366-1647)’ in “Bulletin de la Commission royale d’Histoire”, 131 (1965), p.235/236
ENK Monasticon nummer:
P058
Toon op kaart Toon op kaart