Zoeken in collecties

Uw zoekacties: Drieluik: Annunciatie

Voorwerpencollectie

Als u op een afbeelding klikt, vind u meer informatie over het voorwerp. U kunt zoeken door: 

 

  • Het intypen van een woord in het zoekveld. U vindt dan resultaten als het woord letterlijk in de catalogus voorkomt.
  • Met behulp van de selectiefilters die onder het zoekveld staan (kloosterorganisatie, trefwoord).

 

 
 

Handig om te weten: als u beschrijvingen wilt zien in plaats van afbeeldingen, klik dan bij 'weergave' op: Tabelweergave. 

 

beacon
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0089a Drieluik: Annunciatie
Toelichting:
Linkerluik: Annunciatie. Linksvoor Maria op één knie, de linkerhand op de borst, opziend naar de engel, die het spreekgebaar maakt, een lelietak in de linkerhand. Vóór Maria een krukje met opengeslagen Oude Testament, staande op een ander boek. De rechterpagina begint met "ISAIAS", de linkerpagina met "CAPITE VII". De Latijnse tekst is grotendeels zichtbaar. Verder op de voorgrond een mandje met een lap stof, een schaar en een boek. Links van de engel de Geestesduif en een aantal engeltjes op een wolkendek. Ook boven de engel Gabriel engeltjes temidden van wolken
Datering:
1600-1625
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Ongesigneerd; kopie naar Anthony van Montfoort, genaamd Blocklandt
Plaats vervaardiging:
Noordelijke Nederlanden
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
308
Breedte in cm:
290
Opmerkingen:
Het drieluik te St. Agatha is, afgezien van vorm en formaat, voor het grootste gedeelte een nauwkeurige kopie van het drieluik van de hand van Anthony van Blocklandt, dat sedert 1872 in het bezit is van de Pfarrkirche Sankt Martin in Bingen am Rhein (middenpaneel 285 x 245 cm, zijluiken 246 x 89 cm, afmetingen uit cat.tent. 1986). Dit laatste werk is duidelijk bedoeld om in een Mariakerk te worden geplaatst, i.c. hoogstwaarschijnlijk de Buurkerk te Utrecht. Het beeldt namelijk drie hoogtepunten uit van het Mariaverhaal, te weten: de Aankondiging (linkerluik), de Aanbidding door de herders (rechterluik) en de Ten Hemelopneming (middenstuk). De vervaardiger van de triptiek te St. Agatha had kennelijk de opdracht de Christusfiguur centraal te stellen. Daarom componeerde hij: zijn Aankondiging (linkerluik), zijn Komst temidden van de mensen, vertegenwoordigd door de herders (rechterluik) en zijn Hemelvaart (middenstuk).
Het rechterluik heeft deze schilder in zijn totaliteit ongewijzigd overgenomen. Wel heeft hij in de beide bovenhoeken enige engeltjes meer geschilderd om deze te vullen. Hij zal zich hiertoe genoodzaakt hebben gevoeld vanwege de andere vorm - niet getoogd - en het andere formaat van zijn werk. Ook in het linkerpaneel heeft hij om dezelfde reden in de rechterboven¬hoek enige engelenfiguurtjes toegevoegd. In dit paneel is voor het overige alles ook identiek aan het Bingense voorbeeld behalve juist de hoofdfiguur, Maria. Deze is volkomen verschillend en qua houding en blikrichting veel minder in gespannen verrassing opkijkend dan de oorspronkelijke. Mogelijk heeft hij een Mariavoorstelling uit een ander werk gekopieerd. De in het werk te Bingen op het Annunciatieluik afgebeelde Maria heeft hij overgebracht naar het middendoek. In Bingen is op dit gedeelte van het werk in het midden de geopende sarcofaag te zien waaruit Maria is verdwenen terwijl ze omstuwd door engelen ten hemel wordt opgenomen. Vervolg tekst Opmerkingen: zie bij Ag/0089/b
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 89a; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 204, nr. 25; C. Kramm, "De levens en werken der Hollandsche en Vlaamsche kunstschilders, beeldhouwers, graveurs en bouwmeesters [etc]", Amsterdam 1860, Deel 4, p. 1144-1146; "Oud-Holland" XLV (1928), p. 159-176, afb. 8,9; XLVI (1929), p. 140, p. 141 (afb.); XLVII (1930), p. 67-70; LII (1935), p. 21; 82 (1967), p.116-127; I. Jost, "Studien zu Anthonis Blocklandt, mit einem vorläufigen beschreibenden Oeuvre-Verzeichnis", Köln 1960 (Diss.), p. 79-90, p. 136-144; W. van Leeuwen, “Langs de oude Brabantse kerken; Westelijk Brabant”, Baarn 1974, p. 110; "Kunst voor de Beeldenstorm", Tentoonstellingscatalogus Amsterdam, Rijksmuseum, ('s-Gravenhage 1986), p. 154-155 (en afb. 258), p. 419; "Nieuw Licht op de Gouden Eeuw; Hendrick ter Brugghen en tijdgenoten",Tentoonstellingscatalogus Utrecht/Braunschweig (Braunschweig 1987), p. 276-279, noot 14; L.C.B.M. van Liebergen red, “'waer een paradis". Kloosterleven in Brabant na de Reformatie, Tentoonstellingscatalogus Uden 1987, p. 127, afb. 128a (tekening van Boldrik)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Erfgoedstuk