Zoeken in collecties

Uw zoekacties: Drieluik: Hemelvaart van Christus

Voorwerpencollectie

Als u op een afbeelding klikt, vind u meer informatie over het voorwerp. U kunt zoeken door: 

 

  • Het intypen van een woord in het zoekveld. U vindt dan resultaten als het woord letterlijk in de catalogus voorkomt.
  • Met behulp van de selectiefilters die onder het zoekveld staan (kloosterorganisatie, trefwoord).

 

 
 

Handig om te weten: als u beschrijvingen wilt zien in plaats van afbeeldingen, klik dan bij 'weergave' op: Tabelweergave. 

 

beacon
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0089b Drieluik: Hemelvaart van Christus
Toelichting:
Hemelvaart van Christus. Middenboven in het beeldvlak Christus opstijgend ten hemel. Aan zijn voeten twee engelen. Aan weerszijden op een wolkendek engelen met snaarinstrumenten en engelen lezend in boeken. Linksboven een mannen- en een vrouwenfiguur. In de benedenhelft van het doek een groot aantal personen veelal in gebedshouding en opkijkend ten hemel. Rechts van het midden Maria en Johannes. Rechts van de geknielde vrouwenfiguur vooraan in het beeldvlak een grijsaard lezend in een boek. Op de linkerpagina ervan "ACTA APOSTOLORV[M] / Viri Galilei quid statis aspicietes in coelum hic jesus qui [...]". Op de rechterpagina "CAPIT[...] in diebus illis exsurgens Petrus in medio Fratrum dixit [...]"
Datering:
1600-1625
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Ongesigneerd; kopie naar Anthony van Montfoort, genaamd Blocklandt
Lengte in cm:
308
Breedte in cm:
290
Opmerkingen:
Omdat de vervaardiger van het werk te St. Agatha, zoals gezegd, de Hemelvaart wilde of moest afbeelden, kon hij geen sarcofaag schilderen. Hij vulde de opengevallen plaats met de gespannen en verrast omhoogziende Maria van de Annunciatie. Bijna alle overige figuren in dit deel zijn identiek aan die te Bingen. Als hoofdfiguur, de ten hemel opstijgende persoon, is Maria ver¬vangen door Christus. Opmerkelijk hierbij is dat hij is afgebeeld in een pose die meer doet denken aan zijn Verrijzenis dan aan zijn Hemelvaart. Van de personen die te Bingen rechts van de sarcofaag staan en naar omlaag kijken in deze lege tombe - waar volgens de overlevering bloemen bloeiden - heeft de schilder van het werk te St. Agatha er enige weergegeven met het hoofd omhoog gericht; enige anderen evenwel gaf hij weer zoals zijn voorbeeld ze vertoonde, namelijk met neerwaartse blik. Ook in dit middenstuk heeft de kopiïst in de bovenhoeken extra engelen geschilderd om deze vol te krijgen. Aangezien enige van deze laatste figuren hun hoofd geheel of gedeeltelijk missen, is de veronderstelling gewettigd, dat het doek ooit aan de bovenzijde is afgesneden. Dit gegeven kan ook de verklaring zijn voor het feit, dat het middengedeelte van het werk minder hoog is dan de zijstukken. De achterzijden van de luiken te Bingen zijn beschilderd, zodat deze in gesloten toestand nog als als sierraad fungeren. Die te St. Agatha hebben een dergelijke beschildering niet, mogelijk omdat de gewoonte om altaarretabels te sluiten op het einde van de zestiende eeuw of in het begin van de zeventiende in onbruik raakte. De drie panelen van het drieluik te Bingen zijn aan elkaar bevestigd, die van St. Agatha niet. Bovendien zijn ze, in tegenstelling tot dit werk, getoogd. Volgens Hermans stelt het middenluik te St. Agatha de Ten Hemelopneming van Maria voor. Dit is duidelijk een vergissing. Uit een voetnoot blijkt dat ook hij aan de onvolledige figuren constateerde. Vervolg tekst Opmerkingen, zie Ag/0089/c
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 89b; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 204, nr. 25; C. Kramm, "De levens en werken der Hollandsche en Vlaamsche kunstschilders, beeldhouwers, graveurs en bouwmeesters [etc]", Amsterdam 1860, Deel 4, p. 1144-1146; "Oud-Holland" XLV (1928), p. 159-176, afb. 8,9; XLVI (1929), p. 140, p. 141 (afb.); XLVII (1930), p. 67-70; LII (1935), p. 21; 82 (1967), p.116-127; I. Jost, "Studien zu Anthonis Blocklandt, mit einem vorläufigen beschreibenden Oeuvre-Verzeichnis", Köln 1960 (Diss.), p. 79-90, p. 136-144; W. van Leeuwen, “Langs de oude Brabantse kerken; Westelijk Brabant”, Baarn 1974, p. 110; "Kunst voor de Beeldenstorm", Tentoonstellingscatalogus Amsterdam, Rijksmuseum, ('s-Gravenhage 1986), p. 154-155 (en afb. 258), p. 419; "Nieuw Licht op de Gouden Eeuw; Hendrick ter Brugghen en tijdgenoten",Tentoonstellingscatalogus Utrecht/Braunschweig (Braunschweig 1987), p. 276-279, noot 14; L.C.B.M. van Liebergen red, “'waer een paradis". Kloosterleven in Brabant na de Reformatie, Tentoonstellingscatalogus Uden 1987, p. 127, afb. 128a (tekening van Boldrik)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Erfgoedstuk