Erfgoedcentrum Nederlands Kloosterleven
Uw zoekacties: Schilderij met een allegorie op harmonie en huwelijk
xVoorwerpencollectie
Zoeken in Voorwerpencollectie
Voorwerpencollectie
>
Zoektermen

Wildcards kunnen het zoeken vergemakkelijken:

  • Een ? (vraagteken) vervangt een letter
  • Een * (sterretje) vervangt een aantal letters
  • Door een $ (dollarteken) voor een zoekterm te zetten, zoekt u naar woorden die op elkaar lijken.

Meer zoektips vindt u hier.

beacon
 
 
Voorwerp
VW-P017-Ag0134 Schilderij met een allegorie op harmonie en huwelijk
Titel:
Schilderij met een allegorie op harmonie en huwelijk
Breedte:
111,7
Collectie:
Kruisheren
Materiaal:
Olieverf op doek
Eenheid van de maten:
cm
Hoogte:
Lijst 181,5 x 128 cm
Vervaardiger:
Kopie, toegeschreven aan het atelier van Theodoor van Thulden
Lengte:
163
Deelcollectie:
Kruisheren
Beschrijving:
Allegorie op de Harmonie en het Huwelijk: een jonge vrouw bespeelt zittend een basluit, die met een band over haar rechterschouder hangt. Haar rechterbeen is over het linkerbeen geslagen en rust op een schemel. Haar blik is gericht op de beschouwer. Ze draagt lang, krullend haar en oorbellen, aan haar voeten sandalen. Ze is gekleed in een witte blouse met wijde mouwen en een zwart gewaad met strook, waarover een zwierige, rode mantel. Rechts achter haar staat Hymenaeus
- herkenbaar aan de huwelijksfakkel in zijn rechterhand - die een krans van rozen als symbool van de alles overwinnende liefde op haar hoofd gaat zetten. In de rechterbovenhoek is het onderste deel van een op een zware sokkel rustende zuil zichtbaar. Voorts een hangende olielamp met drie tuiten en een trekring
Datering:
1650-1675
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 134;C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 204; "Theodoor van Thulden, 1606-1669", Tentoonstellingscatalogus 's-Hertogenbosch, Noordbrabants Museum ('s-Hertogenbosch 1970), p. 8-9, cat. nr. 7 (exemplaar te 's-Hertogenbosch); L.P.M.J. Heere, “600 jaar Sint Agatha”, tentoonstellingscatalogus Sint Agatha 1971, Gemeentehuis Cuyk, cat. nr. 120; "Theodoor van Thulden, Een Zuidnederlandse barokschilder (1606 's-Hertogenbosch/Bois-le-Duc 1669"), tentoonstellingscatalogus 's-Hertogenbosch/Strasbourg, Noordbrabants Museum/Les Musées de la Ville de Strasbourg, (Zwolle 1992), p. 205-208, cat. nr. 47, fig. 93 en 94, p. 206 (cat. nr. 47)
Opmerking:
Theodoor van Thulden ('s-Hertogenbosch 1606-1669), schilder, tekenaar, graveur en etser, leerling van P.P. Rubens en later diens medewerker. In 1626 werd hij meester en in 1638 deken van het gilde te Antwerpen. Hij huwde in 1635 met Rubens' petekind Maria, dochter van Hendrik van Balen. Een jaar later werd hij burger van Antwerpen. In 1643 keerde hij terug. Van Thulden was een veelzijdig begaafd en zelfstandig kunstenaar, die veel religieus werk vervaardigde voor kerken en kloosters. Daarnaast schilderde hij ook allegorische en mythologische voorstellingen. Werk van hem bevindt zich onder meer in het Stadhuis te 's-Hertogenbosch en in de Oranjezaal van Huis ten Bosch bij Den Haag.
Van de hierboven beschreven voorstelling zijn drie andere versies bekend, die door Van Tulden eigenhandig zijn geschilderd: één doek, gesigneerd en gedateerd 1646, bevindt zich in het kasteel te Aulteribe (Frankrijk); een tweede, gesigneerd en gedateerd 1652, maakt deel uit van de collectie van de Koninklijke Musea te Brussel; een derde is door de Koninklijke Academie van Wetenschappen te Amsterdam in 1928 aan het Noordbrabants Museum te 's-Hertogenbosch in bruikleen gegeven. Het laatst genoemde schilderij is een door de schilder zelf gemaakte kopie van het doek te Brussel.
Het werk te St. Agatha is een verkleinde kopie van de versies te Brussel en 's-Hertogenbosch, vermoedelijk ontstaan in het atelier van bovengenoemde kunstenaar. Op de schemel van deze werken is een niet geheel gelijkluidende Latijnse tekst geplaatst, die de iconografische betekenis van de voorstelling aangeeft: het gelukkige huwelijk en de liefde ('Quam bene concordia / in testudine sonat / Tam bene concordia / coniugem coronat' op het schilderij te Den Bosch). Een dergelijk opschrift ontbreekt op het doek te St. Agatha. Vandaar dat Hermans in 1858 veronderstelde, dat het een voorstelling was van een luitspelende St. Cecilia, die door een engel wordt gekroond
Objecttrefwoorden:
Erfgoedstuk
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS