Zoeken in collecties

Uw zoekacties: Voorwerpencollectie

Voorwerpencollectie

Als u op een afbeelding klikt, vind u meer informatie over het voorwerp. U kunt zoeken door: 

 

  • Het intypen van een woord in het zoekveld. U vindt dan resultaten als het woord letterlijk in de catalogus voorkomt.
  • Met behulp van de selectiefilters die onder het zoekveld staan (kloosterorganisatie, trefwoord).

 

 
 

Handig om te weten: als u beschrijvingen wilt zien in plaats van afbeeldingen, klik dan bij 'weergave' op: Tabelweergave. 

 

beacon
85  zoekresultaten
gesorteerd op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag1445 Wapenschild magister-generaal Van Hees
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op
Lengte in cm:
72 incl. lijst
Breedte in cm:
62 incl. lijst
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag1460 Wapenschild Theodorus van Celles
Datering:
1930-1960
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Verf op hardboard
Breedte in cm:
27
Hoogte in cm:
51
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag1459 Wapenschild Magister-Generaal Van Hees
Datering:
1950-1960
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Verf op hardboard
Breedte in cm:
48
Hoogte in cm:
60
Opmerkingen:
Tekst: VERBUM CRUCIS DEI VIRTUS
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag1463 Wapen Orde der Kruisheren met tekst "In cruce salus"
Datering:
1950-1975
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op hardboard
Breedte in cm:
43,5 incl lijst
Hoogte in cm:
44
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0109c Vier schilderijen van een kerkvader: Hieronymus
Toelichting:
Hieronymus, en profil naar links, schrijvend in een boek. Hij heeft een kale kruin en dun, wit haar en een lange baard. Op de tafel een staand kruisbeeld. Linksboven deels zichtbaar zijn kardinaalshoed met kwast. In de rechter benedenhoek een leeuwenkop
Datering:
1600-1700 (?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen (met originele touwtjesbevestiging)
Lengte in cm:
89,5
Breedte in cm:
72,5
Hoogte in cm:
Lijst 103,5 x 86 cm
Documentatie:
Literatuur: M. Beilmann-Schöner, Mieke M. van Zanten e.a., "In Cruce Salus. 800 Jahre Klosterleben. Das Kulturerbe der Kreuzherren in Westeuropa", tentoonstellingscatalogus (D/NL), Bentlage 2010, p. 333; "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 109c;C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 205, nr. 38 (Ex schola Gallo-Franca)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0109d Vier schilderijen van een kerkvader: Gregorius
Toelichting:
Paus Gregorius, zittend aan een tafel en lezend in een boek, dat ligt op een gesloten boek met klampen. De rechterarm rust op de tafel, de linkerhand ligt erop. In de rechterhand houdt hij een pausstaf. Hij draagt een rode schoudermantel met gouden ingeweven motieven. Rechts half zichtbaar een rijke, met edelstenen versierde tiara
Datering:
1600-1700 (?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen (met originele touwtjesbevestiging)
Lengte in cm:
89,5
Breedte in cm:
72,5
Hoogte in cm:
Lijst 103,5 x 86 cm
Documentatie:
Literatuur: M. Beilmann-Schöner, Mieke M. van Zanten e.a., "In Cruce Salus. 800 Jahre Klosterleben. Das Kulturerbe der Kreuzherren in Westeuropa", tentoonstellingscatalogus (D/NL), Bentlage 2010, p. 333; "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 109d; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 205, nr. 38 (Ex schola Gallo-Franca)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0109b Vier schilderijen van een kerkvader: Augustinus
Toelichting:
Augustinus (354-430) was bisschop van Hippo Regius in Noord-Afrika. Ook bij hem dus mijter en staf. Hij was een groot geleerde, die in woord en geschrift onvermoeibaar streed voor het ware geloof. Hij liet ook prachtige bijbelse preken na, een boek Belijdenissen over zijn jeugd en bekering, en een kloosterregel die nog altijd de kruisheren inspireert. Om zijn vele belangrijke geschriften wordt de kerkvader afgebeeld met een boek. Het kind met de lepel verwijst op een van de talrijke Augustinuslegenden. Het wilde de zee leegscheppen, en toen de bisschop zei dat dat niet kon, zei het kind dat het even onmogelijk was Gods geheimen te doorgronden. Augustinus zit aan tafel, een gesloten boek in de linkerhand. De rechterhand met opgeheven wijsvinger ondersteunt het hoofd. De blik gericht op de beschouwer. Een staf met bladvoluutvormige bekroning en een wit vaandel rust tegen zijn linkerschouder. Hij is gekleed in rose mantel met een sierrand van goudbrokaat en draagt een muts. Rechtsonder een naakt kind ten halve met een (pol)lepel in de rechterhand. Links een mijter
Datering:
1600-1700 (?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen (met originele touwtjesbevestiging)
Lengte in cm:
89,5
Breedte in cm:
72,5
Hoogte in cm:
Lijst 103,5 x 86 cm
Documentatie:
Literatuur: M. Beilmann-Schöner, Mieke M. van Zanten e.a., "In Cruce Salus. 800 Jahre Klosterleben. Das Kulturerbe der Kreuzherren in Westeuropa", tentoonstellingscatalogus (D/NL), Bentlage 2010, p. 333; "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 109b; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 205, nr. 38 (Ex schola Gallo-Franca)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0109a Vier schilderijen van een kerkvader: Ambrosius
Toelichting:
Ambrosius (c. 339-397) was bisschop van Milaan. Daarom wordt hij afgebeeld met staf en mijter. Hij legde de grondslag voor de nauwe verbinding van kerk en staat in de middeleeuwen, maar kwam ook op voor de zelfstandigheid van de kerk. Daarvoor bestreed hij in felle woorden de keizer, waarom hij ook wordt afgebeeld met een geselroede in de hand. Ambrosius was een gevierd predikant en hij werkte zijn preekteksten uit tot boeken over exegese, dogmatiek, ethiek en ascese. Hij schreef ook hymnen, vrije Latijnse gezangen, die hij als eerste invoerde in de liturgie. Ambrosius zit naar rechts gewend en leest in een boek, dat hij in zijn linkerhand houdt. In de rechterhand een karwats. Rechts vóór het boek een staf met bladvoluutvormige bekroning. Op de tafel rechtsachter een deels zichtbare mijter. Hij draagt een schoudermantel van zwaar goudbrokaat met gouden sluiting. Een rood mutsje op het hoofd
Datering:
1600-1700 (?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen (met originele touwtjesbevestiging)
Lengte in cm:
89,5
Breedte in cm:
72,5
Hoogte in cm:
Lijst 103,5 x 86 cm
Documentatie:
Literatuur: M. Beilmann-Schöner, Mieke M. van Zanten e.a., "In Cruce Salus. 800 Jahre Klosterleben. Das Kulturerbe der Kreuzherren in Westeuropa", tentoonstellingscatalogus (D/NL), Bentlage 2010, p. 333; "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 109a;C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 205, nr. 38 (Ex schola Gallo-Franca)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0081b Twee schilderijen, pendanten, Mater Dolorosa
Toelichting:
Christus als 'Ecce Homo' en Maria als 'Mater Dolorosa' (pendanten). Figuren ten driekwart lijve. Om beider hoofd een nimbus. In een lijst van naaldbomenhout met grillig gestructureerd oppervlak. B. MARIA, driekwart naar links weergegeven, in de voor de borst gevouwen handen een doek geklemd. Een zwaard gestoken in de borst. De blik voor zich uit gericht. Ze is gesluierd en draagt een rood kleed met blauwgroene mantel
Datering:
1700-1800, mogelijk naar voorbeeld 17e eeuw
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Breedte in cm:
17 (dagmaat)
Hoogte in cm:
22,4 (dagmaat)
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 81b
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0081a Twee schilderijen, pendanten, Ecce Homo
Toelichting:
Christus als 'Ecce Homo' en Maria als 'Mater Dolorosa' (pendanten). Figuren ten driekwart lijve. Om beider hoofd een nimbus. In een lijst van naaldbomenhout met grillig gestructureerd oppervlak.
A. Christus, driekwart naar rechts weergegeven, de handen geboeid, een doornenkroon op het hoofd en een rietstengel tussen de wijs- en middelvinger van de rechterhand. De blik in de verte gericht, de mond licht geopend. Een crèmekleurige mantel over de linkerschouder geslagen, die op de arm en rechterheup wordt opgenomen en de borst nagenoeg onbedekt laat
Datering:
1700-1800, mogelijk naar voorbeeld 17e eeuw
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Breedte in cm:
17 (dagmaat)
Hoogte in cm:
22,4 (dagmaat)
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 81a
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0084b Schildering van de Mater Dolorosa
Toelichting:
Borststuk in ovaal medaillon. Maria is gesluierd, het betraande gelaat naar linksboven opgericht. Zwart geschilderde lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
1700-1800 (naar voorbeeld uit 1500-1600?)
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Ongesigneerd
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
12,5
Breedte in cm:
9,7
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 84b; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 204, nr. 29
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0106c Schilderijen van kerkvaders: Hieronymus
Toelichting:
Hieronymus lezend in een vóór hem staand boek. De beide handen rusten op een gesloten boek aan zijn rechterzijde. Gekleed in een rood gewaad, een kardinaalshoed op de rug. Rechts een leeuwenkop. In het cartouche aan de onderzijde "S. HIERONIMVS"
Datering:
1700-1800 (naar voorbeeld uit 1600-1700)
Deelcollectie:
Kruisheren
Lengte in cm:
87
Breedte in cm:
63,5
Opmerkingen:
Aan de bovenzijde van de cartouches van Hieronymus en Gregorius bevinden zich - in tegenstelling tot die van beide andere - een cherub
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 106c) ; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 204, nr. 24 (uit de school van de Gebr. van Eyck)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0106d Schilderijen van kerkvaders: Gregorius
Toelichting:
Gregorius in pauselijk ornaat, de blik gericht naar de beschouwer. De rechterhand in spreekgebaar, in de linkerhand een pausstaf. In het cartouche aan de onderzijde "S. GREGORIVS"
Datering:
1700-1800 (naar voorbeeld uit 1600-1700)
Deelcollectie:
Kruisheren
Lengte in cm:
87
Breedte in cm:
63,5
Opmerkingen:
Aan de bovenzijde van de cartouches van Hieronymus en Gregorius bevinden zich - in tegenstelling tot die van beide andere - een cherub
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 106c ; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 204, nr. 24 (uit de school van de Gebr. van Eyck)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0106b Schilderijen van kerkvaders: Augustinus
Toelichting:
Augustinus lezend in een boek, dat hij in zijn rechterhand houdt. In de linkerhand een vlammend hart. Tegen zijn linkerschouder een staf, aan de achterzijde een mijter. Rechts van hem een naar hem opkijkend kind. Mantelsluiting met zwarte edelsteen. In het cartouche aan de onderzijde "S. AVGVSTINVS"
Datering:
1700-1800 (naar voorbeeld uit 1600-1700)
Deelcollectie:
Kruisheren
Lengte in cm:
87
Breedte in cm:
63,5
Opmerkingen:
Aan de bovenzijde van de cartouches van Hieronymus en Gregorius bevinden zich - in tegenstelling tot die van beide andere - een cherub
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 106b ;C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 204, nr. 24 (uit de school van de Gebr. van Eyck)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0106a Schilderijen van kerkvaders: Ambrosius
Toelichting:
Ambrosius met naar rechtsboven gewende blik. In de linkerhand een staf en een karwats, in de rechterhand een geopend boek. Achter zijn linkerschouder een half zichtbare mijter. Mantel met gouden cartouche-vormige sluiting met rode edelsteen. In het cartouche aan de onderzijde "S. AMBROSIVS"
Datering:
1700-1800 (naar voorbeeld uit 1600-1700)
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Ongesigneerd
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
87
Breedte in cm:
63,5
Opmerkingen:
Aan de bovenzijde van de cartouches van Hieronymus en Gregorius bevinden zich - in tegenstelling tot die van beide andere - een cherub
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr.106a; Hermans 1858 I (2), p. 204, nr. 24 (uit de school van de Gebr. van Eyck)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0107 Schilderij, portret van Thomas à Kempis
Toelichting:
Thomas à Kempis, nagenoeg ten voeten uit gezeten in zijn kloostercel met een half geopend boekje in de linkerhand. Zijn blik is gericht op de beschouwer. De rechterhand rust op een schuin opstaand geopend boek dat op een tafel staat. Op de linkerpagina staat te lezen "In omni: / bus requi: / em quæ: / sivi et / nusquam / inveni / nisi", op de rechterpagina "in een / hoexken / met een / boexken" (Overal heb ik rust gezocht en nergens gevonden, behalve in een hoekje met een boekje). Hij is gekleed in een witte pij en een zwarte cappa en draagt een zwarte baret. In de rechter benedenhoek een tafel of kist met drie op elkaar gestapelde boeken waarop een inktpot met een ganzenveer. In de linker bovenhoek een gedeelte van een muraalboog en een blindvenster. Zwart gelakte, geprofileerde lijst
Datering:
1700-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen, op houten plaat
Lengte in cm:
49
Breedte in cm:
41
Opmerkingen:
De voorstelling is nagenoeg identiek aan die op een paneeltje (37,5 x 29,5 cm), dat zich bevindt in het Collegium Augustinianum te Gaesdonck bij Goch. Hier echter staat op de voorzijde van de tafel (of kist) te lezen "nusquam tuta quies nisi cella codices claustro" (zekere rust krijgt men alleen in de cel, in een boek, in een klooster). De gelaatsuitdrukkingen in beide portretten zijn ook niet gelijk.
Er zijn geen voorstellingen van Thomas à Kempis overgebleven, die tijdens zijn leven zijn vervaardigd. De thans bekende afbeeldingen van hem gaan terug op een zestiende-eeuwse gravure waarvan een exemplaar wordt bewaard in het stadsarchief van Kempen (Dld). Hier is hij afgebeeld zittend in een landschap, hetgeen ook het geval is op een schilderij dat zich bevindt in het provinciaal Overijssels Museum te Zwolle. Het paneeltje te Gaesdonck en dus ook het schilderij te St. Agatha tonen ons een Thomas die nagenoeg gelijk is aan die op de genoemde gravure, alleen wordt hij afgebeeld in een binnenruimte. Op de gravure is een banderol afgebeeld met een tekst die in Gaesdonck in de rechterbenedenhoek is geplaatst en die, zoals gezegd, in St. Agatha niet aanwezig is
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 107
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0120 Schilderij van waarzegsters
Toelichting:
De waarzegsters: Links van het midden, op de rug gezien, een heer en een dame, die vrolijk naar hem wijst terwijl ze de beschouwer aanziet. Voorts twee waarzegsters, de ene, rechts van de heer, leest hem de hand, de andere zit achter haar op de knieën met een kind op de rug, terwijl ze zich mede in het gesprek mengt. Geheel rechts onder een grillige boom een zigeunerin met kind bij een houtvuur, een andere vrouw staat zich te warmen. Geheel links van de hoofdpersonen een jongen. Op de voorgrond een kan en een kookpot
Datering:
1625-1650
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Adriaen Pietersz. van de Venne, m.o. gesigneerd "Adr. v De Venne"
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel (grisaille)
Lengte in cm:
45,3
Breedte in cm:
33,7
Hoogte in cm:
Lijst 24,8 x 19 cm
Opmerkingen:
Adriaen Pietersz. van de Venne, schilder, tekenaar en dichter, geboren te Delft 1589 en overleden te 's-Gravenhage in 1662, was omstreeks 1607 werkzaam te Antwerpen, daarna tot omstreeks 1625 te Middelburg. De rest van zijn leven bracht hij door in Den Haag en schilderde er bij voorkeur grisailles. Hij was leerling van de goudsmid Simon Valck te Leiden en van de grisailleschilder Jeron. van Diest. Hij illustreerde onder meer de werken van Jacob Cats. In zijn oeuvre kan men twee perioden onderscheiden: de vroege werken met hun vrolijke kleuren getuigen van een grote vreugde, beleefd aan het reilen en zeilen van mensen uit alle standen, de latere in grisaille uitgevoerde werken uit het leven van de armen en landlopers hebben daarentegen een ernstiger grondtoon. Het Rijksmuseum is in bezit van veel schilderijen van zijn hand. In het Suermondt-Ludwig-Museum te Aken hangt een werkje dat nauw verwant is aan dit schilderij en aan het paneel, beschreven onder inv.nr.Ag/0121
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 120; E. Buijsen, 'Roodkrijttekeningen naar schilderijen van Adriaen van de Venne en hun mogelijke functie', in: "Oud Holland" 119, nr. 3/4, 2005, pp. 137, 138, 180, 181 met foto's; "750 jaar Orde van het Heilig Kruis 1211-1961: pretiosa uit haar oude kloosters”, tentoonstellingscatalogus Amersfoort 1961, Museum Flehite, (Amersfoort 1961, cat. nr. 29; F.G.L. van der Meer, “Kunstschatten uit Kempische abdijen”, tentoonstellingscatalogus Hilvarenbeek 1961, Raadhuis (Hilvarenbeek 1961), cat. nr. 34; Cat. tent. “St. Agatha verwelkomt Gelre”, tentoonstellingscatalogus St. Agatha 1962 (St. Agatha 1962), cat. nr. 29. Zie voorts onder inv. nr. Vw-P017-Ag0121. Documentatie: zie hangmap documentatiekast
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0125 Schilderij van mannenhoofd
Toelichting:
Kop van man, en profil naar links, met rode neus, snor en baard. Op het hoofd een hoed met omgeslagen rand met twee veren
Datering:
1600-1700
Deelcollectie:
Kruisheren
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel; XVII.
Lengte in cm:
8,2
Breedte in cm:
8,1
Opmerkingen:
Opmerkingen: Op de achterzijde van lijst geschreven "Jan van L(R?)ijssel"
Documentatie:
"Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 125
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0089 Schilderij van het voormalige kruisherenklooster te Uden
Toelichting:
Het voormalige kruisherenklooster te Uden, gezien vanuit het noordoosten. Achter de kapel de ca.1700 voltooide vleugel van het klooster. Links van het complex de schoorsteen van bierbrouwerij Schuurmans. Op de voorgrond een begroeid veld met heg, waarin een grote toegangspoort. In het veld een gemetseld verhoog. Op de zandweg een man met een door een paard getrokken huifkar, een lezende (brevier biddende ?) Kruisheer en een vrouw met witte muts
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
J. Bakx
Materiaal/techniek:
Aquarel: waterverf, papier
Lengte in cm:
58,5
Breedte in cm:
33,5
Documentatie:
Literatuur:"Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 89
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ud0085 Schilderij van het Wonderkruis
Toelichting:
Het 'Wonderkruis' (zie inv. nr. Ag/0051) tegen een rode achtergrond, binnen een imitatie ajour houten omlijsting op blauwgrijs fond, gevormd door takken met doornen en distels, waarin de Arma Christi zijn verwerkt. Links, van onder naar boven: dobbelstenen, geselpaal met twee geselwerktuigen, een kraaiende haan (op de geselzuil), een ladder waaraan opgehangen een hamer, nijptang en rietstengel met spons. Rechts, van onder naar boven: geldbuidel, geopende lantaarn, de doek van Veronica, een kan, elkaar kruisende rietstok en lans, op de kruising drie nagels. Aan de bovenzijde een om de lans en hysopstengel gewonden tekstbanderol "Als een wortel uit dorre aarde: gedaante en schoonheid heeft hij niet". Geheel boven een wapenschild met het Kruisherenkruis. Aan de onderzijde op een imitatie houten cartouche "WONDERKRUIS / bij de Eerw. Kruisheeren te Uden". Achter glas, in een zwart gelakte, geprofileerde lijst met zilverkleurige binnenrand
Datering:
ca. 1900
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Anoniem
Lengte in cm:
35
Breedte in cm:
20
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Kruisherenklooster te Uden", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 85
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0101 Schilderij van de vrijkoop van de Christenslaven
Toelichting:
Op een hemeltroon zit God de Vader met een hemelglobe die zijn almacht verbeeldt. Naast hem zit de verrezen Christus met het kruis. Tussen hen in zweeft de Geestesduif. Onder deze Drie-eenheid delen drie engeltjes scapulieren uit; het blauwwitte kruis hierop verwijst naar de orde der Trinitariërs, die als voornaamste opdracht had de gevangen christenslaven vrij te kopen uit de handen van zeepiraten en Moren. Op het onderste register bevindt zich een aantal van deze christenslaven. Een van de twee Trinitariërs op de voorgrond overhandigt geld aan een Moor. Linksonder voeren de Trinitariërs de bevrijde gevangenen weg. Rechtsonder bidt een reeds bevrijde gevangene met scapulier en een nog aan handen en voeten geboeide gevangene, een ander reikt naar de scapulieren die vanuit de hemel worden uitgereikt. Over de broederschappen tot bevrijding van de christenslaven, zie Opmerkingen
Datering:
1700-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Plaats vervaardiging:
Brabant
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
106
Breedte in cm:
73,5
Hoogte in cm:
Lijst 119,5 x 85,5 cm
Opmerkingen:
Tot de vele broederschappen die in de kruisherenkloosters werden opgericht behoorden die, welke tot doel hadden de door de Turken en Moren gevangengenomen christenen vrij te kopen. De veroveringsdrang door de Turken in Oost-Europa beangstigde de mensen zeer. In 1528 en 1683 belegerden de Ottomanen Wenen, in het derde kwart van de 17e eeuw voerden de Turken oorlog tegen Venetië en Oostenrijk en delen van Oost-Europa kwamen onder Islamitisch bewind. In 1683 maakte de Poolse koning Jan II een eind aan de opmars, maar de schrik bleef nog lang hangen. Deze sfeer in de tweede helft van de zeventiende eeuw was een goede voedingsbodem voor de genoemde broederschappen. Al sinds 1200 bestonden deze broederschappen binnen de Orde der Trinitariërs, reguliere kanunniken die zich vooral op deze bevrijdingen richtten. Nu gebeurde dit ook in andere orden. Aan de Algerijnse en Turkse zeepiraten die de door hen gevangen genomen christenen voor zich lieten werken als slaven, moesten hoge losgelden worden betaald. In 1645 richtten de kruisheren in Venlo een broederschap op van de Vergaderinge ofte Broederschap der alder H. Dryvuldigheyt ende des H. Kruys, waarin de devotie tot het kruis werd verenigd met het doel de christenslaven te bevrijden. De kruisherenkloosters in Maaseik, Hasselt, Roermond, Venlo, St. Agatha en Ehrenstein volgden de voorbeelden van Venlo en Maaseik en werden de broederschappen opgericht. In klooster St. Agatha richtte prior W. Penecamp (1687-1719) in het jaar 1689 de "Aartsbroederschap op van het scapulier van de Allerheiligste Drievuldigheid en van de Heilige maagd Moeder van Remedie tot verlossing van de gevangen Christenslaven". De Aartsbroederschap werd opnieuw opgericht in 1718. . Van prior Penecamp wordt in het klooster een geschilderd portret bewaard uit 1689 (zie VW-P017-Ag0158)
Documentatie:
Literatuur: M. Beilmann-Schöner, Mieke M. van Zanten e.a., "In Cruce Salus. 800 Jahre Klosterleben. Das Kulturerbe der Kreuzherren in Westeuropa", tentoonstellingscatalogus (D/NL), Bentlage 2010, p. 324; "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 101; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 121-122, III p. 428; L.C.B.M. van Liebergen red, “'waer een paradis". Kloosterleven in Brabant na de Reformatie”, tentoonstellingscatalogus Uden 1987, Museum voor Religieuze Kunst (Uden 1987), p. 127, nr. 5, afb. 130 (gedateerd: 1689)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0082 Schilderij van de verschijning van Jezus aan Maria Magdalena (Noli me tangere)
Toelichting:
Centraal de verrezen Christus in rood gewaad, de linkerhand rustend op een schop, de rechterhand in een afwerend gebaar naar de vóór hem geknielde Maria Magdalena. Deze strekt de handen naar hem uit. De zalfpot staat naast haar op de grond. Linksachter drie naar links lopende vrouwenfiguren, gevolgd door een mannelijke figuur. Op de voorgrond links witte en rode tulpachtige bloemen en een grote distel met kleinere bloemen. Rechts een grote pot, waarin grote bloemen van allerlei soort en een kleinere pot, eveneens met bloemen gevuld. Het geheel is geplaatst tegen een bebost heuvelachtig landschap. Pal achter de figuren zowel van Christus als van Maria Magdalena een rijtje bomen, die een pad suggereren. Zwart gelakte lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
1750-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Ongesigneerd. Kopie naar Jan Breughel de Jongere en een meester uit de omgeving van Rubens
Materiaal/techniek:
Olieverf op paneel
Lengte in cm:
69,6
Breedte in cm:
40,8
Opmerkingen:
Het hier beschreven paneel is geschilderd naar voorbeelden van werken van de hand van Jan Breughel de Jongere in samenwerking met figuurschilders uit de omgeving van P.P. Rubens. Breughel schilderde de landschappen, de flora en de fauna, de anderen de menselijke figuren. Van dit thema bestaan meerdere, onderling verschillende composities. Het paneel te St. Agatha vertoont sterke overeenkomsten in opzet en uitwerking met een paneel (154 x 93 cm), dat zich in Musée des Arts décoratifs te Parijs bevindt (inv.nr. Ag/0837) en met een paneel (60 x 100 cm) uit de Kunsthalle te Bremen (inv.nr. 736-57/3). Wat betreft de plaatsing van de figuren ten opzichte van elkaar en ten opzichte van de bomengroep heeft het Parijse paneel gediend tot voorbeeld. Wat betreft de houding en de gebaren het werk te Bremen. Het paneel te St. Agatha is eenvoudiger van uitwerking n de figuren zijn van mindere kwaliteit.
Jan Breughel II (de Jongere), geboren te Antwerpen in 1601 en daar overleden in 1678, zoon van de 'Fluwelen Breughel', werkte aanvankelijk geruime tijd in Italië, onder andere te Genua. Daar kwam hij in contact met Anthonie van Dijck. Van zijn zeven zoons werden er vijf ook schilder. Zijn werk is geheel in de trant van dat van zijn vader. Evenals deze heeft hij met verschillende Antwerpse figuurschilders samengewerkt.
Het paneel werd eind augustus 1956 door magister-generaal W. van Hees overgebracht naar het destijds te Amersfoort gevestigde generalaat; op 5 november 1984 kwam het terug in St. Agatha.
Hermans vermeldt het paneel niet in zijn werk uit 1858
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 82 ; Klaus Ertz, "Flämische Maler im Umkreis der Grossen Meister", Band I, 'Jan Breughel der Jüngere (1601-1678), Die Gemälde mit kritischem Oeuvrekatalog', (Freren 1984), p. 321, cat. nr. 153, p. 323, cat. nr. 155, afb. 32
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0100 Schilderij van de marteling van Sint Agatha
Toelichting:
Centraal de heilige, staande gebonden aan een boomstam, de rechterborst ontbloot, de blik opwaarts gericht. Linksachter haar een beul met grote nijptang, die de ontblote borst omklemt; naast hem een jongeling met een ovale schaal. Rechts een man, gekleed in een met bont afgezette en met hermelijn gevoerde mantel, die zijn linkerhand naar de martelares uitstrekt. Naast hem een knaap met een wierookvat, het hoofd omgewend, de blik gericht op de beschouwer. Achter de man een figuur met een toorts en achter de beul een gehelmde soldaat te paard. Linksboven een lansen, een vaandel en veldtekens. Rechtsboven twee aanvliegende engelen, waarvan er een een lauwerkrans boven het hoofd van Agatha houdt. Rechts op de achtergrond op een sokkel een gebeeldhouwde zetel waarop een man is gezeten (keizer Decius?, stadsprefect Quintianus?). Aan zijn linkerzijde een adelaar. Linksonder op de voorgrond een vuurpot
Datering:
1700-1800
Deelcollectie:
Kruisheren
Plaats vervaardiging:
Zuidelijke Nederlanden
Materiaal/techniek:
Olieverf op doek
Lengte in cm:
177,5
Breedte in cm:
154,5
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 100; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858) 8 I (2), p. 204, nr. 27 (uit de School van Jordaens); L.C.B.M. van Liebergen red, “'waer een paradis". Kloosterleven in Brabant na de Reformatie”, tentoonstellingscatalogus Uden 1987, Museum voor Religieuze Kunst (Uden 1987), p. 127, nr. 4, afb. 129 (gedateerd: ca. 1680)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0095 Schilderij van de marteling van Sebastianus
Toelichting:
Centraal de heilige, gekleed in een lendendoek, opkijkend naar een Romeinse soldaat te paard. Een beul met half ontbloot lichaam aan zijn rechterzijde is bezig met het vastbinden van de martelaar. Links van Sebastiaan een geharnaste man die zijn linkerhand op diens linkerschouder heeft gelegd. Geheel links een negerknaap met pijl en boog. Achter de Romeinse soldaat te paard een rode vlag met "S.P.Q.R". Rechts van deze vlag is het hoofd van een soldaat te paard zichtbaar. Ter hoogte van de lendendoek een doorkijk. Op de voorgrond een bundel pijlen.
Zwart gelakte lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
1650-1700
Deelcollectie:
Kruisheren
Vervaardiger:
Kopie naar Anthony van Dyck
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
231
Breedte in cm:
188
Opmerkingen:
Kopie van een werk van Anthony van Dyck (olieverf op doek, 229 x 159 cm) uit 1616/1617 dat zich bevindt in de Alte Pinakothek te München. Een eerste versie ervan is in het bezit van museum Het Louvre te Parijs. Replica's met kleine varianten bevinden zich in de National Gallery of Scotland te Edinburgh en in Warwick Castle.
Anthonie van Dyck (Antwerpen 1599 - Londen 1641), leerling en later medewerker van P.P. Rubens. Behalve in Vlaanderen werkte hij in de Noordelijke Nederlanden, Italië, Frankrijk en Engeland. Bij de Engelse koningen Jacob I en Karel I stond hij in groot aanzien.
Hermans oppert de mogelijkheid dat het werk misschien is vervaardigd door Abraham Janssen, een navolger van Rubens
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 95; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2), p. 204, nr. 28; Erik Larsen, "Anton van Dyck I, Werkverzeichnis" (Die groszen Meister der Malerei), Frankfurt am Main, Berlin, Wien 1980, p.40, nr. 118
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Voorwerp
VW-P017-Ag0091 Schilderij van de kruisiging van Christus
Toelichting:
Christus met naar links gebogen hoofd, de rechter- over de linkervoet genageld. De lendendoek hangt aan weerszijden wapperend af. IINRI-bordje. Links Maria met gevouwen handen, opkijkend naar haar Zoon. Rechts Johannes, ongeschoeid, eveneens met gevouwen handen en de blik gericht op Christus. Linksachter het kruis een schedel. Links van Johannes een weg leidend naar de stad Jeruzalem. Lichtende horizon. Bovenhelft van het doek zeer donker. Zwart gelakte lijst met goudkleurige binnenrand
Datering:
1600-1625
Deelcollectie:
Kruisheren
Plaats vervaardiging:
Zuidelijke Nederlanden kopie (?)
Materiaal/techniek:
Olieverf op linnen
Lengte in cm:
105
Breedte in cm:
76,8
Documentatie:
Literatuur: "Inventarisatie-rapport Klooster St. Agatha", Stichting Kerkelijk Kunstbezit in Nederland (SKKN), 2 delen: tekst en foto's, 1996, inv. nr. 91; C.R. Hermans, “Annales canonicorum regularium S. Augustini, Ordinis S. Crucis”, Deel I-III (Silvae-ducis 1858), I (2) 1858, p. 204, nr. 30 (Uit de school van Anthony van Dyck); L.P.M.J. Heere, “600 jaar Sint Agatha”, tentoonstellingscatalogus Sint Agatha 1971, Gemeentehuis Cuyk (Sint Agatha 1971), cat. nr. 70 (XVB); “Mysterium Crucis. De betekenis van het kruis in het christendom”, tentoonstellingscatalogus Ter Apel 1993, Museum Klooster Ter Apel (Winschoten z.j.) (1993), p. 50, cat. nr. 7 (met afb.), (Vlaams meester onder Italiaanse invloed, ca.1525)
Trefwoorden:
Organisatietrefwoorden:
Bestanden Bestanden